Pagina 1 van 2
Volvo kiest voor Getrag 6DCT450 versnellingsbak
Geplaatst: 13.02.2012 - 20:43
door olson
Volvo heeft voor de 2012 modellen van de S60, V60, V70 en S80 met 1.6 liter dieselmotor gekozen voor de Getrag 6DCT450 versnellingsbak. Volgens Volvo is het brandstofverbruik met de nieuwe bak niet hoger dan dat van vergelijkbare modellen met een handbak en start-stop systeem.
De 6 DCT-450 PowerShift-transmissie van de Duitse fabrikant Getrag heeft zes versnellingen en een dubbele natte koppeling. De software is speciaal voor Volvo ontwikkeld en volgens Getrag is de inwendige wrijving nog verder verlaagd.
Volvo claimt met de bak in de S60 een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer en een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer.
Getrag divisie Driveline Products werd vorig jaar overgenomen door GKN.
bron:
http://www.autokompas.nl/2012/02/volvo- ... ansmissie/
Geplaatst: 13.02.2012 - 20:50
door sanco
hm kan tot 450 Nm aan. Heb even de presentatie van getrag bekeken.
Op papier ziet het er goed uit, nu nog de praktijk, maar lijkt me goede ontwikkeling.
Geplaatst: 13.02.2012 - 20:57
door FrankS60
Getrag maakt normaliter goede kwaliteit versnellingsbakken, zowel manueel als automatische bakken. Ben benieuwd, maar heb goede hoop

Geplaatst: 13.02.2012 - 21:16
door tvc15
De huidige Powershifts zijn overigens ook Getrag-bakken.
Geplaatst: 13.02.2012 - 21:51
door Thom
Nu nog ZF ipv Aisin als Geartronic en we boeren vooruit!
Geplaatst: 13.02.2012 - 23:46
door volvo708090
Mooi, Eindelijk!
alleen, had het net niet wat eerder gekund?
http://www.greencarcongress.com/2012/02 ... 20201.html
Geplaatst: 14.02.2012 - 09:13
door Rob Bakker
wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
Ik weet ook wel meer is niet altijd beter, maar toch
Ben wel benieuwd hoe snel ze overal in zitten, en f ze ook naar de benzine gaan komen.
Geplaatst: 14.02.2012 - 09:18
door rsnhakan
Rob Bakker schreef:wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
De handgeschakelde versie heeft ook 6 versnellingen. Misschien puur uit comfort? Als je 120 rijdt, is het verschil in herrie groot tussen de 5e en 6e versnelling.
Geplaatst: 14.02.2012 - 10:32
door Cygnus
rsnhakan schreef:Rob Bakker schreef:wat dan weer misschien de vraag is... waarom 6 versnellingen?
De handgeschakelde versie heeft ook 6 versnellingen. Misschien puur uit comfort? Als je 120 rijdt, is het verschil in herrie groot tussen de 5e en 6e versnelling.
Lijkt dat de vraag was waarom niet 7 of 8. Zal wel een kosten en/of ruimte verhaal zijn.
Geplaatst: 14.02.2012 - 10:36
door V480-S60
Is met name een ruimteverhaal in combinatie met dwarsgeplaatste motoren.
Geplaatst: 14.02.2012 - 10:36
door M@rcel
Waarom geen CVT?
Geplaatst: 14.02.2012 - 10:39
door V480-S60
Misschien omdat Ford dat niet toestaat?
This is an educated guess.
Geplaatst: 14.02.2012 - 11:13
door BlackcurrantV70
Dus moet ik nu nog snel een geartronic zien te scoren als vervanger voor mijn V70, want voor mij geen slowershift meer.....
Geplaatst: 14.02.2012 - 11:25
door V480-S60
Alleen voor de 4 cylinder motoren.
En ja staks zijn het allemaal 4 cylinders dus je zult op den duur wel moeten.
Re: Volvo kiest voor Getrag 6DCT450 versnellingsbak
Geplaatst: 14.02.2012 - 12:30
door Johann
olson schreef:De software is speciaal voor Volvo ontwikkeld
Hm.. dat klinkt dan weer minder.

Geplaatst: 14.02.2012 - 13:30
door Rob Bakker
Cygnus schreef:........
Lijkt dat de vraag was waarom niet 7 of 8. Zal wel een kosten en/of ruimte verhaal zijn.
:thumbup:
Geplaatst: 14.02.2012 - 14:33
door Discovery
V480-S60 schreef:En ja staks zijn het allemaal 4 cylinders dus je zult op den duur wel moeten.
De nieuwe 4-cilinders komen met een nieuwe 8-traps automaat.
Geplaatst: 14.02.2012 - 14:36
door V480-S60
Ook weer een Getrag?
Geplaatst: 14.02.2012 - 14:45
door Discovery
Daar is verder nog niets over bekend.
Geplaatst: 14.02.2012 - 14:48
door Frederik Welvaert
De benzine 4 cilinders dan bedoel je? Want hierboven staat al dat ze de diesel 4 cilinders gaan uitrusten met de 6 bak.
Het enige nut wat een 8 trap heeft is dat de bak -door veel meer te schakelen- in verschillende snelheidsbereiken in een zeer beperkt toerenbereik kan werken. Ideaal dus voor de nieuwe "downsizemotoren" die vaak een vrij beperkte powerband hebben.
Het zal wel schelen in het verbruik, maar volgens mij rijdt het zeer onrustig als je vaak met wisselende snelheden rijdt. Goed voor op de Franse peagewegen continu 130 te rijden, maar zeer onrustig op drukkere wegen waar de snelheid meer afwisselt. Ik herinner me een review van een Jaguar met 8 trap automaat (Jaguar gebruikt ZF denk ik?) waarbij de reviewer klaagde dat de bak bij kleine snelheidsverschillen constant heen en weer zat te schakelen.