Pagina 1 van 1

Zomerbanden

Geplaatst: 23.02.2012 - 11:49
door Karizma
We kunnen stilletjes aan aan de zomer beginnen denken.
Rond mijn Mizram zomervelgen liggen momenteel Pirelli's in de maat 235/40/18 maar die zijn aan vervanging toe.
Om verschillende redenen zou ik nu willen overschakelen naar 225/40/18.
In principe geen probleem denk ik op een 8" velg ?

Welke banden raden jullie aan ? Zijn er "eco" banden in die maat, of haalt dat niets uit ?

Mijn oog viel nu op de Pirelli P7.
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/g ... /cinturato

Geplaatst: 23.02.2012 - 17:39
door toppertje
als je ECHT eco wilt,dan zou ik rap aan smallere banden gaan denken....

Geplaatst: 23.02.2012 - 17:51
door Karizma
Echt ??


Ben natuurlijk weinig met zo een reactie.

Geplaatst: 23.02.2012 - 18:05
door DawnBlueED
Pirelli is een goede keus, maar dan de Zero Nero. Die band presteert uitstekend qua actieve veiligheid. Ook goede prestaties waar dat mbt veiligheid het allerbelangrijkste is; in de regen.......

En toppertje heeft natuurlijk wel gelijk, smalle wielen hebben minder luchtweerstand.

Geplaatst: 23.02.2012 - 18:06
door MarioC70
DawnBlueED schreef:Pirelli is een goede keus, maar dan de Zero Nero. Die band presteert uitstekend qua actieve veiligheid. Ook goede prestaties waar dat mbt veiligheid het allerbelangrijkste is; in de regen.......

En toppertje heeft natuurlijk wel gelijk, smalle wielen hebben minder luchtweerstand.

Minder rolweerstand bedoel je denk ik?

Geplaatst: 23.02.2012 - 18:14
door DawnBlueED
Nee, luchtweerstand.

Geplaatst: 23.02.2012 - 19:44
door toppertje
Karizma schreef:Echt ??


Ben natuurlijk weinig met zo een reactie.
leg eens uit.
waarom zou je eco banden willen?
deze staan nou niet direct bekend als de fijnste.

Geplaatst: 23.02.2012 - 19:51
door Karizma
toppertje schreef:
Karizma schreef:Echt ??


Ben natuurlijk weinig met zo een reactie.
leg eens uit.
waarom zou je eco banden willen?
deze staan nou niet direct bekend als de fijnste.
Ik zoek banden in de maat 225 mijn vraag is wat er in die maat bestaat of aan te raden is.
Natuurlijk weet ik dat ik met een smallere band meer "eco", maar daar ging mijn vraag niet over.

De pirelli band die ik aangaf wordt verkocht als zijnde "eco" net zoals de "Goodyear Efficient grip", dus ik vroeg mij af of dit iets uithaalt en de moeite loont.

Geplaatst: 23.02.2012 - 19:54
door Iroll
Smallere banden geven en minder rolweerstand en minder luchtweerstand. Maar aangezien ze om 8" velgen moeten zal het niet smaller kunnen.

Geplaatst: 23.02.2012 - 19:54
door toppertje
dat haalt niets uit

Geplaatst: 23.02.2012 - 19:55
door Bakboord1
Mijn vorige auto had eco banden. Weinig grip en de auto had een fors brandstof verbruik.
Meer eco is wat rustiger te rijden en wellicht een olieverwarmer inbouwen. Met die twee zaken kun je veel meer brandstof besparen. Zelf doe ik ritjes in de buurt met de fiets. Scheelt ook weer een beetje.
Als belg moet fietsen je toch wel aanstaan, jullie hebben een zeer rijke historie in wielrennen en ik mag graag de grens over op mijn racefiets.

En dan kun je fatsoenlijke banden onder je auto monteren. VAn ecobanden wordt je auto echt geen 5% zuiniger maar je krijgt wel meer dan 5% minder grip is mijn mening.

Geplaatst: 23.02.2012 - 20:02
door toppertje
@bakboord, +1
maar volgens mij bedoeld onze belgische vriend ietrs anders met "eco"
heb ik het idee.

