Pagina 1 van 1

Remmen

Geplaatst: 21.02.2012 - 19:54
door Bart Giesen
Vandaag heb ik nieuwe banden laten monteren. Viel me op dat de rechtvoorband aanzienelijk meer slijtage had als linksvoor. Wat me meteen ook opviel, is dat de rechterschijf + blokken ook verder versleten waren t.a.v links.

Nu valt mij op dat als ik rem, de wagen beetje naar rechts trek. Ook nu, na 4 kops uitlijning, en 4x Michelin Premacy HP banden (niet de minste mijn inziens) blijft dit bestaan. Het remmen gaat ook erg zwaar. Moet echt stevig drukken, wilt de wagen remmen. Ik heb vorig jaar bij de dealer nieuwe remolie gekregen en alles goed laten ontluchten.

Alles is gangbaar, dus niets zit vast. Mijn vraag; waar kan ik nu verder gaan zoeken? Ik ga sowieso morgen de blokken en schijven vervangen (was ook best nodig n.m.l) maar wat zie ik over het hoofd?!

Geplaatst: 21.02.2012 - 20:10
door MarioC70
Terugstroom onvoldoende,remslang die half dicht zit?
Zuiger niet beschadigt?

Geplaatst: 21.02.2012 - 20:16
door dutchlimits
Kan vanalles zijn, wat degene hiervoor al zegt, misschien lucht in systeem, of een zuiger die niet meewerkt .. ff op een krik, wie weet remt die helemaal niet dan kan je t controleren.. remblokken kan je verwijderen om te zien of alle zuigers voldoende werken

Geplaatst: 21.02.2012 - 20:19
door Iroll
Ook de eenwegklep controleren op lekkage die in de slang tussen rembekrachtiger en spruitstuk zit.
En hou de rem ingetrapt als je start. Rempedaal voelt eerst keihard aan, maar zodra de motor aanslaat moet je het pedaal voelen wegzakken.

Geplaatst: 22.02.2012 - 11:30
door Bart Giesen
Remslangen zijn reeds ook vervangen overigens.
Iroll, dat wat jij voorstelt heb ik ook reeds al gecontroleerd.

Geplaatst: 22.02.2012 - 12:54
door Iroll
Als de remslangen, remklauwen en bekrachtiger de oorzaak niet zijn dan blijft eigenlijk alleen de hoofdremcilinder over als oorzaak.

Geplaatst: 24.02.2012 - 07:53
door Bart Giesen
Dat vermoeden heb ik ook nu.

-Heb nu de schijven en blokken vervangen
-Alles is prima gangbaar en schoon
-Niets is lek
-Remslangen zijn vervangen voor
-Remolie is ververst (again)
-Vacuumpomp op de nokkenas is gecontroleerd en ok bevonden

Wat ik wel merk is dat wanneer ik een 'met redelijke snelheid' over een groot verkeersplein rijdt, en op dat plein (dus in een bocht) moet remmen voor een rood licht, me pedaal als het ware hele stijf is, vervolgens ff wegzakt (een centimeter) en daarna pas remt.

Volvo heeft ermee gereden en erkende dat gedoseerd remmen niet mogelijk is. Of je remt lafjes, of je moet echt stampen en 'hard' remmen. Zei hadden het over slechte blokken / schijven / verglazing. Maar dit heb ik nu ook uitgesloten door de hele zaak te vervangen. Op de rembank was er een verschil van 20 (???) maar niets 'raars' waarneembaar...

Zucht

Geplaatst: 25.02.2012 - 09:28
door eouwehand
Zou het probleem in je ABS-pomp kunnen zitten? Misschien blijft hier wel een klep oid hangen waardoor 1 van de (voor)wielen minder remdruk krijgt.

Nog even een off-topic vraag: Hoe bevallen de Premacy HP's en voor welke maat heb je gekozen (205x55x16 of 205x50x16)?

Geplaatst: 25.02.2012 - 21:08
door Bart Giesen
Premacy bevalt me prima (mag ook wel voor zo'n bedrag). Heb de 50ers.

Geplaatst: 28.02.2012 - 20:02
door ronaldv40
ik heb bijna hetzelfde probleem alleen niet constant soms is het pedaal goed soms heel hard ik kan ook geen duidelijke oorzaak vinden maar het is wel een vervelend probleem .
ps ik heb een v40 d 102 pk van 2001

Geplaatst: 29.02.2012 - 07:14
door Bart Giesen
Wat ik zeg;

-banden zijn nieuwe
-schijven en blokken zijn nieuw
-ontlucht en nieuwe remolie

Zal een dezer dagen weer langsrijden bij de dealer. Deze wilde nog wat proberen?

Geplaatst: 02.04.2012 - 10:32
door eouwehand
En... Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?

Geplaatst: 02.04.2012 - 11:16
door Freek63
Ben wel benieuwd. Als ik het verhaal hoor denk ik dat de remklauwen gereviseerd/vernieuwd moeten worden. Waarschijnlijk veren de zuigers niet voldoende terug, nadat je het pedaal loslaat. Dit heeft te maken met de vierkante vorm van de seals. Het terugveren wordt ge/verhinderd door vuil en/of roestvorming. Kijk voor meer info op http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/links ... tievideos/ Klik vervolgens op 'werking hydroliek schijfremmen'.