Pagina 1 van 3

Geen koelvloeistoftemperatuurmeter in XC60 D3 ?

Geplaatst: 13.02.2012 - 16:05
door BlackcurrantV70
Daar ik voor de aanschaf sta van een XC60 D3 AWD, heb ik alvast de gebruiksaanwijzing gedownload en gelezen, maar nergens vind ik of er nog een temperatuurmeter opzit.

RTFM heb ik dus reeds gedaan zonder resultaat.

Is die indicatie er nog ergens ?

In de BC vond ik ook niks .

Geplaatst: 13.02.2012 - 16:07
door NielsPHEV
mijn v70 d3 heeft geen koelwater temp meter vermoed dat de xc60 deze ook niet heeft.

Geplaatst: 13.02.2012 - 16:11
door EVV
Als het in het boekje niet staat zal het er dus wel niet in zitten lijkt me...

Geplaatst: 13.02.2012 - 16:21
door marcanon
er loopt volgens mij al een draadje over het weglaten van de meter bij een aantal nieuwere modellen.

edit: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=978970#978970

Geplaatst: 13.02.2012 - 16:25
door BlackcurrantV70
Mmm, geen goed idee vind ik....

Geplaatst: 13.02.2012 - 16:43
door Oceanracer
Ronduit bezopen dat Volvo hier voor gekozen heeft, maar je kunt er niks aan doen...

Geplaatst: 13.02.2012 - 17:03
door BlackcurrantV70
Een extra stapje in de BC had al voldoende geweest.

Het moet niet altijd zichtbaar zijn, maar te selecteren via de BC zou fijn geweest zijn.

Volgende s/ w update misschien ?

Ik zal het eens vragen als we in april Volvo bezoeken :-)

Geplaatst: 13.02.2012 - 18:40
door euerw
Zit er bij mij ook niet in, alleen als het fout gaat, dus doe altijd rustig aan met koude motor.
Olie peilstok mis ik ook, moet ik via een bepaalde handeling doen en dan staat het even in mijn scherm

Geplaatst: 13.02.2012 - 19:38
door dickmans
Bij een te hoge koelvloeistof temperatuur krijg je een melding in het display van de toerenteller. Zelf een keer gehad in Frankrijk bergop met caravan stevig omhoog. Melding zoiets als: motortemp hoog, verminder snelheid .... Incl. een brandende oranje i tussen de meters in. Hetzelfde display geeft een melding als het peil van de koelvloeistof te laag is.

Geplaatst: 13.02.2012 - 20:41
door Georgius
Ja, ik mis deze meter ook wel, na dit zo lang te hebben gehad.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn vorige auto's nooit enig temperatuurprobleem vertoond hebben. Volvo zal dan maar besloten hebben dat dit overbodig is.
Ik heb wel eens een ernstig probleem gehad met een US leasewagen en dan nog in Death Valley bij 51° in de schaduw !

Geplaatst: 13.02.2012 - 22:32
door dutchlimits
Volvo denkt vast zo: wanneer de slangen springen dan zal die wel te warm zijn.
Dit zou echt reden genoeg zijn voor mij om die auto niet aan te schaffen.

Geplaatst: 13.02.2012 - 22:52
door Gast
dickmans schreef:Bij een te hoge koelvloeistof temperatuur krijg je een melding in het display van de toerenteller. Zelf een keer gehad in Frankrijk bergop met caravan stevig omhoog. Melding zoiets als: motortemp hoog, verminder snelheid .... Incl. een brandende oranje i tussen de meters in. Hetzelfde display geeft een melding als het peil van de koelvloeistof te laag is.
Ja en dat is mooi te laat... Als ik de meter zie stijgen ga ik er al rekening mee houden.

Geplaatst: 13.02.2012 - 23:58
door Iroll
Volgende s/ w update misschien ?
Er moet wel een temp.sensor in het blok zitten die een meter kan aansturen wil dat lukken. De sensor die aangeeft als het blok te heet is is een aan/uit schakelaar. maw geeft aan of te warm of geeft niets aan.

