Pagina 1 van 1

Diesel leegrijden?

Geplaatst: 23.03.2006 - 20:00
door 360Degreez
Hai,

Ik heb gemerkt dat de brandstof meter van mijn V40 niet super betrouwbaar is.

In deze conditie:
Afbeelding


Geeft het metertje na het tanken van 20 Liter bijna 40 Liter aan waarna deze na het rijden van zo'n 250 km rustig rijden weer op hetzelfde punt staat.

Hij is dus lekker scheutig met het tot zich nemen van het boerenplofsap (Diesel) en de kans bestaat dan ook dat ik een keer droog kom te staan, gelukkig is dit alleen met de auto zo maar na het duwen van een auto van 1300 kilo heb ik in het ander vanzelf geen zin meer.

Ik heb veel cowboy vehalen gehoord over het leegrijden van een dieselauto, de een beweert dat het schade aan de motor/rotatiepomp veroorzaakt en dat de brandstofleidingen bij een garage ontlucht moeten worden.
De ander beweert daarintegen dat ik na hevig vloeken en tieren en het te voet halen van een jarrycan diesel de volvo weer te drinken kan geven en verder rijden.

Wie weet hier meer van??....

Thanks!

(Nieuwtje: nieuwe premium sound system speakers (6x) gekocht!)

Geplaatst: 23.03.2006 - 20:11
door marissen
Ik heb een keer een leeggereden volkswagen passat meegemaakt (een maat die wel eens iets vergeet :mrgreen: ) maar die starte vrijwel meteen nadat er weer diesel bijgevuld was. En hij was echt tot de laatste druppel leeggereden.
Is natuurlijk geen volvo, maar het kan dus wel.
Nog even afgezien van alle rotzooi van de bodem van de tank die de leidingen in wordt gezogen.

Geplaatst: 26.03.2006 - 19:21
door Volmar
Als je de diesel gewoon weer bijtankt, moet je even met de
membraampomp op je brandstoffilterhuis pompen, daarna even
doorstarten en hij loopt weer.

Ik heb ooit een lekke membraanpomp op mijn filterhuis gehad en
toen heeft de ANWB een los filtertje geplaatst.
Ik had een weddenschap moeten afsluiten, want die beste man
verzekerde me dat de auto niet meer ging lopen en dat ie moest
worden ontlucht.
Na een tijdje te hebben gestart liep de motor als een zonnetje.
En die man van de ANWB begreep er niets van.

Geplaatst: 26.03.2006 - 19:41
door Reint
De nieuwere diesels hebben tegenwoordig electische brandstof pompjes.
Hierdoor zou ontluchten niet meer nodig zijn zegt men.......

Ik heb een keer een agregaat met elek pomp droog laten vallen en inderdaad na tanken deed hij het zonder te ontluchten of lang starten

Geplaatst: 27.03.2006 - 08:28
door V480-S60
Volmar schreef:Als je de diesel gewoon weer bijtankt, moet je even met de
membraampomp op je brandstoffilterhuis pompen, daarna even
doorstarten en hij loopt weer.
Dat is mij dus een keer overkomen met mijn toenmalige 440 TD, we hadden de auto nog maar een paar weken, en daar bleek de brandstofmeter ook onbetrouwbaar. Het hoeft dus geen problemen op te leveren.

Maar hoe dan ook het is niet verstandig je dieseltank helemaal leeg te rijden. Mede gezien de troep die je op het laatst meezuigt.

Geplaatst: 27.03.2006 - 16:48
door MDA
1) ik heb dezelfde ervaring met de brandstofmeter: hij klopt gewoon niet! "40L" is ongeveer 25+reserve, en 20 zeker niet meer dan 10 in het echt! Gewoon eraan wennen, en als je het weet rijd je nooit leeg!
2) leegrijden is NOOIT goed vanwege de troep (hoofdzakelijk water, maar ook andere resten) die zich als laatste nog in je tank bevinden.

Langs de kant van de snelweg staan en over de vluchtstrook moeten lopen naar de dichtsbijzijnde pomp is trouwens ook niet aan te raden... :?

Over de pompen en het ontluchten is al reeds genoeg gezegd meen ik...