Pagina 1 van 2
Bedrading CV en Elektrische ramen.
Geplaatst: 24.03.2006 - 15:45
door BlackWolf
Hallo allemaal,
Weet iemand de kleuren van de bedrading voor CV en Elektrische ramen? Liefst met een schema. Het gaat om een ’98 V40 2.0T
Ik heb een Window Roll-Up module besteld, ik wil graag voorbreiden voordat ik de module binnen krijg.
Bedankt alvast.
Geplaatst: 29.03.2006 - 20:39
door hollander
Kijk eens in Vadis daar staat het uitgebreid in.
Gr Peter
Geplaatst: 30.03.2006 - 01:19
door BlackWolf
Als ik het had kon ik het kijken inderdaad
Maar ik dacht juist VADIS geen elektrische tekeningen van V40 had, ik had het verkeerd gelezen waarschijnlijk.
Geplaatst: 30.03.2006 - 09:21
door menjo
Als ik er aan denk zal ik het vanavond even opzoeken, anders moet je me er maar even aan herinneren.
Geplaatst: 30.03.2006 - 21:49
door menjo
Draden die naar de motors van de elektrische raambediening gaan: groen en rood (zowel voor als achter)
Voor de CV moet je even in het "hoe functioneert de deurslotschakelaar" (oid) topic kijken.
Geplaatst: 30.03.2006 - 23:51
door BlackWolf
Ok, Dank je wel!
De module is nog niet binnen maar ik weet in iedere geval welke draden ik nodig heb.
Geplaatst: 04.04.2006 - 23:00
door Ramon&Ramon
groen en rood en de deurschakaarslotbeweging is massa gestuurd...
als ik me niet vergis.
Geplaatst: 05.04.2006 - 00:03
door BlackWolf
Bedankt Ramon&Ramon! Dat weet ik dan ook weer, ik kreeg de module vandaag binnen.
Voor de geïnteresseerde foto en gescande schemaatje:

Module zelf heeft grootte van een sigaret pakje.
Ik heb inc. verzend kosten €19,70 voor betaald via Ebay.
Geplaatst: 05.04.2006 - 00:15
door Ramon&Ramon
de bedrading kun je oppakken links en rechts bij de zijkanten op de vloer dacht ik.waar ze naar binnen komen vanuit de deuren
Geplaatst: 05.04.2006 - 00:37
door BlackWolf
Ik dacht meer aan het midden console bediening voor alle 4 ramen omdat alle schakelaars bij elkaar zijn, ik moet het eerst zien natuurlijk als het erg chaotisch is dan ga ik inderdaad bij de vloer kijken, bedankt voor de tip!
Ik wil even wachten tot mijn metertjes voor het midden console geleverd zijn, dan bouw ik het allemaal in een keer, paar keer console open doen is ook niet erg handig denk ik

Geplaatst: 05.04.2006 - 18:58
door TIES
Zijn deze setjes ook in nederland te koop voor een schappelijke prijs? Heb namelijk wel even gezocht op internet maar kom alleen maar combinatie's tegen met alarm etc.
Geplaatst: 05.04.2006 - 23:57
door BlackWolf
Ik heb het nooit los gezien in Nederland, via Ebay valt de prijs reuze mee. Gewoon een Paypal account nemen en als je niet vertrouwt om je CreditCard aan te koppellen zendt het geld via je bank naar Paypal account zoveel als je wilt. Als je oplet hoe de feedback is van een verkoper dan kan er niets mis gaan.
Geplaatst: 27.04.2006 - 19:34
door TIES
BlackWolf, heb je inmiddels je roll-up module al geplaatst? Ik heb namelijk dezelfde module via ebay gekocht en was benieuwd naar de werking ervan. Heb namelijk zojuist even gekeken of het een en ander eenvoudig aan te sluiten is maar zag door de bomen het bos niet meer.
Bij de schakelaars van de ramen zit je namelijk met 4 draden en heb dus geen idee op welke draden ik de roll up module moet aansluiten.
