Pagina 1 van 1

Verlaagde MY08 V50 2.0D: te veel camber

Geplaatst: 02.02.2012 - 22:42
door stijnder
Hallo allemaal,

Ik ben sinds vorige week de nieuwe eigenaar van een V50 2.0D uit 2007 (model 2008). De auto is dealer onderhouden. Volgens de verkoper (dealer namens een particulier) heeft de auto nooit grote schade gehad. Er liggen 18" velgen onder.
Omdat de auto naar rechts trok (vooral tijdens accelereren en remmen) heb ik m laten uitlijnen bij Alband in Rotterdam.
Ze zeiden dat ze m niet goed uitgelijnd kregen omdat het fuseestuk rechtsvoor krom was. Het uitlijningsrapport:
L. R.
-0.92. wielvlucht/camber -1.79. (-1.3 tot 0.1)
3.96. Askanteling. 3.45. (2.1 tot 5.1)
0.05. sporing. 0.06. (0.05 tot 0.15)

Achter:
L. R.
-2.21. Wielvlucht. -2.32. (-2.52 tot -0.52)
0.15. Sporing. 0.16. (0.10 tot 0.20)

Zoals je ziet valt rechtsvoor buiten het bereik. Het stuur staat ook iets naar links bij rechtuit rijden. Dit is wel iets beter geworden na het uitlijnen, net als het naar rechts trekken. Dit is nu nog een beetje bij rustig rijden, maar wel flink bij afremmen en accelereren.

Omdat ik niet geloofde dat de fusee zelf krom was, heb ik even iemand bij kwik fit naar de voorwiel ophanging laten kijken. Na 15 minuten goed kijken konden ze niks vinden wat krom of versleten was. (Ik weet ook niet of je kan zien of de fusee krom is).
De zomerband die rechts voor eronder uit kwam was flink scheef afgesleten (kon nog wel terug volgens Alband). De achterbanden hebben ook flink last van cupping.

Ik weet natuurlijk nog niet of dit beter wordt na het uitlijnen, maar ik denk het niet want zoveel hebben ze niet versteld, en de auto trekt nog steeds.


Dit alles kan ook komen door de verlaging denk ik. Ik weet niet wat er precies onder zit, maar volgens mij alleen maar andere veren.

Ik wil graag dat de auto recht rijdt en dat de banden niet scheef of extra hard slijten. Ik geef niet erg om de verlaging, zeker ook omdat het minder comfortabel rijdt zonder andere schokbrekers of draagarmen etc. Wat zijn de opties? Originele veren terug? Andere camber stelbare onderdelen erop? Sleuf freezen in veerpoot boutgaten om zelf camber te kunnen stellen? Nog meer?

Zijn dit bekende problemen, en wat zijn de oplossingen?

Geplaatst: 02.02.2012 - 23:40
door Iroll
Ik zou eerst eens de fusee vervangen. Als die licht krom is kan je dat niet zien, maar wel meten. Je kan op de meetgegevens ook aflezen hoe de stand was voor het uitlijnen? Wat waren de oude waarden achter van de sporing?

Geplaatst: 03.02.2012 - 12:42
door stijnder
Hier is het totale uitlijningsrapport:

Code: Selecteer alles

Voor Links
Actueel    Vooraf    Bereik
-0.92      -0.89      -1.3  0.10    Wielvlucht
3.69      3.75      2.10  5.10    Askanteling
0.05      -0.12      0.05  0.15    Sporing

14.54    14.50          KPI
13.62    13.62          Totale hoek

Voor Rechts
Actueel    Vooraf    Bereik
-1.79      -1.79      -1.3  0.10    Wielvlucht
3.45      3.49      2.10  5.10    Askanteling
0.06      -0.11      0.05  0.15    Sporing

14.57    14.57          KPI
12.78    12.78          Totale hoek

Achter Links
-2.21      -2.22      -2.52  -0.52  Wielvlucht
0.15      0.25      0.10  0.20    Sporing

Achter Rechts
-2.32      -2.35      -2.52  -0.52  Wielvlucht
0.16      0.33      0.10  0.20    Sporing
Ik heb Alband per email gevraagd hoe ze hebben gezien dat het fuseestuk krom was. en ik heb de dealer waar de auto in onderhoud is geweest (Broekhuis in Ermelo en Zeist) gevraagd of zij iets weten van schade, of wat voor verlaging eronder zit.

