Pagina 1 van 1
CO stationair en op toeren te hoog (4 gas meting)
Geplaatst: 24.03.2006 - 09:52
door smousset
Ik kom net van de kwikfit vandaan na de apk keuring.
Hij is afgekeurd op punt 304 CO stationair te hoog en CO op toeren te hoog (4 gas meting).
Mijn volvo 440 1.8i lpg is uit 95 en ik heb hem eigenlijk pas net en was niet echt op de hoogte van de technische staat dus op zich kan ik er nog wel mee leven, ik had ook niet verwacht dat hij gelijk goedgekeurd zou worden, dit valt me eigenlijk nog wel mee.
Ik heb verschillende verhalen gehoord over dit APK punt, het schijnt dat het af te stellen is, of dat het de lambda sonde zou kunnen zijn of wellicht de katalysator. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat punt het beste kan fixen.
Met vriendelijke groet,
Stephan
Geplaatst: 24.03.2006 - 10:21
door menjo
Dat meten ze als hij op benzine draait neem ik aan? Ik dacht dat je met V-power en een goed warmgedraaide motor wel wat lagere waardes kon behalen.
Geplaatst: 24.03.2006 - 10:23
door smousset
Ik dacht dat ze die meting deden op LPG. Ik denk dat het echt iets is wat niet alleen op te lossen is door de brandstof
Geplaatst: 24.03.2006 - 10:25
door menjo
Hmm, ik dacht dat LPG veel minder CO uitstoot dan benzine, dus dan zou er inderdaad wat mis zijn. Of zijn er voor LPG ook andere eisen aan de uitstoot?
Geplaatst: 25.03.2006 - 13:28
door Michel740Turbo
Hej de meteing wordt idd zowel op gas als op benzine uitgevoerd.
Maar als ik vragen mag weet je de waardes nog, was het alleen het Co wat te hoog was?
Ik heb namelijk het zelfde gehad toen ik een pre test liet doen. Echte bleek toen ook een tehoog Co een feit alleen kwam dit door een lekke spruitsstuk pakking en hier door liep het HC gehalte ook op.
Er zouden ook andere oorzaken kunnen zijn bv: een vervuild luchtfilter of slecht werkende lambda.
Ik weet niet wat voor gas systeem je hebt maar soms is er wel het een en ander aan af te stellen. Als je het zeker wil weten raad ik aan om even naar een Lpg specialist te gaan. (Kwitfit weet hier niet bijzonder veel van af :? )
Sterkte
Geplaatst: 25.03.2006 - 19:51
door BuggyRene
(Kwitfit weet hier niet bijzonder veel van af )
Kwik fit weet hier helemaal niets van,ga ff naar een gasspecialist en laat hem daar ff aan een tester zetten, en laat je auto in het vervolg ergens anders keuren, voorkomt een berg narigheid.
Een auto die op kenteken op lpg staat mogen ze trouwens alleen op lpg testen.
Groeten Rene
Co te hoog?
Geplaatst: 26.03.2006 - 13:13
door Timen
Hoe hoog waren de CO waarden? Toelaatbaar is 0.5% bij stationeer en 0.35% bij ong 2500 toeren.
Heb je tijdens het testen naar het lambdagetal gekeken?
Een mogelijkheid is dat je Mapp sensor niet goed werkt ,vacuum vaak verstopt.
Ook aan de lambdasonde kan nog liggen.
Misschien is je katalysator wel stuk/leeg?
Timen
Geplaatst: 26.03.2006 - 14:56
door smousset
Bedankt voor alle info. Ik weet helaas geen waardes, die stonden ook niet op het apk keuringsrapport. Ik breng hem van de week naar een gasboer om hem te laten nakijken.
Geplaatst: 26.03.2006 - 15:04
door 1.7|T
smousset schreef:Bedankt voor alle info. Ik weet helaas geen waardes, die stonden ook niet op het apk keuringsrapport. Ik breng hem van de week naar een gasboer om hem te laten nakijken.
als alleen het co niet goed is moet je en er staat lpg op kenteken dan moet ie op lpg het co getest worden. en dan kun je gewoon een handmatigekraan voor de gastoevoer monteren en schroef je die zover dicht totdat het co goede is dat de wagen bij apk maar 50 loopt maakt niet uit.
Co te hoog?
Geplaatst: 26.03.2006 - 15:56
door Timen
Als het een eenvoudig probleem was geweest heeft/had de APK- keurder de regelschroef van de LPG-toevoer wel iets geknepen.
Heb je van de APK-keurder niet gehoord wat er mogelijkerwijs niet goed zou zijn? Door de ervaring vooral met CO weten deze vaak waar het aan ligt.
Timen
Re: Co te hoog?
Geplaatst: 27.03.2006 - 08:16
door V480-S60
Timen schreef:Als het een eenvoudig probleem was geweest heeft/had de APK- keurder de regelschroef van de LPG-toevoer wel iets geknepen.
Heb je van de APK-keurder niet gehoord wat er mogelijkerwijs niet goed zou zijn? Door de ervaring vooral met CO weten deze vaak waar het aan ligt.
Timen
Dat denk ik niet. Zoals al gememoreerd weten de meeste Kwik-fit monteurs niets van LPG af. Dus de raad om naar een LPG-specialist te gaan is ook de mijne. Deze kunnen je dan meteen ook goede raad geven als het ergens anders aan ligt.