Pagina 1 van 2

Hoe rijden jullie met een roetfilter?

Geplaatst: 21.02.2012 - 19:33
door Remon
Beste dieselrijders,

Hoe rijden jullie met het roetfilter? Schakelen bij 2000 toeren, of juist een sportieve rijstijl en doortrekken?
Zelf hebben ze mij het nieuwe rijden aangeleerd (en dit bespaart veel brandstof en rijdt relaxed) en schakel bij 2000 toeren. Werkt dit juist vervuilend voor het roetfilter?

Geplaatst: 21.02.2012 - 19:52
door MarioC70
Onder z,n toeren rijden is vervuilend,het nieuwe rijden is volgens mij gezwets in de ruimte,maar ja.

Geplaatst: 21.02.2012 - 20:25
door Mrlten
Ik trek de D5 meestal door tot 2500 toeren zodat ik na het schakelen altijd boven de 1500 toeren uit kom. Verder hoef je naar mijn weten niet speciaal te rijden met een half-open roetfilter (afgezien van uitersten zoals alleen maar korte stukjes rijden vermijden).

Geplaatst: 21.02.2012 - 20:28
door dutchlimits
Af en toe gewoon knallen als je motor warm is, dan is de roetfilter weer schoon. :wink:

Geplaatst: 21.02.2012 - 21:07
door kuupertie
D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.

Geplaatst: 21.02.2012 - 21:29
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 21.02.2012 - 21:35
door Mart van der Steeg
Af en toe even tot 3500-4000 toeren doortrekken bij warme motor.

Geplaatst: 22.02.2012 - 04:13
door DawnBlueED
Prestaties vragen op hele lage toerentallen is imho slecht voor de motor.

Geplaatst: 22.02.2012 - 05:43
door Frederik Welvaert
kuupertie schreef:D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.
Jij hebt nog een "oude" D5, de biturbo is al vrij vlot vanaf 1500rpm. Bij mij schakelt de automaat soms zelfs op bij minder dan 2000rpm, 50 rijden wil 'ie meestal ook in 5e doen, dan draait de motor minder dan 1500rpm.

ivm roetfilter: vooral op letten dat je niet zeer veel korte ritten doet. Ik ken mensen die een diesel kochten, maar eigenlijk de wagen alleen gebruiken voor boodschappen te doen en de kinderen naar school te brengen enzo. Motor komt dan nauwelijks op temperatuur en binnen de kortste keren stonden ze in de garage met motorstoringen ivm roetfilter. En af en toe de motor eens lekker wat autosnelweg laten rijden zodat de boel goed warm gestookt wordt.

Geplaatst: 22.02.2012 - 10:16
door JeroenSpock
ppFreddy schreef:
kuupertie schreef:D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.
Jij hebt nog een "oude" D5, de biturbo is al vrij vlot vanaf 1500rpm. Bij mij schakelt de automaat soms zelfs op bij minder dan 2000rpm, 50 rijden wil 'ie meestal ook in 5e doen, dan draait de motor minder dan 1500rpm.
Ik heb een nog oudere D5, en die doet 55 in de 4 bij precies 1500 toeren. Als ik het gas intrap wil hij echt wel vooruit hoor, dat begint bij mij al bij 1500 toeren.
Ik schakel eigenlijk nooit op toerental (ja bij koude motor) maar op snelheid waar ik naartoe wil en sla dan ook rustig versnellingen over.

Geplaatst: 22.02.2012 - 13:27
door diesel01
ppFreddy schreef:
kuupertie schreef:D5 komt pas in beweging bij 2000 rpm....kan niet bij minder dan 2500 rpm schakelen...dan sta je naderhand weer praktisch stil.
Jij hebt nog een "oude" D5, de biturbo is al vrij vlot vanaf 1500rpm. Bij mij schakelt de automaat soms zelfs op bij minder dan 2000rpm, 50 rijden wil 'ie meestal ook in 5e doen, dan draait de motor minder dan 1500rpm.

ivm roetfilter: vooral op letten dat je niet zeer veel korte ritten doet. Ik ken mensen die een diesel kochten, maar eigenlijk de wagen alleen gebruiken voor boodschappen te doen en de kinderen naar school te brengen enzo. Motor komt dan nauwelijks op temperatuur en binnen de kortste keren stonden ze in de garage met motorstoringen ivm roetfilter. En af en toe de motor eens lekker wat autosnelweg laten rijden zodat de boel goed warm gestookt wordt.
Mijn "oude"D5 doet dat ook onder 2000rpm schakelt de automaat op waarbij hij bij 55km/h in de 5e zit.
Ik vindt dat niets omdat er dan slip in de bak zit, bij lange stukken bebouwde kom zet ik de bak manueel in 4.
Wellicht dat de flush gaat helpen mbt de slip, ik heb Gery een mailtje gedaan met de vraag of hij as zaterdag nog tijd heeft om naar het Drenthse te komen.
Nog geen antwoord maar dat heeft ongetwijfeld te maken met carnaval.
Ik houdt verder geen rekening met het roetfilter, respecteer de snelheidslimieten en in BRD rijdt ik hem weleens tot 200km/h en houdt dat ook een tijdje vol.

