Pagina 1 van 1

raar probleem.

Geplaatst: 12.02.2012 - 02:37
door duracell-konijntje
hoi volvo vrienden,

ik kreeg vanacht de schrik van mijn leven toen mijn trots ineens kuren kreeg.
tijdens het rijden over een klinkerweg klapte ineens alle spanning van m'n electra af, m'n radio deed het niet meer, m'n blower doet niet meer aan hard blazen, alle lampen gingen minder fel branden, zowel de brandstof als de temperatuur meter deden een sprintje omlaag en de stuurbekrachtiging kreeg iets meer weerstand.
maar verder was er aan de auto niet te merken dat er iets mis was.
er gingen geen lampjes op het dashboard branden en de auto reageerde gewoon goed op het gas, het remmen en stuurbewegingen.
nou viel het mij op dat 5 tot 10 min voor de problemen, de benzine meter wel erg snel zakte, en dat de temperatuurmeter niet op gebruikelijk niveau zat.
We hebben thuis (ongeveer 4km verder) de auto uitgezet en weer gestart, met een warme motor, maar het moest van heel diep komen om aan te slaan. terwijl het normaal altijd starten en lopen is. en de situatie verbeterde er niet op. maar het viel toen wel op dat de gordelverklikker een soort van op hol geslagen is, dat de koppeling ontzettend kraakt(nooit eerder gedaan), en er uit de richting van de versnellingsbak een raar soort "gekreun" komt om de paar seconden.
heeft iemand een idee wat dit allemaal kan veroorzaken want ik heb geen idee wat een eenduidige oorzaak kan zijn :(.
groetjes Stijn

Geplaatst: 12.02.2012 - 09:33
door Iroll
Lijkt mij een massaprobleem. Maar dat verklaart niet het kraken van de koppeling, wel het electrische gedoe. Loop de massa kabel van de accu na op aanslag vooral waar die op de versnellingsbak zit. Loshalen, opschuren, vet erop en weer aansluiten . Met al die pekel op de weg oxideert de boel als en gek. Meld trouwens altijd even bouwjaar en motortype bij een vraag, is wel zo duidelijk.

Geplaatst: 13.02.2012 - 20:05
door Shockwave
Een gedeelte van wat je hebt meegemaakt komt mij heel bekend voor. Voor mijn huidige auto had ik een 440 CVT en op een kwade dag vond ik dat het benzineverbruik wel enorm toenam: de meter ging met een noodgang omlaag. Alles ging zwakker branden en/of viel uit. De auto aan de kant gezet en even later weer gestart. 5 minuten deed alles het, en toen viel hij weer uit.

Oorzaak: versleten koolborstels van de dynamo=weinig tot geen stroom meer.

Heb je er vandaag nog mee gereden? Deed alles het weer? Bij mij had hij tot vervanging van de dynamo en accu geen zin meer.

Geplaatst: 16.02.2012 - 22:16
door sleutelaar
soortgelik probleem gehad, zowel als Duracell.
Maar ook gewoon een keer het volgende: stekker regulateurdraad naar de dynamo losgeschoten.

Geplaatst: 20.02.2012 - 23:41
door Schilder
Iroll schreef:Lijkt mij een massaprobleem. Maar dat verklaart niet het kraken van de koppeling.
Ik heb ene keer meegemaakt in m`n leven..door massa tekort dat de koppelingskabel opgloeide in het donker, en ook gekraakt heeft na die tijd, dit duurde maar een weekje tot deze knapte, ik der vanuit dat de massa via de koppelingskabel zijn weg gezocht heeft.

Dat was een opel manta(2e serie) in die tijd, wat een mooie auto was dat toen.

Schilder