Geplaatst: 14.02.2012 - 07:54
door BlackcurrantV70
Misschien een volgend projectje voor M@rcel, een Volvo Canbus Extender version 2.0 om de motor temperatuur op de BC te laten verschijnen :-)

Geplaatst: 14.02.2012 - 09:03
door Johann
Motormanagement legt de boel eerder plat dan jij op je metertje kunt zien of ie te warm is.
Temp meter is een hele akelig serieuze gewenning ja maar je kunt echt zonder hoor. De elektronica zorgt wel voor het opwarmen. Ondertussen hoef je als bestuurder alleen maar op de weg te letten.

Geplaatst: 14.02.2012 - 09:43
door Oceanracer
Elektronica die zorgt voor het opwarmen? Da's eigenaardig! Volgens mij moet jij daar als bestuurder voor zorgen.

Geplaatst: 14.02.2012 - 09:51
door dutchlimits
Johann schreef:Motormanagement legt de boel eerder plat dan jij op je metertje kunt zien of ie te warm is.
Temp meter is een hele akelig serieuze gewenning ja maar je kunt echt zonder hoor. De elektronica zorgt wel voor het opwarmen. Ondertussen hoef je als bestuurder alleen maar op de weg te letten.
En wat nu als toevallig je koelvloeistof niveau te laag is, dan raakt die overhit.. of de fan schiet niet aan bij het stilstaan (defect), ook overhit, of je motor slijt 2x zo snel omdat je te vroeg je pedaal intrapt en dat je verwacht dat de motor op temp. is.

Die elektronica helpt hier niet aan mee...

Geplaatst: 14.02.2012 - 09:53
door EVV
AlexV70 schreef:
dickmans schreef:Bij een te hoge koelvloeistof temperatuur krijg je een melding in het display van de toerenteller. Zelf een keer gehad in Frankrijk bergop met caravan stevig omhoog. Melding zoiets als: motortemp hoog, verminder snelheid .... Incl. een brandende oranje i tussen de meters in. Hetzelfde display geeft een melding als het peil van de koelvloeistof te laag is.
Ja en dat is mooi te laat... Als ik de meter zie stijgen ga ik er al rekening mee houden.
De software kan wel dusdanig slim zijn dat deze melding op hetzelfde moment (of misschien nog eerder) gegeven wordt als wanneer jij zelf in zou grijpen. We weten niet hoeveel intelligentie Volvo erin gestopt heeft. Blijkbaar was het niet zo dat de boel echt aan de kook was, anders was dat "verminder snelheid" vast wel "direct stoppen" geweest.

Geplaatst: 14.02.2012 - 10:16
door Iroll
Op een metertje kan je zien aankomen dat de temp.oploopt en kan je de rijstijl of anderszin anticiperen. Zonder metertje grijpt het management pas in als het al te heet is. Gebeurt dat met bijv. met een caravan erachter op een berghelling of op een erg ongelukkige plek zonder uitwijk mogelijkheid (lange tunnels bijv.) kan dat toch voor erg onplezierige momenten zorgen als het vermogen terugvalt.

Geplaatst: 14.02.2012 - 11:11
door BlackcurrantV70
Dat ie te heet loopt maak ik me zo geen zorgen in, dat kan idd s/w matig gecheckt worden.

Wat me vooral stoort is dat je geen idee meer hebt wanneer je motor op bedrijfstemperatuur is, als je 's ochtends vertrekt.

Nu nodigt een XC60 D3 AWD (2.4) totaal niet uit om sportief te rijden, dat heb ik ervaren tijdens de testrit, de auto reageert wat slomer dan de 2.0 D3.

Misschien is dat beter tegen de snelheidsovertredingen, want de D3 2.0 nodigt echt uit om er tegenaan te gaan, die staat werkelijk te trappelen om er vandoor te gaan.