Pagina 1 van 1

LPG in 480Turbo

Geplaatst: 26.03.2006 - 15:06
door 1.7|T
ik wil lpg op mijn 480turbo blok gaan bouwen gewoon met een simpel gasmengstuk alleen nu is mijn vraag waar moet ik het gas mengstuk monteren voor de turbo of voor de gasklep?

Geplaatst: 30.03.2006 - 11:08
door 480S60
Ik kan je 1 advies geven hierover. Het klinkt heel cru, maar begin er niet aan. Alle Volvo 480's op LPG geven grote kuren omdat het van origine renault motorblok met het motormanagement dat erop zit er niet mee uit de voeten kan. Ik heb al een motor gezien met doorgebrande kleppen omdat hij op LPG reed.

Geplaatst: 30.03.2006 - 19:01
door S.Brouwer
geldt dit dan niet voor alle 4 series?

Ik heb een 440 op gas en bij mijn 1.6 waren de kleppen uitgesteld. Dus heb ik er nu een 2 liter blok ingelegd en weer aangesloten om mijn lpg systeem en deze loopt nu perfect op gas. blokkie heeft nu ff ruim 170k gelopen.

Mijn gastoevoer zit tussen het luchtfilter en het gasklephuis.

Er zat origineel nog een zender tussen die de gastoevoer regelde aan de hand van de lambda sonde, maar deze heb ik er tussen uit laten halen door een gasinbouwer. Die heeft er een soort van kraan tussen gezet zodat je de gastoevoer met de hand kon afstellen. 1.6 had ff meer nodig als 2.0.

Maar ik zou zeggen, gewoon aansluiten en eventueel een ander blokkie van de sloop halen kost ook niet zoveel mocht t zover komen.

Geplaatst: 31.03.2006 - 09:19
door 480S60
Het geldt met name voor het 1.7 blok. Van origine is dit een renault blok met 90pk. In de 480 is de motor door Porsche onder handen genomen waardooor die 109pk zonder kat en 102pk met kat heeft. Deze vermogenswinst komt voornamelijk uit een andere kop en motormanagement. Deze kan nog slechter tegen LPG dan een renault normaliter kan. De 4 serie op LPG die het het beste doet is volgens mij de 1.8. Daar hoor ik de meeste nog redelijke ervaringen mee.

Geplaatst: 31.03.2006 - 10:00
door 480S60
Ohja, het is overigens standaard dat een 4 serie op LPG nar ongeveer 2 ton een nieuwe kop nodig heeft. Dat komt dan inderdaad door de uitgestelde kleppen.

Geplaatst: 31.03.2006 - 18:34
door EV
480 Turbo op gas? NIET DOEN!!!

Hier krijg je allemaal ellende mee, hou de auto aub origineel, heb je geen (?) storingen en andere ellende.
i.v.m. de turbo is het zowieso niet handig om op lpg te gaan rijden, i.v.m. de verschillende drukken naar de inlaat toe (backfire, turboregeling brandstofverrijking)

geen succes met lpg

EV

Geplaatst: 04.04.2006 - 13:55
door 1.7|T
EV schreef:480 Turbo op gas? NIET DOEN!!!

Hier krijg je allemaal ellende mee, hou de auto aub origineel, heb je geen (?) storingen en andere ellende.
i.v.m. de turbo is het zowieso niet handig om op lpg te gaan rijden, i.v.m. de verschillende drukken naar de inlaat toe (backfire, turboregeling brandstofverrijking)

geen succes met lpg

EV

tja de moter ligt niet meer in een volvo dus en waar de moter uitkomt daar heeft ook gas ingelegen. maar heb het blok compleet gereviseerd

Geplaatst: 04.04.2006 - 13:57
door 1.7|T
480S60 schreef:Het geldt met name voor het 1.7 blok. Van origine is dit een renault blok met 90pk. In de 480 is de motor door Porsche onder handen genomen waardooor die 109pk zonder kat en 102pk met kat heeft. Deze vermogenswinst komt voornamelijk uit een andere kop en motormanagement. Deze kan nog slechter tegen LPG dan een renault normaliter kan. De 4 serie op LPG die het het beste doet is volgens mij de 1.8. Daar hoor ik de meeste nog redelijke ervaringen mee.
de 480T heeft 120 of 122pk hoor
en ik heb een renault 1.7 kop en een 1.7t volvo kop langs elkaar gehouden enigste wat anders was ander soort kleppen en uitlaatspruitstukbevestiging en een sensor maar verder de inlaat en uitlaat knalen waren het zelfde dus heb kleppen over gezet en die andere 2 dingen en er ligt nu dus een 1.7 kop op mijn 1.7T onderblok

Geplaatst: 07.04.2006 - 12:15
door Laptom
Ik heb een 440T op LPI. Weinig problemen eigenlijk. Merk er niets van alleen dat ik op mijn ringtankje van 47ltr, 41ltr kan tanken en daar zo'n 375km kan rijden voor e20,- . Probleemloos eigenlijk, maar het is ook een LPI systeem en geen standaard gasverdamper gedoe.

