Pagina 1 van 2

Onderstuur S60 uit 2003 170PK

Geplaatst: 22.02.2012 - 19:08
door Gateman07
Sinds november 2003, de trotse bezitter van een S60, uit 2003.
Hiervoor ruim 4 jaar V40 1.8 gereden.

Van de week wilde ik even wat sneller thuis zijn vanuit het werk, en gezien de vakantie en dus rust op de weg, kon ik ook op het klaverbladje A28-A27 lekker door.

Bovenaan gekomen in de scherpste bocht, ineens fors onderstuur en bijna de bocht uitgegleden!
Uiteraard geen bevroren wegdek, en ca 8 graden.
Wel merk-winterbanden, ca 90%nieuw.

Is dit onderstuur normaal voor een S60, of zou er technisch iets niet in orde kunnen zijn? Iemand met dezelfde ervaring of iemand met een tip?

Groeten,

Martijn
De Bilt

Geplaatst: 22.02.2012 - 19:48
door FrankS60
Ze hebben standaard toch wel aardig wat onderstuur is mijn ervaring. Ik heb er andere veren onder zitten en meer camber op staan dan normaal en dat helpt wel.

Je zou de rubbers van je ophanging even goed kunnen (laten) nakijken, die zullen in ieder geval niet helpen bij de wegligging als ze versleten zijn.

Omdat je zegt dat het ineens was, lag er niks op de weg? Olie ofzo?

Geplaatst: 22.02.2012 - 19:53
door Iroll
Winterbanden helpen niet voor de wegligging. Nog wat andere oorzaken kunnen versleten schokbrekers zijn of stabilisator stangetjes.

Geplaatst: 22.02.2012 - 20:07
door Bakboord1
Als het onderstuur van je s60 groter is dan van je s40 dan klopt er iets niet. Ik ken geen auto met meer onderstuur dan de s/v40. Gek werd ik er van.
De s60 is geen snaarstrakke auto maar ook geen gevaar op de weg.

Geplaatst: 22.02.2012 - 20:38
door Fredhead
Een S60 is inderdaad wel onderstuurd, ik weet niet hoe hard je er doorheen probeerde te gaan maar ik gok dat het toch wel door de winterbanden wordt veroorzaakt.

Qua temperatuur zitten ze dan al boven waar ze echt voor geschikt zijn

Geplaatst: 24.02.2012 - 16:16
door The Real Master
Tja als je maar hard genoeg gaat krijg je vanzelf onderstuur bij de S60.
Mijn ervaring is als je nog binnen de grens zit en hij begint te glijden ff gas terug en gas er weer normaal op, hij herstelt heel snel, behalve als je echt te laat bent en te hard gaat.

Geplaatst: 24.02.2012 - 18:34
door Oceanracer
Als je bandenspanning niet klopt, komt dat ook niet ten goede van de wegligging. Maar ik denk dat je even de auto moet laten uitlijnen. Professioneel, dus ook achter.

Geplaatst: 24.02.2012 - 21:59
door edraket
Uitlijning is zeer belangrijk. Als deze niet goed staat kun je ook zeer veel onderstuur krijgen. Ik zou deze even laten controleren, net als de draagarm rubbers.

Geplaatst: 25.02.2012 - 15:40
door Guestuser
een volvo s60 is geen bochten ridder daar hoef je geen einstein voor te zijn om dat te snappen

Geplaatst: 25.02.2012 - 15:49
door MarioC70
ricat5 schreef:een volvo s60 is geen bochten ridder daar hoef je geen einstein voor te zijn om dat te snappen
Je kunt er aardig mee te keer gaan hoor,niks mis mee..
Misschien keer zin in een demo? :)

Geplaatst: 25.02.2012 - 15:50
door Guestuser
MarioC70 schreef:
ricat5 schreef:een volvo s60 is geen bochten ridder daar hoef je geen einstein voor te zijn om dat te snappen
Je kunt er aardig mee te keer gaan hoor,niks mis mee..
Misschien keer zin in een demo? :)
demo waarin?
Ik rij zelf een t5 dus weet wel wat een s60 kan hoor maar als je awd gewent bent zoals mij of een bmw rwd dan valt de s60 idd tegen in bochten :roll:

Geplaatst: 25.02.2012 - 15:52
door MarioC70
Het ligt niet alleen aan de auto denk ik?Het stuurwerk en gedrag!

