Pagina 1 van 2

Doorslippen?

Geplaatst: 02.02.2012 - 11:42
door Delanghe
Vanmorgen vertrok ik naar m'n werk, en merkte dat met momenten het leek alsof mijn ambriage bleef hangen, wanneer ik vol accelereer van 60 naar 110 in 4e versnelling, hoorde ik de motor in toeren gaan, mijn toerenteller klom mee, maar de auto versnelde niet... na enkele malen opnieuw te controleren (om zeker te zijn dat ik goed wakker was) ben ik teruggedraaid en recht naar de garage gereden... na een testrit met 'n mechanieker bleek het probleem verdwenen..... heb nu 70 000 km op de teller....
Iemand een idee? of ervaring hiermee?

Groetjes

Geplaatst: 02.02.2012 - 13:37
door rvo033467
Wat is een ambriage?

Geplaatst: 02.02.2012 - 13:44
door Iroll
Ik neem aan dat je de koppeling bedoelt? De symptomen lijken een versleten drukgroep of koppelingsplaat te zijn hoewel dat met pas 70dkm niet erg voor de hand ligt.

Geplaatst: 02.02.2012 - 14:05
door FrankS60
Rare Belgen :D

Lekt er ergens olie onder de auto? Rij je met je voet op de koppeling?

Geplaatst: 02.02.2012 - 14:37
door lancer
Heb ik ook meegemaakt met mijn S40 1.8 en nog wel bij een lagere kilometerstand ook. (35.000) Was idd de koppelingsplaat versleten.

Gelukkig was dit niet mijn eerste auto bij de garage, dus er was geen discussie of ik wel kon rijden met een handbak. Ook het feit dat alleen de koppelingsplaat en niet het vliegwiel versleten was, wees richting een materiaalfout.

Geplaatst: 02.02.2012 - 18:25
door Delanghe
Voetje op de koppeling -> nooit! is een gewoonte dat ik van begin af al niet doe!
Olie ook niet.... heb vaste oprit.... nog geen lek ontdekt.
Het vreemde is dat het na de middag weg was....
is dit het begin ervan?

Ikzelf ken een beetje van auto's maar dat is nog van de tijd dat we de kabel van de koppeling (ambriage :razz: ) nog zelf bij moesten regelen.

Hoe werkt zo'n drukgroep?

groetjes

Geplaatst: 02.02.2012 - 20:47
door Emmevi
Ik gok op het twee-massa vliegwiel. Die schijnen nogal wat te lijden te hebben met de 'dikke' diesels van tegenwoordig.

'T is puur een idee waar ik op kom van wat ik in mijn omgeving hoor met andere mensen die dieselen. Kennis van mij heeft een Fiat Diablo laten tunen voor wat meer vermogen om fatsoenlijk te caravannen in de bergen. Vóór het tunen geen probleem, na het tunen ging de Fiat dus door het vliegwiel/koppeling zodra er wat vermogen op werd gezet.

Geplaatst: 02.02.2012 - 20:57
door koen.s
Een keer gehad bij een nieuwe chevrolet matiz, dat na 2500 km de koppeling was versleten de bestuurster trok weg in zn 3.

Geplaatst: 03.02.2012 - 23:03
door Delanghe
Heb vandaag (voordat het sneeuwde) gefilmd wat ie deed.... zal het morgen online plaatsen...

Geplaatst: 03.02.2012 - 23:41
door Delanghe
Bij deze.... is niet enorm natuurlijk, maar wel storend!

In de eerste 5 seconden, van de moment ik de 2000 toeren passeer, springt ie 200 toeren omhoog (en het is ook de motor niet alleen de teller)
zat in 4e versnelling en GEEN voetje op ambriage...


http://users.pandora.be/delta/slip.mp4
en
http://users.pandora.be/delta/slip01.wmv

In de 2e zie je het iets beter!