Geplaatst: 07.04.2006 - 12:49
door 480S60
de 480T heeft 120 of 122pk hoor
en ik heb een renault 1.7 kop en een 1.7t volvo kop langs elkaar gehouden enigste wat anders was ander soort kleppen en uitlaatspruitstukbevestiging en een sensor maar verder de inlaat en uitlaat knalen waren het zelfde dus heb kleppen over gezet en die andere 2 dingen en er ligt nu dus een 1.7 kop op mijn 1.7T onderblok
Alle 1.7 blokken hebben dezelfde basis. Op den duur zijn er verschillende versies van dit blok gemaakt om lokale emissie eisen te halen. In eerste instantie niet geblazen versies van 109-102pk en later ook een low pressure turbo met 120pk. Alle versies kunnen niet tegen de gasinstallaties van die tijd. Je fikt gewoonweg je kleppen er op den duur uit.
Maar goed als je graag je eigen ervaringen op wil doen, ga je gang.

Geplaatst: 07.04.2006 - 12:53
door Ramon&Ramon
1.7??????
Volvo kent die aanduiding niet.
1.8 wel
18KPD
B18F
B18FT
B18U
enz

Geplaatst: 07.04.2006 - 13:05
door V480-S60
Ramon&Ramon schreef:1.7??????
Volvo kent die aanduiding niet.
1.8 wel
18KPD
B18F
B18FT
B18U
enz
Je hebt zoals zo vaak natuurlijk gelijk.
Maar hier wordt natuurlijk het 1721cc blok bedoeld dat standaard in de eerste 480's en 440/460 zat. (met voor de 440/460 nog de 78 pk,, de 89 pk en de 102/109 pk versie. niet de 1798 cc 90 pk B18U versie. En dan is natuurlijk de B18FT het turboblok met 1721cc.

Maar voor het gemak spreken we natuurlijk over de 1.7 liter. (want dat is per slot de inhoud)

Geplaatst: 07.04.2006 - 13:26
door 480S60
Goed, als je het echt wil weten voor de Volvo 480; Hier een brokje informatie (Overigens zijn dit inderdaad allemaal B18 versies):

Elke Volvo 480 kent verschillende identificatieplaatjes. Het belangrijkste hierbij is het typeplaatje en is te vinden op het midden van de voorbalk.

Het belangrijkste nummer is het identificatienummer op het typeplaatje. Een voorbeeld: *XLBEX193EGC500001*

De eerste letters XLB zijn de fabrikantkode.
De volgende letter is het autotype E = 480, K = 440, L=460
De twee cijfers na de X staan voor het motortype,

03 = B18E(S)-105
04 = B18E(D)-104
05 = B18FT(M)-107
06 = B18FT(M)-107
14 = B18E-104 tot modeljaar 1990
17 = B16F-109 (Finland)
18 = B18F-106 tot modeljaar 1990
19 = B18FT-107
31 = B20F-107

Geplaatst: 07.04.2006 - 13:31
door Michel740Turbo
Hej
dit soort dingen vind ik nou ook erg intresant
thx :D

Geplaatst: 07.04.2006 - 17:32
door Ramon&Ramon
Wil je nog meer cijfers weten,ik heb er ook nog wel en paar.:)

Geplaatst: 01.06.2006 - 21:53
door MarcoB
Kan ik uit de reacties hierboven nou opmaken dat er wel 480's na een bepaald bouwjaar geschikt zijn voor gas, of zijn er speciale gasinstallaties?

Geplaatst: 02.06.2006 - 09:19
door V480-S60
Nee,
In principe moet je een 480 Turbo niet op gas zetten. Is zonde en kan voor veel problemen zorgen.

Een 480 2.0 liter (na 1993) kan eventueel wel op gas. Hou echter rekening met een goede afstelling etc. En laat het inbouwen door een specialist.

Geplaatst: 12.06.2006 - 15:06
door Laptom
Ik heb een Volvo 440 Turbo 1990. Hetzelfde blok in een 480 Turbo. Deze draait al geruime tijd zonder problemen op LPG. Geen vreemde dingen gebeurd. Het is niet echt dat ik er al 300k meegereden heb, maar tot nu toe alles goed. En de motor voelt nog aan alsof deze nog vele km mee kan. Het is wel een multipoint LPI systeem. Dus niet het gerotzooi met verdampers e.d. Geen last van backfire. Automatisch starten op benzine (dan blijven de injectoren ook goed), na 25 sec op LPG. In de winter reed ik er 1:9+ mee. Nu regelmatig rond de 1:10 (incl airco). Dit is wel met 50% snelweg verkeer (maar wel rond de 140-150km/u). De rijstijl is vlot, maar wel bewust (koppelrijk rijden ipv hoog in de toeren).