Verder ben ik erg benieuwd waar en hoe je de CV er op aansluit.
Geplaatst: 27.04.2006 - 19:55
door BlackWolf
TIES, ik wacht op mooie weer, ik heb net griepje achter de rug, dus vandaar. Dus het kan nog paar weken duren helaas
Ik zal hier in deze topic verder posten als ik zover ben.
Geplaatst: 27.04.2006 - 21:40
door TIES
Maar heb je al een idee hoe en waar je de aansturing van de CV wilt aftakken?
Geplaatst: 28.04.2006 - 00:21
door BlackWolf
Nee, ik heb het nog niet nagekeken.
Je zegt dat je 4 draden bij de schakelaars tegen kwam, ik zou die een voor een meten en kijken of 12v op komt als er een van de schakelaars bediend wordt.
Je
moet daar bij schakelaar eilandje 4 draden hebben die naar de ramen toe gaan.
Ik heb nog niets gecontroleerd maar ik probeer het zo uit te leggen, helaas weet ik de kleuren van de draden niet dus het word een lange verhaal om het begrijpelijk te maken.
Eerst moet je dus die 4 draden vinden bij de schakelaars. Deze draden gaan de schakelaar uit (Geschakelde kant dus) en gaan rechtstreeks naar de ramen toe, onthoud deze draden even.
Nu gaan we verder met het schema van de module:
Als je goed kijk zie je daar M1, S1 en M2, S2 tot M4, S4 toe.
M1 en S1 horen bij elkaar dat geld voor de andere uitgangen ook net zoals M3 en S3 bij elkaar horen.
Boven hadden we die vier draden gevonden, als je een van die draden door knip en een uiteinde aan M1 en het andere uiteinde S1 aansluit heb je al een raam aangesloten, dus elke draad die je gevonden heb vanuit de schakelaar naar de ramen moeten doorgeknipt worden en met de combinaties M2, S2 enz. aangesloten worden zoals bij M1 en S1. Als je dit gedaan hebt zijn alle ramen aangesloten met de module.
Er is wel een andere verhaal bij deze M1 en S1 aansluitingen, als goed is gaat de module alle ramen 1 voor 1 proberen te sluiten, als je wilt dat deze op een nette volgorde gaat zoals eerst bestuurders kant en dan bijrijders daarna achter raam links en als laatste rechts moet je even controleren bij de draden die je gevonden hebt, welke draad naar welke raam loopt en volgorde aan houden van M1, S1 combinatie tot M4, S4. Dus je sluit de bestuurders kant aan M1, S1 combinatie en achterraam rechts aan M4, S4 combinatie.
Nu gaan we naar je laatste vraag, ik weet zelf ook nog niet waar ik moet kijken voor de CV maar mijn eerste optie is om te kijken in een van de deuren welke kleur draden naar de CV motortje loopt en die terug vinden in de auto zelf en als motortje + gestuurd is moet je K (Red Lock On) aan de gestuurde draad van de motor aansluiten dus je vind de + die de motoren stuurt en daar sluit je draad K aan, dus niet door knippen en 2 uiteindes aansluiten maar deze draad erbij zetten. Zelfde geld voor de M maar deze wordt op de andere draad aangesloten van de motor dus op – (massa) van de motor.
Als goed is heb je nu 3 draden over, de DC12V draden + en – moeten rechtstreeks spanning hebben en niet via het contact anders kan de module de ramen niet dicht gooien als er geen spanning op staat.
En nu heb je maar een draad over ACC(+) of te wel N die moet je juist achter het contact slot aansluiten dus op een + draad na contact slot, deze zorgt namelijk dat de ramen met de schakelaars van de auto zelf bediend kunnen worden tijdens rijden als je deze niet aan sluit dan werken de schakelaars niet meer.
Dat was alles, ik heb het zo makkelijk mogelijk proberen uit te leggen zonder elektricien termen te gebruiken tot elke draad. (ik ben zelf technicus in E en W gebeid)
De rest is aan jou ik hoop dat je hier wat aan hebt want het is wel een lange verhaal geworden
Succes!
