Pagina 1 van 1

Scharnieren achterportieren smeren ?

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:21
door piotrV70
Beide achterportieren vallen niet meer soepel dicht, waar zitten de smeerpunten en waarmee moet ik smeren ?

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:22
door Walter
Ik zou een spuitbusje met PTFE (Teflon) glibber gebruiken. Als je het voorportier opendoet en je kijkt naar het achterportier dan zie je de scharnieren zitten

Geplaatst: 01.02.2012 - 14:52
door VolvoRob
Het zou ook de deurvanger kunnen zijn, ipv de scharnieren.

Geplaatst: 01.02.2012 - 15:32
door Iroll
Ik zeg ook deurvangers. Net als alle sloten en scharnieren van deuren, tankklep, motorkap, en achterklep liefst 2x per jaar tefloneren als standaard onderhoud.

Geplaatst: 01.02.2012 - 16:27
door breakman
Ik had hetzelfde probleem, beetje SW-40 op het scharnier gespoten, de deur een paar keer open en dicht en het was opgelost !

Geplaatst: 01.02.2012 - 17:58
door nauticbluepearl
Ik heb inmiddels beide kanten deurvangers vervangen. het is een metalen rol die over de eigenlijke stalen strip van de deurvanger heenrolt. als die rol niet meer draait, maar schuift komt het waarschijnlijk niet meer goed met je deurvanger, ondanks siliconenvet of wd40. want die heb ik ook jarenlang gebruikt.

het nieuwe ontwerp (ford mondeo?) heeft een kunstof omhulsel, en een kogel als roller. ondaks de plasticlook denk ik (vind ik het) een verbeterd ontwerp.

Geplaatst: 01.02.2012 - 18:41
door breakman
breakman schreef:Ik had hetzelfde probleem, beetje SW-40 op het scharnier gespoten, de deur een paar keer open en dicht en het was opgelost !
Uiteraard bedoelde ik ook wd 40...

Geplaatst: 02.02.2012 - 12:33
door piotrV70
nauticbluepearl schreef:Ik heb inmiddels beide kanten deurvangers vervangen. het is een metalen rol die over de eigenlijke stalen strip van de deurvanger heenrolt. als die rol niet meer draait, maar schuift komt het waarschijnlijk niet meer goed met je deurvanger, ondanks siliconenvet of wd40. want die heb ik ook jarenlang gebruikt.

het nieuwe ontwerp (ford mondeo?) heeft een kunstof omhulsel, en een kogel als roller. ondaks de plasticlook denk ik (vind ik het) een verbeterd ontwerp.
Bedankt voor de reacties, ik ga eerst even met teflon of wd40 aan de slag. Helpt dat niet dan zal ik de deurvangers moeten vervangen. Wat kosten die nieuw ?

Geplaatst: 02.02.2012 - 22:24
door JPV70
Als de rolletjes vastzitten helpt WD40 in combinatie met een schroevedraaier / hamer(tje) vast nog wel. Bij mij zijn ze losgekomen en werken nu alweer enkele jaren zonder problemen, ze krijgen nu wel jaarlijks wat WD40.

Geplaatst: 03.02.2012 - 06:05
door V70/2.4D/2003
Grafietspray is ook uitstekend om te smeren.

Geplaatst: 03.02.2012 - 10:29
door piotrV70
Ik heb weer wat te doen :) Smeren en zekering 13 eruit trekken (zie de "dwarsleasie" thread) want dat probleem bestaat bij mij ook nog steeds.

Geplaatst: 03.02.2012 - 15:48
door Iroll
Teflon smeert langduriger en is effectiever als WD40 omdat WD40 geen echt smeermiddel is. WD staat voor Water Displacement, is ontworpen om ontstekings onderdelen watervrij te maken. Als bijkomend effect smeert het, maar lang niet zo effectief als een echt smeermiddel.

Geplaatst: 06.02.2012 - 10:38
door piotrV70
Siliconen spray was de oplossing, ze vallen weer soepel dicht. Zoals het hoort.

Re: Scharnieren achterportieren smeren ?

Geplaatst: 28.02.2016 - 17:23
door Edwin
nauticbluepearl schreef: Ik heb inmiddels beide kanten deurvangers vervangen.
"Even" topic omhooggeschopt ivm zwaarsluitend en Volvo onwaardig geluid producerende deurvanger.

Is dit vervangen van de deurvangers goed zelf te doen?
Na jaren van smeren met Eurol kogellagervet en vele shpritzen WD-40 wil ik ze toch maar eens gaan vervangen.
Lijkt me een leuk voorjaarsklusje voor op de oprit met het zonnetje in de rug, maar vraag me af hoeveel werk en hoe ingewikkeld het is?

Gr. Edwin.

Re: Scharnieren achterportieren smeren ?

Geplaatst: 04.03.2016 - 01:18
door Kwartel
Iroll schreef: Teflon smeert langduriger en is effectiever als WD40 omdat WD40 geen echt smeermiddel is. WD staat voor Water Displacement, is ontworpen om ontstekings onderdelen watervrij te maken. Als bijkomend effect smeert het, maar lang niet zo effectief als een echt smeermiddel.
Biertje voor deze man! WD40 wordt m.i. veel te vaak aangeraden als smeermiddel.