Geplaatst: 03.02.2012 - 23:57
door rona222
rare nederlanders die nooit van ambriage gehoord hebben http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppeling_(aandrijving) :agrue:

Geplaatst: 04.02.2012 - 20:06
door Delanghe
Emmevi schreef:Ik gok op het twee-massa vliegwiel. Die schijnen nogal wat te lijden te hebben met de 'dikke' diesels van tegenwoordig.

'T is puur een idee waar ik op kom van wat ik in mijn omgeving hoor met andere mensen die dieselen. Kennis van mij heeft een Fiat Diablo laten tunen voor wat meer vermogen om fatsoenlijk te caravannen in de bergen. Vóór het tunen geen probleem, na het tunen ging de Fiat dus door het vliegwiel/koppeling zodra er wat vermogen op werd gezet.
was dit even? of was dit dan van langere duur? (meer dan 500toeren of niet?)

alvast bedankt voor de reacties... kan ik de mecaniekers eens uithoren

Geplaatst: 04.02.2012 - 20:40
door Elveka
@rona222 : die rare nederlanders kennen misschien alleen de juiste schrijfwijze. Als je het dan toch in het Frans wil zeggen noem een koppeling dan "embrayage" !

Geplaatst: 05.02.2012 - 11:54
door Fredhead
Of houd het gewoon in het Nederlands aangezien dit een Nederlands forum is ;)

Geplaatst: 05.02.2012 - 17:51
door Emmevi
@Delanghe; ik meen me te kunnen herinneren dat bij het vermogen erop zetten dat hij dan doorslipte. Bij het gas loslaten kreeg hij weer grip en kon hij onder normale condities wel rijden.
Bij rustig accelereren was er dus niets aan de hand.

Geplaatst: 06.02.2012 - 11:15
door Delanghe
heb geen gas gelost.... gewoon in 4e blijven doortrekken.... en sorry maar ik vind dit vreemd gedrag van de auto, heb 'm nu een jaar en tot voor kort deed hij dit niet...Wanneer je dan voorbij wil steken en even vlot wil zijn, houdt ie even in, wat wel erg vervelend kan zijn.
Vandaag 160km gereden, deed hij het niet.... Snap er dus niks van

Geplaatst: 13.02.2012 - 10:32
door oli4-86
Hier dezelfde problemen

sinds een paar weken heb ik ook al ondervonden dat mijn V50 soms doorslipt , in 1ste , 2de en 3de versnelling niet , maar vanaf 4de gaat de toerenteller omhoog , weer omlaag en dan pas versnelt de auto ...
het rare is dat het niet altijd is , maar meestal tijdens een herneming op de autosnelweg , in 5de of 6de , van 90 km/h naar 120 doet hij het

2.0d en 73.000 km .

drukgroep versleten ? en wat kost zoiets om te laten vervangen ?

Geplaatst: 13.02.2012 - 10:34
door dutchlimits
Ik weet voor 80% zeker dat dit koppeling (en/of delen eromheen) relatief is. Is behoorlijk prijzig om te laten fixen!

Geplaatst: 13.02.2012 - 12:27
door Smirky
Ik heb dezelfde ervaring bij mijn 1.6D
Heb dit fenomeen reeds 4 jaar ( vanaf 10dkm )en rijd nog steeds rond met die koppeling.
Wel opmerkelijk is dat ik dit fenomeen nagenoeg enkel in de wintermaanden ervaar.
Het lijkt alsof je aan het rijden bent met een automaat als die doorslipt...
wagen heeft nu 127dkm

Geplaatst: 13.02.2012 - 15:56
door oli4-86
Inderdaad , dat is ook waarmee ik het kan vergelijken , verder heb ik geen enkel probleem met schakelen , en het rare is ook dat het alleen in de hoogste versnellingen is...
Het is geen enorm probleem , maar wel frustrerend !

hopelijk kan ik er ook nog een tijdje mee voort , 70k km is wel heel snel om de koppeling te vernieuwen ...