Pagina 1 van 2

verstuivers vervangen ja/nee?

Geplaatst: 05.02.2012 - 18:42
door Chrizzle D5
Hallo mensen,
mijn S60 D5 2001 (inmiddels 345k) kreeg afgelopen voorjaar 2011 de diagnose "verstuivers vervangen". Toen ik de kosten hoorde en me realiseerde dat de auto nog prima liep, had ik besloten voorlopig door te rijden.

Inmiddels is het februari (!) en met deze koude zijn merkbare problemen begonnen: regelmatig inhouden en afslaan, zowel met koude als warme motor, af en toe melding "motorservice vereist.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het vervangen van eerst 1 (de ergste) verstuiver nog zinvol zijn, of is het daarna vervangen van de laatste 4 al met al beduidend duurder dan alles ineens? En zijn revisie-verstuivers nog slim of juist niet? Nog andere tips? Heeft iemand ervaring met een goede prijs voor vervanging? Goede adressen? ... Of zouden de kosten de auto niet meer waard zijn....

Geplaatst: 05.02.2012 - 19:03
door Gast
Ik zou gaan voor revisie verstuivers. Hier hoor ik ook goede verhalen van: www.buchli.nl

Lees hier ook maar eens: www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37850#714071
Meerdere offertes aan vragen kan aardig besparen. Voor ongeveer 1000,- moeten alle 5 te vervangen zijn.

Geplaatst: 06.02.2012 - 11:47
door zwaantje
Ook ik heb enige tijd terug te maken gehad met verstuiver problemen Mijn dealer heeft daarop bij m,n halfvolle tank eenvloeistof toegevoegd om als eerste de boel te reinigen Een roetwolk bij het gasgeven kon wel eens optreden Dit duurde enige weken terwijl de auto z,n kuren verloor Daarna kwam opeens tijdens het optrekken de voorspelde pluim,niet leuk voor de achter mij rijdende auto maar dit was eenmalig Problemen zijn weer verdwenen.Hopelijk is vervangen nog niet aan de orde Ik heb een S60 D uit 2004 gedurende 2jaar km stand 193000.Misschien help zo,n borreltje bij jou ook Succes Zwaantje.

Geplaatst: 06.02.2012 - 14:57
door Gast
zwaantje schreef:Mijn dealer heeft daarop bij m,n halfvolle tank eenvloeistof toegevoegd om als eerste de boel te reinigen
Weet je nog wat hij heeft gebruikt? Merk enz...

Geplaatst: 06.02.2012 - 15:31
door Iroll
Wynns injectorreiniger staat goed bekend en is overal verkrijgbaar.

Geplaatst: 06.02.2012 - 18:38
door kuupertie
Ik herinner me een topic van Ramon&Ramon over het doorrijden met een niet al te fijne injector ..... gevolgen zijn niet zo tof....dan vallen de kosten van de nieuwe injectoren nog wel mee.

Een flesje Wynns zou ik nog proberen, maar dan moet je er wellicht toch aan.

Geplaatst: 06.02.2012 - 21:52
door Berrie
Zou het dan zinvol zijn om preventief zo'n fleje Wynns erin te kiepen?

mvrgr,
Berrie

Geplaatst: 06.02.2012 - 23:07
door MarioC70
Het doorrijden met een defecte injector veroorzaakt soms zeer ernstige schades en hoge kosten.
De enige remedie is om de injectoren te laten testen.

Geplaatst: 07.02.2012 - 19:13
door Chrizzle D5
kuupertie schreef:Ik herinner me een topic van Ramon&Ramon over het doorrijden met een niet al te fijne injector ..... gevolgen zijn niet zo tof....dan vallen de kosten van de nieuwe injectoren nog wel mee.
Wat zou er dan gebeuren afgezien van niet lekker lopen van de motor?

Geplaatst: 07.02.2012 - 19:31
door MarioC70
Zuigerschade,compleet in de soep lopen dus!
We maken het wekelijks mee,dus ja!

Geplaatst: 08.02.2012 - 11:27
door zwaantje
Welk merk vloeistof m.n dealer gebruikte weet ik niet maar het was bij auto onderdelenzaken verkrijgbaar.Ik kreeg wel de waarschuwing mee als er geen verbetering op korte termijn was ,dan moest ik dit melden E.e.a. nadat hij de testkast er op had gezet en dit middeltje er aan toegevoegd .Binnen een week verbeterde de zaak met als resultaat nu al meer dan een half jaar probleemloos rijgedrag.Het probleem trad tijdens het rijden op en de wagen ging over op z,n zg noodloop.Met dit sukkelgangetje de garage bezocht met voornoemd resultaat

Re: verstuivers vervangen ja/nee?