Geplaatst: 25.02.2012 - 15:54
door MarioC70
Maar even zonder gekheid,banden en uitlijning zijn natuurlijk erg belangrijk,dat klopt wel.

Geplaatst: 25.02.2012 - 17:42
door Fredhead
Vandaag de S60 mee gehad en nog even een bochtje lichtelijk sportief genomen en 0,0 onderstuur met Michelin Energy Savers eronder.
Denk zal het eens (voor dit topic) proberen en zat wel op het randje, maar kon harder het bochtje door dan ik had verwacht.

Bandenspanning geen idee of die nog juist is, zijn geen winterbanden en de uitlijning/onderstel etc zijn prima in orde.

Zin in een demo? Nee, rijd zelf op het circuit dus weet ook wel een beetje hoe je leuk de bocht om kan :razz:

Geplaatst: 25.02.2012 - 18:58
door Guestuser
0 onderstuur das knap bij een auto die onderstuur heeft

Geplaatst: 25.02.2012 - 19:02
door Fredhead
Met andere woorden, ben dus niet lomp op het gas gaan staan en heb niet vreselijk ver in hoeven sturen.
Anders ga je snel rechtdoor

Geplaatst: 25.02.2012 - 21:00
door edraket
ricat5 schreef:0 onderstuur das knap bij een auto die onderstuur heeft
Een auto heeft geen onderstuur, dat wordt er door de berijder in gebracht :wink:
Als je als een boer op het gas gaat staan in een bocht heb je inderdaad onderstuur, maar een BMW of AWD kan ook zeker onderstuur hebben hoor. Dat wil nog niet zeggen dat iedere rijder met een FWD onderstuur heeft. Je moet wel en klein beetje kunnen sturen.

Geplaatst: 26.02.2012 - 12:33
door Philken
alle auto's worden tegenwoordig zo afgeleverd met onderstuur karakter bij extreem gebruik
dit omdat bij de meesten onder ons de (paniek)reactie, bij optreden van onderstuur, gas lossen is waardoor je(meestal) veilig verder kunt
zelfs achterwiel aangedreven auto's worden zo afgeleverd
kan je oplossen door dikkere stabi's te steken

Geplaatst: 26.02.2012 - 16:32
door Fredhead
edraket schreef:
ricat5 schreef:0 onderstuur das knap bij een auto die onderstuur heeft
Een auto heeft geen onderstuur, dat wordt er door de berijder in gebracht :wink:
Als je als een boer op het gas gaat staan in een bocht heb je inderdaad onderstuur, maar een BMW of AWD kan ook zeker onderstuur hebben hoor. Dat wil nog niet zeggen dat iedere rijder met een FWD onderstuur heeft. Je moet wel en klein beetje kunnen sturen.
+Veel, alleen door de banden of bijvoorbeeld slijtage kan die grens ineens lager liggen.
Mijn circuithok is ook FWD, alleen dan nog ouderwets overstuurd als je het gas los laat. Je leert de grens dan echt wel kennen en aanvoelen

Geplaatst: 29.02.2012 - 18:36
door Gateman07
Zo, nou, reacties genoeg in elk geval, helaas liggen de meningen geloof ik redelijk uit elkaar. Enig onderstuur boven het gemiddelde is normaal begrijp ik.

De apk is van september, ik zou dus mogen verwachten dat qua schokbrekers, en rubbers alles nog redelijk binnen de normen zou moeten vallen, er was ook geen indicatie oid?

Winterbanden, zou inderdaad kunnen meespelen, maar mijn idee is dat de grens bij 7 graden boven 0 ligt, zou het in die ene graad zitten?

Met de V40(geen S dus) had ik gevoelsmatig minder onderstuur, maar die had ook wat meer gewicht aan de kont hangen.

Ik reed overigens ca 65km\u, opbouwend, dus niet extreem?

Ik rijd ook een classic mini('88), nou is elk vergelijk met de s60 natuurlijk appels en peren, maar daar haal ik op tweebaans rotondes met 70km/u iedereen mee in, haha.

Ik laat hem denk ik eerst eens uitlijnen, en de zomerbandjes eronder, en dan indien nodig toch even de schokbrekers laten testen.

Dank voor de reacties!!!