Pagina 1 van 1
XC60 D3 AWD alleen in MY12 ?
Geplaatst: 14.02.2012 - 13:16
door BlackcurrantV70
Ik ben alle gegevens aan het uitspitten over een XC60 die ik denk te kopen.
Auto is afkomstig uit DL en is een D3 AWD, dus 2400cc.
Eerste in gebruikname is maart 2011, dus dacht ik MY11.
Maar zowel op de Belgische als de Duitse websites staat de D3 AWD alleen bij MY12 en niet bij MY11.
Kan een auto van maart 2011 dan toch een MY12 zijn ? lijkt me sterk.
Geplaatst: 14.02.2012 - 13:28
door Rob Bakker
Kan de dealer niet het VIN nummer voor je nazoeken? Dan komt het er duidelijk uit
Zo weet ik ook voor 100% dat mijn S80 een MY99 ook al is hij in november 2000 op kenteken gezet.
Geplaatst: 14.02.2012 - 13:31
door BlackcurrantV70
VIN nummer heb ik al, welk cijfer is het modeljaar ?
Geplaatst: 14.02.2012 - 13:36
door BlackcurrantV70
Heb het gevonden, de letter B duidt op MY11, C zou MY12 geweest zijn.
Maar hoe komt het dan dat in de prijslijsten van 2011 geen D3 AWD staat.....
Geplaatst: 14.02.2012 - 14:23
door Frederik Welvaert
is het niet gewoon een 2.4D AWD?
Geplaatst: 14.02.2012 - 15:07
door Jers3n
Heb snel even in de duitse online-user-manual van MY11 en MY12 gekeken, en ik denk dat ppFreddy het bij het juiste eind heeft.
Bij technische gegevens:
MY11 -> 2.4D AWD
MY12 -> D3 AWD
Geplaatst: 14.02.2012 - 15:39
door BlackcurrantV70
Dan blijft er nog 1 vraag, is er een echt verschil in motor tussen de 2011 24D en de 2012 D3.
Beiden zijn 2400cc, en beiden 163pk.
Geplaatst: 14.02.2012 - 16:01
door BlackcurrantV70
24D kan blijkbaar ook niet want die zou geen AWD hebben ?
Geplaatst: 14.02.2012 - 16:13
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik heb een 2.4d AWD (GT) MY09. Een 2.4d kan dus een AWD zijn.
Geplaatst: 14.02.2012 - 17:03
door BlackcurrantV70
Maar een 24D met 163pk was maar tot 2009, deze auto is een 2011.
Tussen 2009 en 2010 had een 24D 175pk, dus is em ook niet.
In 2011 vind ik alleen een 2400 als D5 AWD of een D3 maar dat is FWD en een 2.0
Snap er niks meer van.
Geplaatst: 14.02.2012 - 17:23
door Discovery
Volvo is gestopt met het plaatsen van de 2.4d met enkele turbo vanaf my10. Omdat voor sommige markten er vraag was naar een dieselmotor met minder pk's en toch AWD is besloten de biturbo 2.4d(D5) te knijpen tot 163 pk, ook genaamd D3. Dus als jij een D3 AWD vind dan is dit altijd een 2.4d biturbo met 163 pk.
Geplaatst: 14.02.2012 - 17:34
door BlackcurrantV70
Klopt, ik heb net dit handige overzichtje gevonden, en volgens mijn VIN is het inderdaad een twin turbo met 163pk
http://www.ricaab.se/identify.aspx
Geplaatst: 14.02.2012 - 17:57
door Frederik Welvaert
Wat discovery zegt

Eerst was er een D5 185pk en 2.4D 163pk, beiden enkele turbo en commonrail systeem van de 2e generatie, enige verschil was de software.
Toen Volvo vanaf MY2010 de biturbo introduceerde kreeg de D5 205pk en werd de 2.4D een geknepen versie hiervan. Beiden dus dubbele turbo en commonrail systeem van de 3e generatie.