Geplaatst: 03.02.2012 - 12:50
door stijnder
Ik kan het fuseestuk wel (laten) vervangen, maar dat is best prijzig. De Volvo dealer rekent hier 690 euro voor.

Omdat ik niet zeker weet of dat het probleem is, wil ik dat liever niet zomaar laten doen. Een goedkopere oplossing met nieuwe draagarmen of originele veren zou ik liever doen natuurlijk.

Het is overigens deze auto: http://webcache.googleusercontent.com/s ... tails.html

Ik wil vooral de slijtage van de bandenvoorkomen, want om nou elke 15k km nieuwe banden te moeten kopen is niet goedkoop, zeker niet vanwege de 225/40/18 maat.

Om jullie lekker te maken, wat andere opties die ik heb :): rica getuned, schuif-/kanteldak, dubbel gelaagde ruiten, lederen bekleding, verwarmde voorstoelen, elektr. verstelbare best. stoel, afneembare trekhaak, navigatie, premium sound system, aux en ipod aansluiting, meesturende xenon verlichting

Geplaatst: 03.02.2012 - 13:04
door Doeke Dobma
Heb je geen garantie?

Een kromme fusee hoeft met het blote oog niet zichtbaar te zijn. Het verbaast me niets dat ze zoiets bij de Kwik-Shit niet zien. Ga eens naar een andere uitlijnspecialist en laat ze er daar eens naar kijken.

Veren veroorzaken trouwens niet zo'n probleem. En een draagarm mag dan wel goedkoper zijn, als uiteindelijk toch de fusee krom is ben je dus dubbel aan de beurt. Na het vervangen van draagarm of fusee moet de auto ook weer uitgelijnd worden.

Geplaatst: 03.02.2012 - 13:54
door edraket
Het camber neemt wel toe bij verlaging. Hebben ze wel geprobeerd het camber te verlagen? Hebben ze de bouten van de veerpoot wel los gehad? Ik zie namelijk geen verschil tussen voor en na. Er bestaan draaibare bouten van Eibach waarmee het camber nog verder is in te stellen. Als de schokbrekers zijn vervangen voor aftermarket kan ook daar het probleem zitten en is het gewoon een kwestie van stellen.

Laat je overigens niet gek maken door één bepaalde auto. Liefde maakt blind, maar als je geen lekker gevoel hebt bij een auto kun je beter weglopen.

Geplaatst: 03.02.2012 - 16:38
door stijnder
Nope, geen garanie helaas: de dealer verkocht direct names een particulier en heeft zelf dus ook weinig marge gemaakt denk ik.

Ik ben net langsgeweest bij de Volvo dealer hier (MobilityCenter) en ik heb gevraagd of ze even onder de auto wilden kijken. Ze zeiden alleen dat ze niks zouden kunnen zien :(. Ze konden 'm alleen met uitlijningsapparatuur nameten, maar dat was net bij Alband al gebeurd natuurlijk. Ze kenden Alband wel als een zaak met verstand van zaken ;). Maar ze zeiden ook dat een kleine kromming in je fusee zelfs niet te zien is als je deze hebt uitgebouwd.

Ze adviseerde om of de gok te nemen en de fusee te laten vervangen, of om de gaten van de veerpoot iets uit te veilen (een reparatie die zij ook wel doen). Maar a 95 euro/uur kan ik dat ook wel zelf denk ik.

Ik heb nog even goed naar m'n zomerbanden gekeken, en bij de achterbanden zijn aan de binnenkant de blokjes ongelijk afgesleten. Je voelt een hoogteverschil tussen twee opeenvolgende blokjes. Dit is cupping, toch?
Het lijkt me dat dat komt doordat mijn camber achter ook redelijk negatief is. Ik weet natuurlijk niet of er niet meer uit te halen viel, en of Alband dit niet iets positiever had kunnen instellen.

