Pagina 1 van 2
Nieuwe accu eerst opladen met acculader?
Geplaatst: 07.02.2012 - 19:25
door Oceanracer
Omdat mijn huidige niet-Volvoaccu kuren ging vertonen heb ik vanmorgen een nieuwe accu bij de dealer besteld. Deze is zojuist afgeleverd (nog mijn dank voor de snelle levering, firma Broekhuis!), in een afgesloten doos.
Ik meet een spanning van 12,76 Volt. Ruim boven de benodigde 12,6V maar nu vroeg ik mij af of het, zeker gezien de huidige temperaturen, beter zou zijn hem toch eerst een nachtje aan de acculader te zetten.
Wie het weet, mag het zeggen...
Geplaatst: 07.02.2012 - 19:30
door MarioC70
Die zijn gebruiksklaar van Volvo..
Geplaatst: 07.02.2012 - 19:36
door samplersam
Nee niet opladen, accu uit de doos en gebruiken, dat is normaal.
Geplaatst: 07.02.2012 - 19:52
door DawnBlueED
Een nachtje aan de druppellader bijt niet.
Geplaatst: 07.02.2012 - 20:58
door Oceanracer
Maar hij wordt er ook niet (veel) beter van. Dan laat ik het lekker zo en gaat ie morgen rechtstreeks de Volvo in. Dank voor de input!
Re: Nieuwe accu eerst opladen met acculader?
Geplaatst: 07.02.2012 - 22:14
door JosW
Oceanracer schreef:Omdat mijn huidige niet-Volvoaccu kuren ging vertonen heb ik vanmorgen een nieuwe accu bij de dealer besteld. Deze is zojuist afgeleverd (nog mijn dank voor de snelle levering, firma Broekhuis!), in een afgesloten doos.
Ik meet een spanning van 12,76 Volt. Ruim boven de benodigde 12,6V maar nu vroeg ik mij af of het, zeker gezien de huidige temperaturen, beter zou zijn hem toch eerst een nachtje aan de acculader te zetten.
Wie het weet, mag het zeggen...
Nog binnen de actieperiode?
Geplaatst: 07.02.2012 - 22:40
door Oceanracer
Jup, dus met 20% korting.
Geplaatst: 08.02.2012 - 00:30
door JosW
Is het trouwens zo'n niet-onderhoudsvrije? Die van mij die ik in december heb gekocht is dat namelijk niet. Is een topic over, schijnt standaard Volvo te zijn. Dat betekent periodiek het waterpeil checken.
Geplaatst: 08.02.2012 - 02:19
door VolvoTech
Druppelladen met een goede lader mag altijd (die slaat nl toch af als spanning te hoog zou worden).
Voltage wat je hebt gemeten, is dat met een belasting of zonder?
Direct op de accu meten heeft niet zoveel zin, de 12v blijft er flink lang in zitten, het aantal beschikbare Ampere's is op een gegeven moment wel foetsie...
Geplaatst: 08.02.2012 - 06:46
door Oceanracer
Hij heeft zes doppen aan de bovenzijde met kruiskop, dus het is inderdaad geen onderhoudsarme accu. Ik wil voor dat hij er in gaat nog even controleren hoe hoog hij fabriek-af precies staat.
Ik heb hem direct op de accupolen gemeten. Als ik dat op mijn huidige accu doe, kom ik op 12,05V uit, wat natuurlijk veel te laag is.
Ik heb op de accu en op de stikker op de doos nog naar een productiedatum gezocht, maar helaas niet kunnen vinden.
Geplaatst: 08.02.2012 - 06:50
door V70/2.4D/2003
De produktiedatum kan ook in de vorm van een soort Tüv stickertje o.i.d. aangebracht zijn. Hij staat er op, dat is welhaast zeker.
Geplaatst: 08.02.2012 - 06:52
door Oceanracer
Ik zal vanmiddag bij daglicht nog eens kijken.
Geplaatst: 08.02.2012 - 08:11
door Iroll
Productie datum maakt niet zoveel uit. Als hij nieuw is en niet gevuld met zwavelzuur slijt de accu praktisch niet. De accu wordt pas met accu zuur gevuld op het moment van verkoop en levert dan gelijk zijn max aan amp's. De vuldatum (verkoopdatum dus) moet je op de accu vermelden, daar gaat het om. Door bijladen verlaag je de PH waarde v.h zuur. Maar je kan niet door laden de PH waarde (zuurgraad) lager krijgen als de PH waarde waarmee gevuld is. Hoe lager de PH waarde (PH 0 is het "zuurst" en PH 7 is neutraal water) hoe meer amps om het simpel te houden. Dit verhaal gaat uiteraard alleen op voor jouw type (niet-onderhoudsvrije) lood-zuur accu.
Geplaatst: 08.02.2012 - 09:16
door edraket
De meeste accu's worden toch wel nat aangeleverd. Ik denk niet dat de dealer ze vult. Bij sommige branches (motorfiets bijvoorbeeld) worden ze wel gevuld waar je bij staat. Ik heb voor de motor laatst een accu gekocht en daar zat een vulpakket bij, dus zelf doen.
Het advies is om een accu altijd eerst op te laden voor gebruik. Er zit na het vullen nooit 100% lading in, en door hem zo te gaan belasten verkort je de levensduur en verlaag je de uiteindelijke capaciteit.
Geplaatst: 08.02.2012 - 11:01
door crackedtooth
Even domme vraag: onderhoudarme accu levert volvo zelf niet?
Geplaatst: 08.02.2012 - 12:20
door Oceanracer
De doos zat met van die hele grote dikke nieten dicht. Ik denk niet dat ze die bij de dealer hebben, dus ik neem gemakshalve maar aan dat ze hem bij de dealer zo hebben ontvangen en weer hebben doorverkocht.
Geplaatst: 08.02.2012 - 12:27
door Iroll
Als je zeker weet dat ze hem niet gevuld hebben bij de verkoop dan zou ik hem even op de lader zetten. Vind het wel raar, want zodra het zuur erin zit begint het verval van de loodplaten. Om ze dan in goede staat te houden moeten ze eigenlijk elke maand even op de lader. Terwijl ongevuld een accu zonder problemen jaren opgeslagen kan blijven staan in het magazijn.
Geplaatst: 08.02.2012 - 12:29
door dutchlimits
Ff belletje plegen en je weet genoeg. Ik had 'm allang in de auto geplant maar ja

Geplaatst: 08.02.2012 - 12:52
door MarioC70
Accu,s zijn tegenwoordig allemaal met zuur gevuld bij Volvo,ze staan soms maanden zonder dat er iets aan capaciteits verlies is.
Gelijk monteren,starten en rijden!
Geplaatst: 08.02.2012 - 13:10
door JosW
crackedtooth schreef:Even domme vraag: onderhoudarme accu levert volvo zelf niet?
Het is geen domme vraag en onderhoudsvrije accu's leveren ze niet. Althans, mijn dealer niet.