Geplaatst: 23.02.2012 - 20:21
door Karizma
Ik bedoel denk ik eco op dezelfde manier als jullie.

Ik ben trouwens een fervent fietser, maar de werk km's zijn nogal moeilijk met de fiets ;)

Geplaatst: 23.02.2012 - 21:45
door DawnBlueED
Om nog even terug te komen op die andere vraag, volgens de tyre bible calculator op http://www.carbibles.com kan een 225/40/18 band gemonteerd worden op velgen van 7.5J tot 9J

Re: Zomerbanden

Geplaatst: 23.02.2012 - 22:42
door edraket
Karizma schreef:Mijn oog viel nu op de Pirelli P7.
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/g ... /cinturato
Ik heb die toevallig vorig voorjaar gemonteerd en ben daar erg tevreden over. Zeer stille en soepele band, iets wat je met 18" natuurlijk heel goed kunt gebruiken. Grip is goed. Ik zag dat de bandentest van de ANWB voor deze band in 16" niet zo goed was in de regen (enige minpunt), ik heb dat zelf niet ervaren. In de regen vind ik hem gewoon goed (niet uistekend) presteren, maar zeker niet ondermaats. Ik kan hem van harte aanbevelen. Heb er nu zo'n 20.000 km mee gereden en het profiel is nog zeer goed. VErwacht er zeker meer dan 40.000 mee te kunnen doen.

Zat destijd ste twijfelen tussen de P7 cinturato en de Vredestein Ultrac Cento. Schijnt ook een hele goede band te zijn, maar zelf nog geen ervaring daarmee.

Geplaatst: 24.02.2012 - 08:58
door Karizma
Hier ben ik wat mee,
Bedankt.

Geplaatst: 24.02.2012 - 12:43
door Turbodesk
Toen ik mijn V70 kocht zaten er eco banden van Michelin om. Deze heb ik na een paar duizend kilometer er rap afgehaald. Wat een troep.
Weinig grip, snel doorslippen. Geen goed gevoel bij.

Ik heb er nu Dunlop Sport onder liggen. Fijne band. Strakke wegligging en veel grip.

Geplaatst: 24.02.2012 - 13:15
door DawnBlueED
Iroll schreef:Smallere banden geven en minder rolweerstand en minder luchtweerstand. Maar aangezien ze om 8" velgen moeten zal het niet smaller kunnen.
Het is helemaal geen uitgemaakte zaak dat de rolweerstand perse toeneemt.


De luchtweerstand is te bepalen met de volgende formule

Fd = 0.5 p v2 Cd A

Waarbij

Fd de kracht is benodigd om de luchtweerstand te overwinnen
p de dichtheid van het medium (in dit geval de admosfeer)
v de snelheid
Cd het van de vorm afhankelijke dragcoevicient
A het frontaal zichtbare vlak

Bij het monteren van bredere wielen wijzigt A en neemt de luchtweerstand daarom toe.


De rolweerstand is veel lastiger te bepalen, hoewel de basis formule simpel is.
Uitgaand van een rollend wiel, het voertuig remt, versneld of stuurt dus niet.

F = Crr N v

Waarbij

F de kracht is benodigd om de rolweerstand te overwinnen
Crr het rolling resistance coefficient
N de normaalkracht (op een vlakke weg gelijk aan de zwaartekracht)
v de snelheid

De gewijzigde Crr is in dit geval bepalend voor de gewijzigde rolweerstand. In Jip en Janneke taal kan je stellen dat Crr staat voor de energie welke nodig is om de 'platte kant' van de band tijdens het draaien over het loopvlak te verplaatsen.

Er spelen hier veel variabelen, oa
de druk van de lucht in de band
de samenstelling en vervormbaarheid van het loopvlak
de samenstelling en vervormbaarheid van het karkas
de diameter van het wiel

Geen van deze variabelen word perse nadelig beïnvloed door het breder maken van het wiel, het hangt af van de constructie van de band. In bepaalde gevallen is het zelfs zo dat de langwerpige in de lengte gerichte 'platte kant' van een smalle band meer rolweerstand geeft.

Geplaatst: 24.02.2012 - 13:27
door Iroll
Ik zeg fietsbanden eronder gooien!