Noorderlicht Zweden Noorwegen Finland

Filmpjes en andere bewegende beelden
Plaats reactie
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Voor een ander forum was ik op zoek naar een filmpje van het noorderlicht in Noorwegen. Ik kwam een paar juweeltjes tegen welke de Scandinavië enthousiasten hier op het forum waarschijnlijk ook wel mooi zullen vinden.

Noorwegen
http://www.youtube.com/watch?v=n-UQd3m_UJg

Zweden
http://www.youtube.com/watch?v=NkAJBmg3E1Y

Finland
http://www.youtube.com/watch?v=E4gRTI5bANA
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20698
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Doe het geluid uit bij de Noorwegen-film en de sjeu is eraf.

Maar er gaat echt niets boven zelf aanwezig zijn en liggend op een stretcher omhoog kijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Absoluut, in Fins Lapland zag ik speciaal daarvoor gebouwde glazen iglo's. :) Voor ons toen niet aantrekkelijk omdat het in juni 24 uur daglicht is .......
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

ZOu het zelf graag eens life willen zien/meemaken.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Dit is voor mij al jaren het mooiste natuurfenomeen wat er is. Het is voor mij echt een droom om dit nog eens in het echt mee te maken!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Enige stoere mannen met Volvo's op M+S banden, sneeuwkettingen, een bescheiden budget en een ruime week vrije tijd.

Helemaal onmogelijk is het niet ...........
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Een beetje geluk moet je ook wel hebben.

Op het moment dat het bewolkt is zie je helemaal niets van het noorderlicht.
Ik ben nu voor het vierde jaar in het noorden van Finland voor wintertesten (totaal ongeveer 4 weken per jaar) en pas vorig jaar heb ik voor het eerst noorderlicht gezien.

Dus je loopt het risico dat je er heen rijdt voor een week, maar dat je vervolgens niets ziet...

Vorige week was het trouwens ook weer raak (foto's zelf geschoten in Ivalo, Finland):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
FF
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 24.01.2012 - 14:57
Locatie: Stiens

Prachtige foto's. In januari ben ik zelf een week naar Lapland geweest (Levi, een aanrader) Helaas geen Noorderlicht waargenomen, het was 's avonds vaak bewolkt. Maar toch een reden om volgend jaar weer te gaan, wil het toch een keer zien....
P.S. op de sneeuwscooter is ook een belevenis.
Volvo S60 2.4 aut
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Prachtige foto's :) Ivalo, dat is flink Noordelijk.

"wintertesten" ........... van banden?
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

300 km boven de poolcirkel, we testen daar inderdaad onze winterbanden op speciaal geprepareerde banen.
Www.testworld.fi
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Dat lijkt me een geweldige job :)

Viel Spaß!
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Ondertussen weer thuis.

2 avonden noorderlicht gezien in de twee weken dat ik er ben geweest. De eerste avond is van de bovenstaande foto's, de tweede avond was het minder lang zichtbaar en minder 'sterk'.

Heb die filmpjes ook even bekeken, ziet er erg goed uit!
Ben benieuwd of je dit ook daadwerkelijk kunt filmen (dit zijn immers foto's die achter elkaar gezet zijn).
Wat jammer blijft, is dat het heel lastig is om het 'gehele' effect op de foto te krijgen. Het licht begint voor je, gaat over je heen en eindigt ergens achter je

Nog een tip voor mensen die nog naar het hoge noorden gaan:
Als 'voorspelling' voor noorderlicht kun je de site:
www.spaceweather.com
goed gebruiken. Als je op die pagina iets naar beneder scrolt, zie je een plaatje met 'Current aurora oval'.

Afbeelding
Wanneer je hier op klikt krijg je de 'aurora intensiteit' te zien boven de noordpool. Mijn ervaring is, dat vanaf 'licht geel' en 'hoger' je het noorderlicht kunt zien.
Als die info vervolgens combineert met de weersvoorspelling (bewolking) kun je een aardige inschatting maken of je kans hebt om het noorderlicht te aanschouwen...

Hieronder nog een plaatje die ik vorig jaar geschoten heb. Helaas niet echt scherp, maar het noorderlicht was toen nog intenser.