Alband zei dat ze het camber rechtsvoor niet binnen het bereik kregen. Volgens mij hebben ze de veerpoot niet los gehad. Heeft dat zin dan, als er geen draaibare bouten op zitten?
Ik weet niet wat allemaal aftermarket is, maar in ieder geval de veren. Wat zou je nog meer kunnen stellen/vervangen om het te verhelpen? Andere bouten op de veerpoot, dat lijk me een goedkope oplossing. Als ik 1 graad van het camber afkrijg is dat genoeg...

Naast dit kleine probleem vind ik het wel een fantastische auto (heb ik iets van 6 bekeken voordat ik deze kocht), en hij rijdt heerlijk (geen echt waarneembare trillingen oid). De motor loopt ook soepel, net als de versnellingsbak. Alleen hij koud is gaat'ie wat moeilijker in z'n 1 (het is ook -8 nu).
Ik weet niet precies wat Rica tunin heeft opgeleverd (ik probeer nog een tuningsrapport te achterhalen), maar ik heb wel meer vermogen heb ik het idee. Alhoewel ik nog amper boven de 4500 toeren ben geweest, waar je het pas echt zou merken.

Ik rijd (met -6 buiten) 5l/100km op 120km/uur in z'n 6. Dat is best netjes, toch? Zeker met 225/40/18...

Geplaatst: 05.02.2012 - 11:52
door Fredhead
Ik heb ruim 40.000 km met een verlaagde V50 gereden en dat rare camber komt niet van het verlagen zelf.
Mogelijk dat een defect eerder aan het licht is gekomen door de verlaging maar het is niet de veroorzaker.

Als je de auto oncomfortabel vind, de 18 inch doet daar ook wel aan mee. Heb met 235/40/18 gereden, later wel met Bilstein B4 schokbrekers rondom omdat 1 van de oude versleten was gelijk alles maar vervangen.

Een dealer die zomaar gaat lopen veilen.... ik heb daar persoonlijk niet heel veel vertrouwen in.
Je hebt verschillende camber versteldelen in de omloop die niet voor niets allemaal goed stevig zijn gebouwd. Volgende probleem is wel dat je er praktisch niets aan hebt met normale schokbrekers.

Ik zou toch de gok van 690 euro nemen en de boel eens laten vervangen.
Vervolgens opnieuw uit laten lijnen en kijken wat er dan gebeurd

Geplaatst: 05.02.2012 - 14:52
door Iroll
Dat vijlen om het camber goed te krijgen is symptoom bestrijding, de oorzaak pak je daarmee niet aan.

Geplaatst: 05.02.2012 - 22:24
door edraket
stijnder schreef:
Alband zei dat ze het camber rechtsvoor niet binnen het bereik kregen. Volgens mij hebben ze de veerpoot niet los gehad. Heeft dat zin dan, als er geen draaibare bouten op zitten?

Ik weet niet wat allemaal aftermarket is, maar in ieder geval de veren. Wat zou je nog meer kunnen stellen/vervangen om het te verhelpen? Andere bouten op de veerpoot, dat lijk me een goedkope oplossing. Als ik 1 graad van het camber afkrijg is dat genoeg...
Er zit altijd wat ruimte op de bouten, dus door de bouten te lossen en weer vast te zetten staat het camber op die veerpoot op zijn laagst. Kan zijn dat de vorigen eigenaar flink wat camber mooi vond en de veerpoot onder spanning omhoog heeft gemonteerd. Vijlen zou ik niet zo snel doen, zou dan eerder camber bouten gebruiken. Als je daarmee de auto goed sturend en metend kunt krijgen zou ik me niet teveel zorgen maken.

Ik weet niet precies wat Rica tunin heeft opgeleverd (ik probeer nog een tuningsrapport te achterhalen), maar ik heb wel meer vermogen heb ik het idee. Alhoewel ik nog amper boven de 4500 toeren ben geweest, waar je het pas echt zou merken.
Daar begint het rood al bijna, dus hij gaat echt niet harder trekken hoor. Zowiezo is bij de 2.0d de puf er na zo'n 3500 toeren wel uit.

Geplaatst: 05.02.2012 - 22:24
door stijnder
Dat is waar natuurlijk. Maar een nieuwe fusee van +/- 300 euro materiaalkosten terwijl de oude misschien helemaal niet krom is, is wel een beetje zonde.

