Een vriend van mij is op zoek naar een andere auto. Na rekenen is LPG het meest voordelig gebleken. Gezien de bewezen betrouwbaarheid op LPG, is Volvo een mogelijkheid geworden voor hem. Hij heeft nu een hele mooie V70 op LPG op het oog, een 2.5T uit 2003. De ongeblazen versies kunnen prima op LPG (heb zelf een V70 2.5 met 4 ton op de teller), maar hoe zit dit met de 2.5T blokken? Is de turbo goed bestand tegen het rijden op LPG? Waar moet op gelet worden? De LPG-installatie is net nieuw ingebouwd.
Alvast bedankt!
Geplaatst: 17.02.2012 - 11:52
door EVV
De motor in jouw auto (1997) is niet vergelijkbaar met een 2003 motor helaas. De kleppen zijn van de 2003 niet meer zelf stellend, waardoor daar meer onderhoud nodig is, zoals klepspeling controleren en uiteindelijk stellen. Bij een 2003 kon dat wel eens betekenen kleppendeksel eraf voor het controleren, best wat werk dus.
Een turbo op lpg is niet het probleem, genoeg 850 T-5(r) op lpg zonder problemen, dit probleem met kleppen geldt ook voor niet-turbo motoren van de nieuwere generatie.
Geplaatst: 17.02.2012 - 11:54
door TimoB
Ik weet dat de 2,4 niet zelfstellend is, is de 2.5T ook niet zelfstellend?
Geplaatst: 17.02.2012 - 11:55
door EVV
Nope, ook niet, de 2.5T uit 2003 is een andere motor dan de 2.5T van voor 1999.
Geplaatst: 17.02.2012 - 11:58
door MyDJ
Hallo,
Heb zelf 2 jaar rond gereden op LPG in een S60 2.5T uit 2004, de 80.000 km die ik heb gemaakt zijn geheel zonder problemen geweest!
De S60 heb ik ingeruild op de V70 R omdat ik minder km ging maken, achteraf maak ik toch meer km dan ik dacht... 30.000.
In de S60 2.5T heb ik echter wel een Vialle-systeem met Flashlube laten bouwen... Zit Flashlube ook in de V70 die je op het oog hebt?
Succes!
Geplaatst: 17.02.2012 - 12:29
door sju_art
Vanaf 2000 is het klepspeling controleren; vrij makkelijk en indien de kleppen te nauew toleranties krijgen, is het stellen geblazen; dan moet de kleppen deksel er af en kost bij een specilaist 800 euro.
Gelukkig bij een dealer kost het niks, want die verklaren je zowieso voor gek dat er wat gesteld moet worden .
Niet stellen resulteert in verbande kleppen, compressie verlies en nou ja, you get the picture.
V70 2.5T uit 2003 op LPG G3 kan dus prima, maar controleer regelamtig de kleppen, laat ze stellen indien nodig en eenmaal uitgesteld kost het een kop revisie.
V70 van voor 2000 kent niks van deze onzin .
Geplaatst: 17.02.2012 - 12:37
door EVV
Na een bepaald jaar zijn de klepspelingsinspectiegaten dichtgemaakt, waardoor ook voor het controleren van de speling het kleppendeksel eraf moet, dan wordt controleren een wat duurder klusje.
Kortom, het kan wel, maar houdt rekening met meer extra kosten voor onderhoud dan met jouw 2.5 10v op lpg.
Geplaatst: 17.02.2012 - 13:15
door M@rcel
De 2.5T uit 2003 en later heeft geen inspectiegaten voor de klepspeling.
En je vraag over de turbo zelf: De turbo verpompt alleen lucht, geen lucht/brandstofmengsel. De belasting en slijtage van de turbo is dus onafhankelijk van de gebruikte brandstof.
Mijn 2.5T heeft er inmiddels 160.000km op LPG opzitten (270.000km totaal). Kleppen zijn nog nooit gesteld. Motor loopt als een zonnetje, zeker na de tuning van een paar weken terug
Ik heb een (inmiddels ouderwets) flashlube systeem dat ik trouw bijvul/nastel. LPG/G3 installatie is een Vialle/LPI ingebouwd door Mesman in Son.
Het is waar dat de kop minder goed bestand is tegen LPG. Ook producenten van LPG-installaties beamen dat. Maar als je dat weet en er rekening mee houdt (lees: geld opzij zet voor een koprevisie met hardere kleppen en zittingen) dan valt dat best te overzien. Door het rijden op LPG blijft de rest van de motor (en de olie) veel schoner en dat heeft weer een positieve invloed op de levensduur.
Zoals je ziet: ik ben er blij mee
Geplaatst: 20.05.2012 - 19:41
door mvho123
Ik heb een Xc70 op lpg gehad, nieuwe kop/kleppen bij 136.000 en bij 217.000 km.
Rijd fantastisch, alleen had bij de eerste revisie een hardere dekselnkleppen gemonteerd moeten worden. Er is een amerikaans merk kleppen met een duitse naam die dit soort kleppen/kop verkoopt. Ik ben alleen de naam kwijt...
Geplaatst: 20.05.2012 - 19:57
door Johan s60
TRW, AE, Freccia, Intervalves, Schöetle; zomaar een paar merken
Maar het belangrijkste zijn goede klep zittingen
In mijn vorige S80 (2.9 - 2000) heb ik bijna 200k op lpg gereden. Wel problemen gehad met ETM en met de gasinstallatie zelf, die bij 150k gereviseerd moest worden, maar het motorblok zelf was geen probleem. Sinds twee jaar heb ik lpg in mijn S80 T6 (ca. 60k). Tot op heden het enige probleem is wegvallende oliedruk tgv sludge. Wel idd in beide auto's Flashlube gemonteerd. Weet niet of het helpt, maar het kan ook geen kwaad... hoop ik.
Geplaatst: 09.06.2012 - 14:56
door ailko
Ik heb vorige week een S80 2.5T (met g3) uit duitsland gehaald en zou op basis van jullie comments ook Flashlube willen monteren. Weet iemand waar en wat dit moet kosten? Ik woon in Haarlem, als het ook mogelijk is dit in de buurt te kunnen doen? dank!
Geplaatst: 09.06.2012 - 16:56
door M@rcel
Ik heb mijn auto gekocht terwijl er al een flashlube-druppelaar inzat. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor een systeem dat niet afhankelijk is van vacuüm, maar de vloeistof onder druk in het spruitstuk pompt, voor elke cilinder apart.
Geplaatst: 09.06.2012 - 17:09
door Johan s60
ailko schreef:Ik heb vorige week een S80 2.5T (met g3) uit duitsland gehaald en zou op basis van jullie comments ook Flashlube willen monteren. Weet iemand waar en wat dit moet kosten? Ik woon in Haarlem, als het ook mogelijk is dit in de buurt te kunnen doen? dank!