Pagina 1 van 2
Opwarmen Volvo s60 D5
Geplaatst: 03.02.2012 - 14:00
door bassiej
Hallo,
Ik kwam in bepaalde topics over de S60 D5 tegen bij het opgloeien van de auto.
Ik herinner me van eerder dat je een auto op contact moest zetten (diesel) tot een lampje uitging en hem dan pas te starten.
Heeft de S60 D5 uit 2003 dit ook? Ik zie namelijk nergens een lampje die uitgaan na een aantal seconden.
Zoja: Hoelang moet ik hem voor laten gloeien?
Alvast dank!
Geplaatst: 03.02.2012 - 14:13
door Ben
Voorgloeien is van vroeger.
Je zult zien dat het lampje vrijwel meteen uitgaat in de S60.
Starten en rijden is het beste voor je auto.
Geplaatst: 03.02.2012 - 14:21
door Gast
duurt bij mijn V60D5 met een hele dag buiten in de vrieskou staan ongeveer 2 seconden. Vroeger (met de D24 blokken) was dat gemakkelijk 20 seconden.
Geplaatst: 03.02.2012 - 14:32
door V480-S60
Nou bij mijn D5 uit 2005 duurt het ook zo een 5 tot 10 seconden momenteel (-10 graden)
En als ie dan aanslaat maakt ie me toch een pokkeherrie. Die herrie is overigens na 30 seconden wel weg.
Geplaatst: 03.02.2012 - 17:29
door chris2
Gloei ook altijd ff voor bij koud weer (tot de lampjes uit zijn) en dan starten en rijden, dieseltje maakt dan inderdaad meer herrie met een koude motor maar na een 10 min. weer helemaal de oude .
Geplaatst: 03.02.2012 - 18:31
door isomo
Heel belanrijk is om met dit voor ons toch extreem koude weer (deze morgen -10°), de motor niet in toeren te jagen.
Voor een Diesel (zeker als ie buiten overnacht, max 2.000t-min.)
Ik heb vastgesteld dat het toch zo'n 30 km duurde voordat de watertemperatuur op zijn normaal niveau stond.
Nog belangrijker : is de olie, zelfs na deze afstand voldoende op temperatuur? ik vrees van niet.
Trap dus hoegenaamd niet door bij deze temperaturen, matig snelheid (rijwind geeft een effect van -20° bij hogere snelheden).
Je wordt toch zelf niet graag in een ijskoud bad ondergedompeld wanneer je net wakker bent geworden.... Je volvo mechaniek ook niet bij wijze van spreken.
Alleszins veel sneeuwplezier dit week-end, want ook wij hier inBelgië werden getrakteerd op een mooi laagje
Geplaatst: 03.02.2012 - 20:44
door Hans oet Twent
Het betoog van Isomo komt me bekend voor. Mijn auto heeft echt veel tijd nodig om het lekker warm te krijgen met deze temperaturen. Water temperatuur komt moeizaam omhoog. Olie zal dan nog wel wat langer duren. De GT schakelt rete snel naar een hogere versnelling met de nodige koude slip. Ik zorg er dus voor dat ie met deze temperatuurtjes geen kleine stukken draait.
Geplaatst: 03.02.2012 - 21:19
door Oceanracer
Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
Geplaatst: 03.02.2012 - 21:20
door Mart van der Steeg
Inderdaad niet heel verstandig om nu kleine stukken met een koude diesel te rijden. Bij langzamer rijden zoals vanmiddag duurt het zeker 15 km voordat de temp. meter tegen het midden staat.
Vandaag wel profijt gehad van de winterbanden.
Geplaatst: 03.02.2012 - 21:20
door Hans oet Twent
Oceanracer schreef:Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
+1! Ik weet niet waarom het zo is, maar het werkt wellicht wel.
Geplaatst: 03.02.2012 - 21:28
door toppertje
Hans oet Twent schreef:Oceanracer schreef:Om het starten onder deze koude temperaturen te vergemakkelijken gewoon twee of drie keer achter elkaar voorgloeien. Dus als het lampje uitgaat, contact uit en opnieuw op contact zetten.
+1! Ik weet niet waarom het zo is, maar het werkt wellicht wel.
bij een diesel die in orde is,is dit niet nodig natuurlijk.
bovendien word de akku heel zwaar belast door iedere keer 3x voor
te gloeien.
en de akku heeft het zowieso al zwaar met deze temp.
Geplaatst: 03.02.2012 - 21:30
door Oceanracer
Nodig is het niet, maar je merkt wel dat hij beter/mooier/gemakkelijker aanslaat. En die accu laadt bij mij tijdens de werkdag wel weer op.