Geplaatst: 22.02.2012 - 14:14
door MarioC70
het koppel van een diesel is ook stuk hoger dan van een benzineversie..
die kan dat wel aan.

Geplaatst: 22.02.2012 - 17:40
door Jers3n
Voor wat betreft het rijden met een regenererend roerfilter hou ik er in zoverre rekening mee dat er niet te veel km's aan korte ritjes tussen twee langere ritten zitten, ivm het regenereren. Bij het schakelen hou ik in ieder geval geen rekening met het roerfilter. Schakel, zeker in de bebouwde kom en dan behalve van 1 naar 2, bijna alles onder de 2000 tpm en ook ik rij langere stukken met 50-55 km/h in 5.
Maar het blijft altijd weer leuk om bij het accelereren het volledige vermogen aan te spreken, zeker in 3 en verder....

Geplaatst: 22.02.2012 - 18:03
door Remon
Mijn woonwerk verkeer is 30 minuten ongeveer. Stukje bbk en de andere helft erbuiten. Het is dus meer afhankelijk van de temperatuur van de motor dan van het toerental als ik het goed begrijp. Bedankt voor alle reacties alvast. Eens per week heb ik een snelwegrit.

Geplaatst: 22.02.2012 - 19:37
door JeroenSpock
Lekker blazen dna op de snelweg ;)
Ik rijd bijna nooit harder dan 80, dus de auto spaart die rommel lekker op. Als ik dan een keer op de snelweg kom trap ik hem even diep in (het liefst als er een Prius achter me zit). Vorige maand op de A7 van Hoogezand tot Groningen een zwarte pluim achter de auto gehad.
Ik heb een retrofit roetfilter.

Geplaatst: 23.02.2012 - 16:09
door Remon
JeroenSpock schreef:Lekker blazen dna op de snelweg ;)
Ik rijd bijna nooit harder dan 80, dus de auto spaart die rommel lekker op. Als ik dan een keer op de snelweg kom trap ik hem even diep in (het liefst als er een Prius achter me zit). Vorige maand op de A7 van Hoogezand tot Groningen een zwarte pluim achter de auto gehad.
Ik heb een retrofit roetfilter.
Bij mijn S40 uit 2001 had ik dat ook als ik af en toe even het gas goed intrapte. Maar bij mijn S60 is er geen rookpluim te ontdekken ;-). Met dank aan het roetfilter?

Geplaatst: 23.02.2012 - 20:49
door JeroenSpock
Of misschien omdat je niet altijd 80 keuteld, wat ik wel doe.

Geplaatst: 23.02.2012 - 20:58
door kuupertie
Idd met dank aan het roetfilter. Die vangt die shit op en gaat regenereren.
Denk er dus aan, dat wanneer je rijd als een opa, dat je regelmatiger je olie ververst. Anders wordt je olie van de regeneraties taai en kan je, net als ik, een setje nieuwe klepstoters en tuimelaars in laten bouwen.

Geplaatst: 23.02.2012 - 21:00
door Jers3n
Volgens mij heeft Remon een regenerende affabriek filter, geen half open systeem zoals de retrofit roetfilters dus. Die roetpluim zou er dus bij Remon ook niet komen als hij altijd 80 kachelt.

Geplaatst: 26.02.2012 - 17:02
door Remon
Jers3n schreef:Volgens mij heeft Remon een regenerende affabriek filter, geen half open systeem zoals de retrofit roetfilters dus. Die roetpluim zou er dus bij Remon ook niet komen als hij altijd 80 kachelt.
Klopt, bij mij zit er een standaard roetfilter onder die af en toe diesel gebruikt om schoongebrand te worden. Altijd 80 kachelen is ook wat overdreven haha, maar ik houdt de auto altijd laag in toeren (1500 en 2500 toeren ongeveer). Af en toe trek ik even een keer door maar dat is kortstondig.