Pagina 1 van 1
V50 '05 2.0D Dyno Test
Geplaatst: 15.02.2012 - 20:52
door BekeromTuning
Voor wie dit interessant vind..
Ik heb vandaag even een dyno-test gedaan met mijn Volvo, leek me wel leuk om het hier even te delen.
V50 2005
2.0 D
Km: 240.000
EGR blockoff, verder standaard
Op de wielen: 129 pk
Op de motor: 149 pk / 397 Nm
Ter info, de wielpk's zijn juist gemeten, het motorvermogen/koppel is berekend met een verliespercentage van 15%. Dat is dus niet 100% nauwkeurig maar het zal er niet ver vanaf zitten.
Opvallend vind ik wel de piek op 2000 rpm, al voel ik die op straat ook wel een beetje. Voor de rest valt het resultaat me niet tegen.
Geplaatst: 15.02.2012 - 20:58
door Laguna-S60
Wat hoort ie nieuw te hebben?
Geplaatst: 15.02.2012 - 21:02
door Frederik Welvaert
Nieuw hoort ie 136pk/320Nm te hebben (op de motor dus)
Geplaatst: 15.02.2012 - 21:03
door Laguna-S60
op de motor?
Dus dan zou dit blok gechipt moeten zijn!?
Geplaatst: 15.02.2012 - 21:05
door Frederik Welvaert
ofwel een niet zo accuraat geijkte testbank. Die durven nogal eens verschillen.
edit: hoewel ik het nog gehoord heb dat de wagen meer vermogen leverde dan Volvo beweerde. De mijne was alleszins snel genoeg (en kreeg ook een serieuze duw bij 2000rpm)

Geplaatst: 16.02.2012 - 12:39
door BekeromTuning
Slecht geijkte en afwijkende testbanken zie je heel inderdaad heel veel. De dynapack echter heeft geen calibratie nodig, en is altijd nauwkeurig op het wielvermogen. Alleen het verlies in de aandrijflijn is een aanname van 15%, maar daar kan een voorwielaangedreven auto nooit vervanaf zitten. Over het algemeen geeft deze dyno lagere score's dan bijvoorbeeld Dynostar, maha of superflow dyno, wat me wel vertrouwen geeft dat hij inderdaad wat meer vermogen maakt dan standaard.
Stiekem zit er vaak wel verschil tussen een fabrieksopgave en de waarheid wb prestatie's die de motor moet maken, zowel in negatieve als positieve zien. Je ziet het vaak al aan de ronde cijfers die worden opgegeven. (bijv 136 pk = 100Kw)
Geplaatst: 16.02.2012 - 21:11
door Volvov60polestar
Wat is een EGR blockoff?
Met RICA chip zou de v50 2.0d 380Nm moeten hebben. En jij perst er maar liefst 397 Nm uit?
Geplaatst: 16.02.2012 - 21:44
door BekeromTuning
Wat het zegt, EGR afgeblokt.
Ik zie dat de foto's niet meer online zijn, maar de 397 is een korte piek op 2000 rpm.
Geplaatst: 17.02.2012 - 12:17
door Volvov60polestar
En welk verschil maakt een EGR blockoff?
En zeg nu niet dat het verschil is dat de EGR afgeblokt is want dat had ik ondertussen wel begrepen.
Geplaatst: 17.02.2012 - 12:44
door V70/2.4D/2003
Dan hebben ze de EGR of op de software of daadwerelijk dicht gezet. En dat geeft dan weer een storingsmelding etc etc. Zoek maar even, is meer dan zat over geschreven alhier.
Geplaatst: 17.02.2012 - 16:12
door BekeromTuning
Hij is idd gewoon mechanisch afgeblokt. Dat geeft overigens niet gelijk een foutcode. Waarom? ik heb het een tijdje terug gedaan als noodoplossing omdat de klep kapot was, maar ik zie (behalve milieu) niet echt voordelen om het egr systeem weer werkend te maken, dus ik laat het lekker zo. Het voorkomt iig dat ik om die reden nog eens langs de weg kom te staan.
Geplaatst: 17.02.2012 - 20:01
door Frederik Welvaert
geeft geen melding op het dashboard, maar wel als ze de wagen aan de computer hangen. Bij de mijne was de egr ook dicht gezet in samenspraak met de garage.
Geplaatst: 21.02.2012 - 17:33
door Bartboos
Volgens mij heeft de 2.0d een overboost functie (bij vollast) van 340Nm, zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine#2.0_2
Maar dan nog is een koppel van 397Nm erg veel...
Geplaatst: 21.02.2012 - 22:32
door BG_Volvoforum
Dat is wel erg veel, 397 Nm en 149 pk, mijn collega rijdt een BMW 3, 2.0D, 150Pk, kan me nauwelijks volgen.
Geplaatst: 23.02.2012 - 20:23
door Jarno1975
Niet zo heel vreemd hoor. De fabrieksopgave is altijd het aantal pk's/Nm wat de auto minimaal moet hebben. De fabrikanten gaan dan ook vaak wat aan de veilige kant zetten.
Kijk deze filmpjes maar eens:
http://www.autoweek.nl/video/2771/op-ro ... k-bmw-540i
http://www.autoweek.nl/video/2681/op-ro ... vo-v70-25t
Geplaatst: 24.02.2012 - 09:52
door oli4-86
ik dacht dat de 2.0d uit de V50 een motor is uit de PSA-stal ?
correct me if I'm wrong ...
Geplaatst: 24.02.2012 - 11:27
door Frederik Welvaert
is inderdaad een PSA motor, en Ford gebruikt die motoren ook.
Geplaatst: 08.03.2012 - 13:43
door Peterke
is inderdaad een PSA motor, en Ford gebruikt die motoren ook.
Niet alleen Volvo en Ford. PSA is zo ongeveer de meest gebruikte diesel voor auto's.
Greetz, Peterke
Geplaatst: 08.03.2012 - 14:45
door V480-S60
De 2.0D tot en met 2006 is inderdaad een PSA blok.
Vanaf 2007 is het in de basis nog een PSA-blok maar wordt het in de eigen motorenfabriek gebouwd en verschilt het behoorlijk van het origineel.
Dat is ook in de loopcultuur terug te vinden. Een later 2.0D blok loopt lekkerder.
Geplaatst: 09.03.2012 - 08:51
door Frederik Welvaert
Heb je daar een bron van? Ik heb het namelijk nog nooit gehoord. De 5 cilinder diesels worden inderdaad in eigen fabrieken gebouwd, de 1.6 en de 2.0 4 cilinder kwamen dacht ik van PSA, maar wel met aangepaste software. Ik meen wel dat de nieuwe 1.6 sinds 2010 (115pk met 6bak) inderdaad een eigen doorontwikkeling was van de 1.6D PSA.