Geplaatst: 30.04.2006 - 14:36
door TIES
Vandaag nog maar weer eens de multimeter erbij gepakt en aan het meten gegaan. Ik ben er achter gekomen dat de groene draad in de deur aan de bestuurders kant +geschakeld is als je het raam dicht doet. Vervolgens ben ik vanaf deze draad verder gaan meten. Als je dan vanaf de groene draad naar de schakelaars gaat meten merk je dat er 3 draden op de schakelaar doorpiepen. Aangezien ik de hele ochtend aan het meten ben geweest en ik zelf niet tot een oplossing kan komen om de module aan te sluiten bij de schakelaars heb ik maar besloten de module rechtstreeks aan de motoren te hangen. Aangezien de module stopt bij enige weerstand lijkt mij het niet onveilig om het dus direct aan de motor te hangen. Een nadeel hiervan is dan wel weer dat er draden in de deur moeten worden getrokken.
Ik heb alleen de bestuurderszijde er nog maar af gehad dus ik heb geen idee of ik de motoren van de andere deuren misschien wel binnen op kan pakken.
Verder heb ik ontdekt (misschien wel handig voor anderen) dat er een grijs/witte kabel in de deur loopt welke voor de centrale vergrendeling is, deze kabel is dus + bij het sluiten van de deuren.
Dit alles heb ik even snel aangesloten op de bestuurderszijde om te kijken of het werkt, dat doet het. Nu dus maar draden gaan trekken en de module verder inbouwen.
Geplaatst: 30.04.2006 - 19:40
door BlackWolf
Ik begrijp nog steeds niet dat er geen draden zijn in de schakelaar eilandje, zoals jij aansluit kan ook natuurlijk maar dan word het helemaal een draden festijn, ik moet daar nog meer draden kwijt wegens andere elektrische apparaten, dus ik moet het zo beperkt mogelijk houden met draden.
Geplaatst: 30.04.2006 - 20:15
door TIES
Inmiddels heb ik de module er in zitten en hij werkt ook nog

Ik heb wat schema's weten te bemachtigen die het allemaal iets eenvoudiger hebben gemaakt en zo de module dus toch via het schakelaareilandje heb weten aan te sluiten.
Allereerst zal ik beginnen met de centrale vergrendeling. Deze heb ik aangesloten direct aan de zwarte box waaruit de kabel komt van de centrale vergrendeling (central lockingbox??). Deze box vindt je achter de asbak en sigarettenaansteker. Hier zit een grote groene stekker aan. Van deze stekker moet je draad nummer B2 pakken Oranje/Wit is dit. Voor de zekerheid heb ik deze gemeten en bij het sluiten van de deuren komt hier +12V op te staan.
De -12V voor de CV heb ik gepakt van de sigarettenaansteker evenals 12V voor het sluiten van de ramen. Vervolgens moet je je ACC nog ergens kwijt. Deze heb ik aangesloten bij de radio aangezien deze daar toch al ligt. Vervolgens ga ik met de stuurkabels om de ramen te sluiten langs de versnellingspook naar het schakelaar eilandje toe.
Voor de voorportierramen knip je witte kabels op de schakelaar door om hier de module op aan te sluiten en voor de achterportierramen neem je de Geel/Witte kabels.
Alles getest en het werkt perfect! En ik ben blij dat ik geen kabels in de deur heb hoeven trekken want dit was nooit gelukt gezien de ‘gunstige’ plek van binnenkomst van de kabelboom (achter de zekeringkast).
Geplaatst: 30.04.2006 - 20:21
door BlackWolf
Perfect! Ik ben blij voor je

Mag ik vragen wat voor tekeningen heb je kunnen bemachtigen? Enne heb je een scanner? :p
Nu vergeet je nooit meer je ramen dicht doen of als je contact uitdraai en denk “#$%@#” ik moet nog mijn ramen dicht doen, dat vind ik elke keer zo irriterend.