Geplaatst: 08.02.2012 - 13:42
door lemmer
Chrizzle D5 schreef:Hallo mensen,
mijn S60 D5 2001 (inmiddels 345k) kreeg afgelopen voorjaar 2011 de diagnose "verstuivers vervangen". Toen ik de kosten hoorde en me realiseerde dat de auto nog prima liep, had ik besloten voorlopig door te rijden.

Inmiddels is het februari (!) en met deze koude zijn merkbare problemen begonnen: regelmatig inhouden en afslaan, zowel met koude als warme motor, af en toe melding "motorservice vereist.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het vervangen van eerst 1 (de ergste) verstuiver nog zinvol zijn, of is het daarna vervangen van de laatste 4 al met al beduidend duurder dan alles ineens? En zijn revisie-verstuivers nog slim of juist niet? Nog andere tips? Heeft iemand ervaring met een goede prijs voor vervanging? Goede adressen? ... Of zouden de kosten de auto niet meer waard zijn....
Tot nu toe weet je niets en twijfel je aan het oordeel van je dealer. Niemand kan hier iets zinnigs over zeggen. De soort brandstof, e.t.c. hebben allemaal invloed op de slijtage van de verstuivers.
Als je dan toch de hand op de knip wilt houden, doe het dan op een onderbouwde manier. Haal de verstuivers eruit en laat ze testen bij een dieselboer met de juiste testapparatuur. Een nieuwe verstuiver zetten bij een stel, blijkbaar slechte, oude heeft geen zin, sterker nog, als de ene cilinder meer gaat presteren corrigeert het motormanagement dit toch terug.
Als je een goede Bosch dieselboer kunt vinden bespaar je geld, maar vergeet niet bij deze oudere motoren ook de verstuiverleidingen mee te tellen.

Geplaatst: 08.02.2012 - 14:27
door Chrizzle D5
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij de garage. Ze gaan de verstuivers eerst testen en dan kijken of/welke er vervangen moeten worden. En als dat nodig is, dan ga ik voor gebruikte verstuivers (vanwege kosten en het is ook geen echt nieuwe wagen meer). Als ik meer weet, laat ik weten hoe het af is gelopen.

Geplaatst: 08.02.2012 - 16:45
door MarioC70
Chrizzle D5 schreef:Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij de garage. Ze gaan de verstuivers eerst testen en dan kijken of/welke er vervangen moeten worden. En als dat nodig is, dan ga ik voor gebruikte verstuivers (vanwege kosten en het is ook geen echt nieuwe wagen meer). Als ik meer weet, laat ik weten hoe het af is gelopen.

Met gebruikte koop je dus de ellende van een ander,niet echt slim!

Geplaatst: 08.02.2012 - 16:49
door dutchlimits
MarioC70, Da's niet waar. Die verstuivers worden echt wel bekeken of ze in goede staat zijn, en als het een redelijke garage is dan heb je ook wel een tijdje garantie.

Geplaatst: 08.02.2012 - 16:52
door MarioC70
dutchlimits schreef:MarioC70, Da's niet waar. Die verstuivers worden echt wel bekeken of ze in goede staat zijn, en als het een redelijke garage is dan heb je ook wel een tijdje garantie.
Het bekijken van de verstuivers of ze in goede staat zijn kost al minimaal 125 euro ex btw om te testen,je kunt er ook niet zomaar van alles in proppen,er zijn verschillende klasse verstuivers die je dus zeer zeker niet door elkaar kunt gebruiken.
Een motor die in de prak loopt kost meer!

Geplaatst: 08.02.2012 - 16:58
door dutchlimits
MarioC70, Ja oké je hebt wel gelijk maar de overweging dat de eigenaar maakt i.v.m. waarde van de auto, ik begrijp het wel enigszins

Geplaatst: 08.02.2012 - 17:32
door lemmer
bij een goede dieselboer in zuid holland 200 per stuk, vermoed dat de wagen dat wel waard is. Met nieuwe verstuivers herken je hem niet terug en kan je er nog een hoop kilometers mee maken!!

Geplaatst: 08.02.2012 - 17:36
door MarioC70
Auto rima verkoopt ze ook nieuw en goedkoper..

Geplaatst: 08.02.2012 - 19:01
door Chrizzle D5
MarioC70 schreef:
Met gebruikte koop je dus de ellende van een ander,niet echt slim!
Gebruikt = ellende? Ik mag toch aannemen dat jij je auto ook niet splinternieuw koopt? En het gaat natuurlijk wel om gereviseerde injectoren.