Misschien gelijk goed doen en de schokbrekers ook vervangen, en een onderdeel erop waarmee je camber kan stellen. Nog tips over wat aan te schaffen?

Of eerst maar eens de veerpoot loshalen om te kijken of er niet een pakking versleten is, of de schokbrekers zelf.
Ik zie trouwens in Vida dat officieel de V50 wordt verlaagd door alleen de veren te vervangen.

Geplaatst: 05.02.2012 - 22:29
door edraket
Camber wordt alleen bepaald door de veer en veerpoot. "Pakking" versleten is uitgesloten. Kijk even of de schokbrekers wel origineel zijn. Schokbrekers zomaar vervang zou ik zeker niet doen als je niet zeker weet of deze het probleem zijn.

Geplaatst: 05.02.2012 - 22:30
door stijnder
edraket schreef: Er zit altijd wat ruimte op de bouten, dus door de bouten te lossen en weer vast te zetten staat het camber op die veerpoot op zijn laagst. Kan zijn dat de vorigen eigenaar flink wat camber mooi vond en de veerpoot onder spanning omhoog heeft gemonteerd. Vijlen zou ik niet zo snel doen, zou dan eerder camber bouten gebruiken. Als je daarmee de auto goed sturend en metend kunt krijgen zou ik me niet teveel zorgen maken.
Thanks voor de tip. En waar zou ik kunnen beginnen met inlezen over en kopen van die bouten? Wat zijn de goede (web)winkels voor origine en aftermarket V50 onderdelen (in de buurt van Rotterdam) ?

Geplaatst: 06.02.2012 - 10:52
door edraket

Geplaatst: 06.02.2012 - 14:00
door stijnder
Thanks!

Ik heb trouwens net een mailtje terug gekregen dat Alband heeft kunnen meten met hun uitlijnapparatuur dat het fuseestuk krom was. Ik heb nog maar even gevraagd of ik heb goed begrepen had, omdat me daarvoor vrij geavanceerde uitlijnapparatuur nodig lijkt (en de Volvo dealer zelf ook niet met de optie kwam om dit na te (laten) meten).

Geplaatst: 06.02.2012 - 15:14
door stijnder
Werd zojuist gebeld door Alband naar aanleiding van mijn email (wel netjes van ze).
Ze kunnen niet echt meten aan het fusee of het krom is, maar op basis van ervaring, de uitlijning en wat ze hebben gezien durfde hij wel met 90% zekerheid te zeggen dat het fusee krom was.

Nu dus op zoek naar een nieuwe fusee. Ik heb al in VIDA gekeken, maar ik kan daar twee partnummers vinden voor mijn rechterfusee voor de V50 uit mijn jaar. Ze hebben in een ander veld wel verschillende codes, eentje met een - ervoor, en eentje met een - erachter. Kan iemand daar iets over zeggen?
En wat zijn een beetje de winkels waar je dit kan bestellen? Gewoon googlen op het partnr?

Geplaatst: 06.02.2012 - 19:55
door Doeke Dobma
-2004 betekent tot 2004
2004- betekent 2004 en verder

zo zie je het ook wel eens staan met chassisnummers.

Inderdaad even googelen met partnr. Kijk ook eens bij partsforvolvosonline.com, ebay, fcpgroton.com. Wellicht is een fusee van een sloop auto ook wat? Wel goedkoop, maar wellicht zit je wederom met een kromme...

Geplaatst: 06.02.2012 - 20:43
door stijnder
Ik had het al gevonden idd, het zijn VIN nummers. Voortaan eerst zelf zoeken en dan vragen, maar was ongeduldig op m'n werk :-).
Ik ga wat sitejes bekijken. Is onderdelenlijn.nl wat? Die staat bovenaan bij Google (linkt naar Elferink).

Geplaatst: 06.02.2012 - 21:45
door Doeke Dobma
Ja, bijvoorbeeld. Onder het kopje auto-onderdelen voorraad kun je in de online voorraad zoeken. Zo heb ik al eens wat gekocht bij Elferink.

Geplaatst: 07.02.2012 - 10:35
door edraket
Of verwijst in Uden. Goede service en niet al te duur (als Rima bijvoorbeeld).