Pagina 1 van 1

10 jaar oude s60 tunen?

Geplaatst: 27.02.2012 - 13:07
door chris2
Beste mensen,

Er is al veel geschreven over tunen, versnellingsbakken, upgraden etc.op dit forum maar heb toch nog even een vraagje.

Mijn s60 is 10 jaar oud, heeft 230.000km gelopen, 5 versnelling schakelbak en is voor zover ik weet technisch nog goed, ben eerder van 130pk naar 163pk gegaan en wil nu eigelijk naaar de 198pk (rika) is dit nog wel verstandig met een 10 jaar oude s60 en krijg ik geen problemen i.v.m. enorme vermogenstoenamen met de politie, RDW o.i.d.?

Gr Chris

Geplaatst: 27.02.2012 - 13:08
door chris2
Sorry, moest eigenlijk in het tuning topic staan zie ik nu :D

Geplaatst: 27.02.2012 - 14:05
door V480-S60
Je zult problemen kunnen verwachten met de RDW en de verzekering. De vermogenstoename is meer dan 20% t.o.v. het origineel. Dus moet er een nieuwe keuring op bij het RDW. (Dat was al zo bij de vorige tuning trouwens. Eerder was de grens trouwens 40%)

Verder waarom zou je het doen. De auto is al 10 jaar oud. Het is het niet meer waard in mijn ogen. Maar ja het is jou geld. Dus je doet er maar mee wat je wilt.

Geplaatst: 27.02.2012 - 14:08
door edraket
Ik zou dat ook niet doen. Je gaat zeker problemen met de koppeling krijgen bij deze leeftijd en km stand. Als je een nieuwe koppeling wilt laten monteren is er niets op tegen.
Verzekering en RDW kunnen formeel lastig doen, maar hoe gaan ze daar achter komen? Lijkt me geen issue dus.

Geplaatst: 27.02.2012 - 14:16
door V480-S60
Ik zei het misschien wat cru. Maar ik ben het dus met edraket eens, die zegt het bescheidener.

Geplaatst: 27.02.2012 - 15:59
door euerw
gezien de leeftijd en schakelbak zou ik er niet aan beginnen en lekker bij de 163pk laten sowieso zonder automaat daar schakelbakken toch vaker kapot gaan.
Rika? of Rica :wink:

Geplaatst: 27.02.2012 - 16:11
door Jers3n
Schakelbakken die vaker kapot gaan? Of wellicht de koppeling die eerder versleten is door de tuning?

Geplaatst: 27.02.2012 - 16:22
door FrankS60
euerw schreef:gezien de leeftijd en schakelbak zou ik er niet aan beginnen en lekker bij de 163pk laten sowieso zonder automaat daar schakelbakken toch vaker kapot gaan.
Rika? of Rica :wink:
Andersom, automaten gaan vaker stuk. Ik heb hier nog geen kapotte handbak voorbij zien komen door tuning. Hooguit een koppeling die harder verslijt danwel eerder zijn gebreken toont door het verhoogde koppel.

Automaten zijn problems in the making vanaf dag 1. Moeten meer onderhoud, vaker (vage) storingen, koppelomvormers die niet doen wat ze moeten, problemen met de lock-up enz. Met een handbak moet je het wel bont maken wil je er iets aan stuk krijgen.

chris2:

Je kunt inderdaad de koppeling verwachten zoals al eerder gemeld. Die zit er met dat soort km standen toch al een keer aan te komen en een tuning zal dat waarschijnlijk bespoedigen. Verder zou ik heel goed kijken naar de slijtagedelen van de auto en zorgen voor een goede "stage 0" tuning. Oftewel; alle slangen/filters/EGR klep/sondes/luchtmassameter/verstuivers/turbo enz enz checken/vervangen en als je het echt goed wil doen een compressietest uit laten voeren om te kijken of je geen overmatige slijtage hebt op de zuigers/zuigerveren.

Je kunt ook de gok wagen, maar aangezien je al getuned rijdt zal hij wel met enige regelmaat wat te verduren hebben gehad. Dat is hoe dan ook een extra risico(tje) met slijtagedelen.

Geplaatst: 27.02.2012 - 16:26
door Koidream
VOLVO's met een midlife crisis...
Laat die ouwe knar nou toch rustig zijn oude dag slijten.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:04
door chris2
Thanks voor de antwoorden, gezien de te verwachten problemen laat ik het toch bij de 163pk voor de zekerheid.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:09
door isomo
Mijn schoonmoeder van 76 jaar houdt ook niet meer van hardlopen.....

Vroeger trouwens ook niet, maar dit even off-topic! :leftfighter1: