Pagina 1 van 1

onderhoudsinterval distributie riem

Geplaatst: 02.02.2012 - 21:07
door Karlos
Ik weet niet of dit de juiste plaats is om deze vraag te stellen?

Ik zit al een tijdje te zoeken op dit forum naar het onderhoudsinterval voor de distributieriem. Kan iemand mij hier bij helpen?

Ik rijd met een s40 van 2003 1.9 diesel 115pk. Hij heeft nu juist 170 000 km op de teller.

Kan iemand mij vertellen om de hoeveel km ik de distributieriem moet laten vernieuwen?

Geplaatst: 02.02.2012 - 22:40
door MarioC70
Om de 120000km of 6 jaar.
Ze geven 8 jaar op,maar 6 jaar is veiliger,want ze willen nog wel is vroegtijdig breken.

Geplaatst: 03.02.2012 - 07:37
door bart simpson
wat je daar zegt is waar, toch maakt het een dealer heel snel een zakkenvuller als hij zo'n suggestie doet, het staat immers niet in de onderhoudsvoorschriften

Geplaatst: 03.02.2012 - 09:23
door Iroll
Dan snap ik niet dat Volvo de vervangingstermijn niet aanpast. Het geeft je product toch een slechte naam als dit regelmatig gebeurt.

Geplaatst: 03.02.2012 - 12:22
door V480-S60
Vergeet niet dat de S/V40 al een tijdje uit productie is.
Daarom wordt de termijn in het boekje niet meer aangepast. En moet je uitgaan van wat de dealer (uit ervaring) aangeeft.
(De 115 pk diesels werden vanaf juni 2000 tot en met mei 2004 geproduceerd. )

Daarnaast hebben de meeste diesels na 3 tot 4 jaar de 120.000 km wel bereikt (Mijn V40 115 pk diesel bijvoorbeeld stond na 6 jaar op 305.000 km.) En komen ze niet aan een vervangingstermijn van 8 jaar.

Geplaatst: 03.02.2012 - 19:03
door Karlos
Bedankt voor de info. Ik wist niet goed meer wat de vorige eingenaar mij had gezegd en begon mij wat zorgen te maken. Nu weet ik dat ik nog even voort kan. De vorige eigenaar heeft de riem vervangen op 110.000 km, da wist ik nog :P

Geplaatst: 04.02.2012 - 01:40
door MarioC70
Iroll schreef:Dan snap ik niet dat Volvo de vervangingstermijn niet aanpast. Het geeft je product toch een slechte naam als dit regelmatig gebeurt.

Je weet zelf dat die opgegeven vervangings termijnen niet altijd up to date zijn,je kunt ze ook aanhouden met het risico op vroegtijdig breken,wat helaas nogal is voorkomt!
Ze geven ook vaak verschillende termijnen op de autofabrikanten,terwijl dezelfde motoren gebruikt worden,kijk maar naar Peugeot-Citroen
of Volvo-Ford -Peugeot diesels,precies dezelfde motoren met verschillende vervangingstermijnen,ze slaan er volgens mij maar een slag in.
Beter een jaar te vroeg vervangen dan een week te laat met als gevolg een hoop ellende en zeer hoge kosten.