De enkele turbo 2.4D kreeg ook het nieuwe commonrail systeem, maar bleef de enkele turbo behouden. Deze is een tijdje gebruikt als drivE, maar intussen vervangen door de 2 liter D3 (in de S/V/XC60, V/X70 en S80)
edit:
de 2.4D D3 wordt voor zover ik weet nog steeds gebruikt voor de AWD, de 2 liter D3 is voor de FWD.
Geplaatst: 14.02.2012 - 19:46
door sanco
In dat geval heb je denk ik een potentieel lekker machientje voorliggen Blackcurrant: in potentie makkelijk te kietelen, of, gewoon veel reserve, maar wel de wat bredere powerband van de 2.4 5 cil. tov de 2.0 5 cil.
Succes met je keuze, ik hoop dat je er uitkomt met je dealer, zodat er een positief einde komt aan deze vervelende gebeurtenis
Geplaatst: 14.02.2012 - 19:53
door BlackcurrantV70
Deze XC60 is al voorlopig voor me gereserveerd, wachten alleen nog op bevestiging van de verzekering dat de V70 total loss is, dat bericht zou morgen of overmorgen moeten komen.
Als alles volgens plan verloopt zou de XC60 volgende week vrijdag in mijn garage staan....
Fotos volgens dan wel volgens de regels van het forum, en de Forum reis naar Zweden gaat dan natuurlijk met de XC60 !
Geplaatst: 14.02.2012 - 21:07
door Thom
Nice, een D3 AWD bi-turbo, bij een gerenommeerd adres laten chippen en je hebt een D5 AWD!
Geplaatst: 14.02.2012 - 21:25
door Frederik Welvaert
Inderdaad Thom, toen ik mijn XC60 kocht vermeldde de dealer het zelfs. "De wagen is van 2009, maar is eigenlijk een MY2010, dus biturbo 2.4D, dus er is nog redelijke marge"

Ik heb voor het weekend een mail gestuurd naar Rica hierover, maar tot nu toe nog geen antwoord gehad, best wel jammer voor een bedrijf met zo'n naam...
Geplaatst: 15.02.2012 - 08:51
door BlackcurrantV70
Thom schreef:Nice, een D3 AWD bi-turbo, bij een gerenommeerd adres laten chippen en je hebt een D5 AWD!
Dat is voorlopig niet aan de orde, gezien de dagwaarde die ik voor mijn V70 zal krijgen.
En ben nu nog erg onrustig in de auto (zie ze allemaal op me af komen), dus snelheid is niet mijn ding nu....
Het viel me wel op tijdens de testrit dat deze XC60 verre van brute kracht is, meer een smeuige motor, mijn V70 24D van 2006 gaf een snellere indruk.
Geplaatst: 15.02.2012 - 09:04
door Frederik Welvaert
Dat viel me ook op. Ik kom van een V50 2.0D, en die voelt agressiever en dus sneller aan. Eigenlijk zijn ze ongeveer gelijk qua snelheid, maar de V50 voelde wel sneller aan.
Inderdaad een smeuige motor, ideale cruiser. Met de V50 wou ik aan de lichten altijd als eerste weg zijn, met deze auto heb ik dat gevoel veel minder, gewoon rustig vertrekken is ook aangenaam. Maar als het moet kan hij wel snel zijn. Afgelopen weekend naar Parijs gegaan met de auto, dus goed warm gestookt aan 130, bij vertrekken aan de péage eens goed doorgeduwd en dan viel het toch op dat de auto niet echt traag is, het voelt gewoon zo aan omdat de auto niet constant uitnodigt om door te trekken.
Geplaatst: 15.02.2012 - 11:40
door Fulaks
XC60 is ook beter geluidsgeïsoleerd, een zelfde snelheid zal in een wat oudere V50 als sneller ervaren worden. Is dus voor een deel ook subjectief.