Pagina 1 van 2

Standaard verbruik bij geparkeerde auto.

Geplaatst: 22.02.2012 - 10:56
door sju_art
Wat hoort een S60 aan ampere wanneer deze geparkeerde, op slot staat (dus helemaal uit) te verbruiken?

Maken opties hierin nog uit (PA200 versterker, vialle installatie etc)?

Reden is dat de standkachel maar eventjes brand en de accu al 1 keer leeg is geweest. Ik ga zo de hoeveelheid ampere meten wanneer alles uit is, om uit te sluiten dat er niet een onderdeel heel veel meer trekt dan de bedoeling is. De gemeten waarde wil ik graag kunnen vergelijken.

Geplaatst: 22.02.2012 - 15:59
door sju_art
Lijkt 1.6-1.8 A te verbruiken in rust. Is wel wat veel, maarja met een volle accu nog steeds moeilijk om alles leeg te trekken...

Geplaatst: 22.02.2012 - 16:16
door mijnS60
Mijn standkachel die blijft tot 1 uur aanstaan, hierna gaat hij uit omdat het voor de energie(lees benzine) beter is.

Ik heb mijn accu met het gebruik van de standkachel en de koude winter tijd nog niet leeg gehad.

Geplaatst: 22.02.2012 - 16:19
door MN-NL
Het aangegeven verbruik is waanzinnig hoog als er verder geen verbruikers aanstaan! Daarmee is ook een goede accu in 2 dagen helemaal plat hoor.

Ergens in mA bereik zou het verbruik moeten liggen. Klokje, beetje voeding voor wat electronica in stand-by, dat is het wel.

Kortom, je mag naar de fout op zoek vrees ik....

Marc

Geplaatst: 22.02.2012 - 16:34
door wim de jong
Ik zie dat je een benzine motor heeft, de accu daarin is, dacht ik, ongeveer 40-45 Ah.

Met een verbruik van 1,6A, is de accu schoonleeg na 40/1,6 = 25 uur.
Maar je hebt ongeveer 50% van je accu capaciteit nodig om te starten, dus 10 uur aan, en je kan al niet meer starten.

Zoals al gezegd is meer dan 1 A in rust (dus echt alles uit) veels te veel.
Je moet eerder denken in de enkele tientallen mA, ( dus ruim genomen: 0,1 A max)

Geplaatst: 22.02.2012 - 16:58
door M@rcel
De ruststroom mag maximaal 60-100 mA bedragen. MAAR de ruststroom wordt pas bereikt na een uurtje of zo stil staan.

Dus meter ertussen, starten, uitzetten en dan een uurtje laten staan met de sleutel uit het contact.

Geplaatst: 22.02.2012 - 18:09
door Iroll
Ik zou niet de meter ertussen willen hebben als je start! Dan is het einde oefening voor de multimeter. Let erop dat er geen verbruikers aanstaan (interieur- handschoenkastjelampje ed) om een goede meting te krijgen.

Geplaatst: 22.02.2012 - 18:25
door M@rcel
ik neem aan dat hij wel weet hoe je ruststroom meet?

Geplaatst: 22.02.2012 - 19:25
door johan191
En die ruststroom meet je door je multimeter in serie tussen de plus en de accu op te nemen neem ik aan ? Correct me if I am wrong.

Ik zit namelijk ook met zo'n geintje bij de auto van mijn zoon. na 3 dagen stilstand kan hij het starten vergeten. Iets lijkt de prik langzaam op te eten.

Geplaatst: 22.02.2012 - 19:45
door JeroenSpock
Amperemeter moet je in serie zetten ja.

Geplaatst: 23.02.2012 - 12:14
door sju_art
Verhaal wordt bijgesteld;

Ik had verkeerd gemeten; verbruik bij alles uit is 0,1-0,2 A dit gemeten 5 minuten na alles uitzetten.

Standkachel trekt hem vervolgens binnen een 30 minuten leeg. Deze verbuikt 4A, dus de accu zal wel niet erg vol zijn geweest.

Nameten van het bijladen geeft dat er maar 25-27A wordt opgeladen als de auto aan staat, met wat verbruikers aan komt dit op 18A bijladen.

Dit lijkt mij te weinig, maar de accu zou na 6 uur rijden wel 50 minuten moeten kunnen branden en gewoon moeten kunnen starten. Afgelopen dagen veel korte ritjes en weinig opladen dus.

Wat denken jullie?

Geplaatst: 23.02.2012 - 12:44
door Iroll
Hoeveel laadspanning stationair op de accupolen? Moet tussen 13,8v en 14,5v zitten. Als dat in orde is zou ik de accu maar eens vervangen.

Geplaatst: 23.02.2012 - 13:02
door sju_art
Laad spanning is 13,2 of ziets, onder de 13,8v zowieso. Niet veel, maar toch.

Accu is getest door lokale garage (die voornamelijk volvo doen) en die zeiden dat de accu goed was.

Geplaatst: 23.02.2012 - 13:15
door Thijs
Verandert de laadstroom als je met een redelijk zware hamer oid een tik tegen de dynamo geeft? Kan duiden op problemen in je dynamo met de koolborstels of sleepringen.

Geplaatst: 23.02.2012 - 13:18
door sju_art
Ik ga niet tegen m'n dynamo aanslaan :P, ik breng hem wel weer naar de garage. Zij zullen wel weten wat de waardes horen te zijn en als het fout is kunnen zij hopelijk vinden wat het is.

Bereid me alvast voor op een revisie/vervanging van de dynamo...

Geplaatst: 23.02.2012 - 17:55
door Thijs
Met een tik op de dynamo gaat hij echt niet stuk, en als de laadstroom dan verhoogt weet je dat je toe bent aan nieuwe koolborsteld, en niet een hele nieuwe dynamo :wink:
Je hoeft het natuurlijk niet te doen..

Geplaatst: 23.02.2012 - 20:28
door FrankS60
Haha ja het klinkt raar maar het kan inderdaad helpen. Zo had een vriend van me een hele ouwe/gare 850 en die moest je starten met een klap op de startmotor. Ook de koolborstels/sleepringen vervuild/overleden.

Geplaatst: 24.02.2012 - 10:03
door sju_art
@Thijs
Ik zal mijn garage vragen dit te testen (of de borstels nog goed zijn).

Geplaatst: 24.02.2012 - 10:43
door Fabian
Na 4 jaar was mij bij de accu "op". Uitgeput door korte ritjes + standkachel. Dit staat ook in het boekje.

Vorig jaar heeft de boordcomputer nog wel aangegeven dat de standkachel gestopt is omdat er te weinig prik in de accu zat. Dit jaar was het na een half uur standkachel niet meer mogelijk om te starten.

Misschien dus gewoon aan vervanging toe :)

Geplaatst: 24.02.2012 - 11:11
door sju_art
Alleen meten we nu dat het bijladen niet optimaal is, dan is een grotere/nieuwere accu niet de oplossing.

Maandag mogen ze bepalen wat er aan de hand is. Want die standkachel moet het wel gewoon elke dag doen :P.

Wat houd klasse 5 alarm trouwens in (off topic)?