Geplaatst: 03.02.2012 - 21:44
door toppertje
zelfs die trekker van mij,die al vanaf afgelopen maandag stil stond,startte vanavond
na 1x voorgloeien in 1x.
en dat met bijna 4 en een halve ton op de teller.
Geplaatst: 05.02.2012 - 10:06
door abbabak1
Bijna alle moderne diesels zijn hoog rendements auto's. Tijdens de eerste winter in mijn D5 heb ik moeten konstateren dat de opgewarmde motor binnen 5 km weer koud kan worden. Zelf bij -5
Ik heb, op de ouderwetse manier gewoon mijn radiator 30% dicht vanaf +10 en 95% dicht onder de 5%. Mijn motor warmt sneller op, ik krijg minder zout door mijn radiatoren en mijn standkachel hoeft niet altijd mee te loeien.
Ik gebruik hier plastic verpakkingsmateriaal voor, waterdicht en 2 cm dik. Het is wel eenbeetje frommelen.
Ook bij 0gr en 130kmh snelweg wordt het echt niet te warm...
Geplaatst: 05.02.2012 - 11:25
door Mart van der Steeg
Voorheen hadden auto's voorzieningen (bv. rubber afdeklap) om de radiator af te dekken, dat zouden ze weer bij diesels moeten leveren.
Iets zelf er tussen frommelen vind ik altijd wat riskant, als het loslaat en ergens tussen komt......
Geplaatst: 05.02.2012 - 12:56
door JeroenSpock
Mijn auto heeft er ook 20 tot 30 km voor nodig om echt warm te worden.
Vorig jaar had ik de gril dicht geplakt, ga ik vandaag maar weer doen.
Geplaatst: 05.02.2012 - 18:29
door NielsPHEV
abbabak1 schreef:Bijna alle moderne diesels zijn hoog rendements auto's. Tijdens de eerste winter in mijn D5 heb ik moeten konstateren dat de opgewarmde motor binnen 5 km weer koud kan worden. Zelf bij -5
Ik heb, op de ouderwetse manier gewoon mijn radiator 30% dicht vanaf +10 en 95% dicht onder de 5%. Mijn motor warmt sneller op, ik krijg minder zout door mijn radiatoren en mijn standkachel hoeft niet altijd mee te loeien.
Ik gebruik hier plastic verpakkingsmateriaal voor, waterdicht en 2 cm dik. Het is wel eenbeetje frommelen.
Ook bij 0gr en 130kmh snelweg wordt het echt niet te warm...
Opwarmen duurt inderdaad veel langer. de truc van het afdekken van de radieteur heb ik nooit begrepen je hebt toch een thermostaat.... of zie ik iets over het hoofd
Geplaatst: 05.02.2012 - 23:26
door abbabak1
NielsV70 schreef:Opwarmen duurt inderdaad veel langer. de truc van het afdekken van de radieteur heb ik nooit begrepen je hebt toch een thermostaat.... of zie ik iets over het hoofd
Ja, men dekt niet de radiator afgifte van warmte af maar de koude luchtstroom de motorruimte in. Onze motoren hebben een thermostaat om de warmte van de motor af te voeren naar de radiator.
Gaat de thermostaat open is de radiator voldoende koud om die klus te klaren. Ook mijn beschermde.
Ik zou zeggen: Bij twijfel niet doen...en anders spaar je CO2 en brandstof

Geplaatst: 05.02.2012 - 23:31
door JeroenSpock
Vorig jaar werkte het bij mij wel. Ik had er een stuk karton achter waardoor er geen koude lucht meer bij de radiator kwam. Auto was veel sneller warm, maar kon wel goed koelen. Pas toen het buiten weer zo'n 10 graden werd moest hij afkoelen thuis. Die fan bleef dan draaien nadat de motor uit was gezet.
abbabak1 schreef:...en anders spaar je CO2 en brandstof

Als ik dat bij mijn S60 doe, zou dat zo veel schelen qua brandstof verbruik? Dat ding is al zo zuinig.
Geplaatst: 05.02.2012 - 23:50
door abbabak1
Natuurlijk, het snelst warm is het zuinigst. En je standkachel verbruikt altijd veel minder dan het warm rijden...
Hoeveel zuiniger weet ik niet, ik heb ergens een lijstje van een .SE uni die zegt dat je beter een 2 kW aan voorverwarming kan gebruiken dan koud wegrijden.