Afbeelding

Groet,
Thijs
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Welkom thuis, mooie aura op de foto :)

Handige informatie, ik zal ook nog wat toevoegen voor wie een gokje wil wagen.

Een andere goede site met realtime aura voorspellingen http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast

December dit jaar zou wel eens een goede tijd kunnen zijn, 24 uur donker, rond de aardse zonnewende en de zon is dit jaar ook nog flink actief.

En dan ook maar meteen het daglicht kaartje, want in het daglicht zie je de aura niet, dat moet in het donker ....


Afbeelding
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Even een oud topic opgezocht...

Over een paar weken ga ik weer richting het hoge noorden.
Camera gaat weer mee, inclusief statief en een licht sterkere lens. Nu hopen dat het noorderlicht zich weer laat zien...

Hier nog een foto van vorig jaar.
Dit is geen photoshop, maar het resultaat van een beetje 'slap ouwehoeren'...

Foto met een sluitertijd van 15 seconden, waarvan de eerste (ongeveer) 10 seconden ik redelijk dicht voor de lens stond en daarna snel uit het beeld verdween...

Foto is er niet mooier op geworden ;), maar ziet er wel geinig uit!

Afbeelding
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Bofkont ... vliegen of met de auto?
Veel plezier, ik kijk uit naar de foto's :)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Is dat noorderlicht er altijd, of op bepaalde tijden van het jaar?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Het poollicht is alleen zichtbaar in het donker, dus als je rond juni richting de noordkaap gaat zal je het poollicht niet zien. Verder zijn er maanden en jaren met meer of minder activiteit. Hieronder een stukje tekst dat ik ooit eens elders poste:

.

Het poollicht is een lichtverschijnsel in de aardatmosfeer dat bij duisternis kan worden waargenomen. Het wordt veroorzaakt door van de zon afkomstige geladen deeltjes welke in de buurt van de aardas de atmosfeer binnendringen. Het verschijnsel treed op aan beide aardpolen, aan de noordpool word het vaak het noorderlicht genoemd.

De activiteit van de zon en daarmee de van de zon afkomstige deeltjes varieert in een circa elf jarige cyclus, welke dit jaar (2012) weer een piek bereikt. De kans op het waarnemen van poollicht is dus niet alle jaren even groot.

Ook is er een verband vastgesteld tussen de zonnewendes op aarde en het waarnemen van poollicht, rondom deze gebeurtenissen (21 december en 21 juni) word er vaak een verhoogde activiteit van poollicht waargenomen.

Het aantal daglichturen varieert in het hoge noorden sterk per jaargetijde, op 21 juni zal ten noorden van de noordpoolcirkel de zon niet ondergaan terwijl op 21 december de zon daar juist niet zal opkomen.

In de perioden dat het in het hoge noorden 24 uur per dag licht is zal je daar geen poollicht kunnen waarnemen, het poollicht wordt dan overheerst door het daglicht.

Bijzonder veel nuttige informatie over het poollicht en ook een voorspelling van de zichtbaarheid ervan is op onderstaande site te vinden.
http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast

Een andere site met veel info over ruimte straling
http://www.spaceweatherlive.com

Verder is ook op Wikipedia veel info te vinden over het poollicht
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Momenteel zit ik weer in het noorden van Finland voor de winter testen.

Vannacht was er weer kans op noorderlicht, dus weer in de auto gestapt om een een stukje buiten het dorp te rijden...

Het was niet heel sterk, maar desondanks wel weer noorderlicht gezien ;)

-26 graden boven op een 'berg' met een beetje wind...
Warm is anders ;)

Afbeelding

Afbeelding

Het duurde niet echt lang.
Iets later zag de lucht er weer zo uit.
Ook mooi, maar niet wat we zochten ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Wow, daar wordt je stil van........
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
Madhattan
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.01.2014 - 16:30
Locatie: Almere

woow erg mooi zowel de filmpjes als de foto's zou haast zelf overwegen om het met eigen ogen te zien!
Honk if you like obscene gestures!
Plaats reactie

Terug naar “De film van Ome Willem”