Pagina 1 van 1

koelwater temperatuur daalt bij (harder) remmen

Geplaatst: 02.02.2012 - 09:09
door sju_art
Terwijl ik rijd komt de auto mooi op temperatuur, maar eenmaal op temperatuur; als ik hard rem zakt de wijzer van het koelvloeistof zo terug naar 3/4 of 4/5. Weet iemand een mogelijke oorzaak?

Een andere obeservatie (mogelijk verbonden met deze);
Als ik de auto start dan laat hij heel kort zien dat er ABS REM service vereist, het verdwijnt zo snel dat ik m'n best moest doen het te lezen.

Ik was van plan over 2 weken m'n auto te laten uitlijnen en nog wat meer kleine zaken mee te nemen (waaronder dit).

Geplaatst: 02.02.2012 - 09:39
door edraket
Dit lijkt me een electrisch probleem. Het lijkt me erg sterk dat door het remmen koudere koelvloeistof verplaatst in de motor. Wellicht een massa kabel die niet goed vast zit of slecht wordt? Ik zou daar als eerst naar kijken. Meet de spanningen over de massa kabels bij draaiende motor. Je weet dan waar er evt een fout zit.

Geplaatst: 02.02.2012 - 09:41
door sju_art
Kan een minder wordende accu ook zoiets veroorzaken?

Omdat die recentelijke helemaal leeg was door werkzaamheden aan de auto...

Geplaatst: 02.02.2012 - 10:05
door MN-NL
Een slechtere accu kan bij starten zodanig in spanning dippen dat de ABS melding geprovoceerd wordt.

Echter het andere probleem is bij draaiende motor, dan zou vanwege de draaiende dynamo de spanning niet mogen dippen. Daar denk ik eerder aan datgene wat edraket ook beschrijft.

Kortom, 2 probleempjes volgens mij....

Succes met zoeken....

Marc

Geplaatst: 02.02.2012 - 10:27
door Iroll
Of de dynamo laadt niet meer helemaal goed bij. Meet de laadspanning stationair eens op de accupolen. Die moet tussen de 14,5v-13,8v zitten.

Geplaatst: 02.02.2012 - 10:49
door sju_art
Iroll, dat kan ik wel even proberen.

Geplaatst: 02.02.2012 - 11:24
door edraket
Kan dat niet helemaal rijmen met het zakken van de spanning tijdens het remmen. Kom ik toch terug op een spanningsval over een massa-of accu kabel. Ook daardoor kan de spanning op de accu tijdns stationair te laag zijn.

Geplaatst: 02.02.2012 - 13:03
door sju_art
Spanning net gemeten;
motor uit 12,14 V
Stationair 14, 29 V

Massa kabel accu zat goed vast.

Welke plekken kan ik nog meer zoeken? Heeft het instrumentenpaneel niet een andere locatie voor de massa?

Geplaatst: 02.02.2012 - 16:55
door edraket
Aan het schutbord aan de bestuurderszijde