Pagina 1 van 2

Nieuwe veiligheidssystemen op de V40

Geplaatst: 27.02.2012 - 14:41
door casper
Volvo zal op zijn V40 heel wat nieuwe systemen introduceren:

Naast de gekende City-Safety komen er onder andere ook nog :

De voetgangersairbag.
Voetgangers worden via de bumper gedetecteerd en bij een botsing treedt er een systeem in werking waarbij een airbag wordt geopend die de frontpartij, een derde van de voorruit en een deel van de A-zuil afdekt.

Cross traffic alert
Het verkeer in een omtrek van 30 meter wordt gedetecteerd en bijvoorbeeld bij het aprkeren worden er siganlen uitgezonden om de verkeersdeelnemers te attenderen.

Traffic sign recogniation
Leest verkeersborden

Knie-airbag.
Wordt standaard, voor het eerst in een Volvo.

Bron AMS.
Meer info volgt zeker nog.

Geplaatst: 27.02.2012 - 14:49
door rsnhakan
Goed bezig Volvo!!

Ik ben erg benieuwd naar de motoren!

Geplaatst: 27.02.2012 - 17:19
door wdo
Naast de reeds door Autointernationaal.nl gepubliceerde foto's zijn nu ook de eerste specificaties van de nieuwe VOLVO V40 bekend. Zo heeft de bagageruimte van de 4,50 meter lange hatchback een inhoud van meer dan 400 liter. Het zuinigst wordt de 1.6D DRIVe uitvoering met 115 pk. Die consumeert gemiddeld slechts 3,6 liter diesel per 100 km. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de T5 uitvoering, die goed is voor 254 pk en waarmee de V40 in 6,7 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Deze krachtbron komt ook beschikbaar voor de terreinlook variant XC40 en zal tegen meerprijs gecombineerd kunnen worden met vierwielaandrijving. Alle motorversies beschikken over start/stoptechniek en een handgeschakelde 6-bak. Tegen meerprijs is een automaat leverbaar, evenals een sportonderstel. Een wereldprimeur biedt de V40 in de vorm van een passantenairbag. Sensoren detecteren zodra er een voetganger (of fietser) geschept wordt waarna zich razendsnel via de randen van de motorkap een airbag omhoog komt die de val moet verzachten. Overigens zal een knieairbag voor de bestuurder op alle uitvoeringen van de V40 standaard zijn. De V40 krijgt waarschijnlijk een 10 procent lagere instapprijs dan de V50, hetgeen voor Nederland 25.300 euro betekent. +++

Geplaatst: 27.02.2012 - 17:29
door Volvoman
Ze kunnen die hele introductie met al die poeha volgende week gewoon overslaan.

Geplaatst: 27.02.2012 - 17:33
door rsnhakan
Volvoman schreef:Ze kunnen die hele introductie met al die poeha volgende week gewoon overslaan.
Hoezo? Je weet niet wat Volvo onder dat doek heeft staan!

Geplaatst: 27.02.2012 - 17:41
door Volvoman
Verrassing! :love4:

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:15
door Mart van der Steeg

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:15
door MichelR
@Wdo -> Wat bekend over de benzine motoren?.

Had inderdaad ook al gelezen over de voetganger airbag.
Schijnt zelfs zo te zijn dat de motorkap iets kantelt bij impact met voetganger

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:27
door wdo
Ik weet ook niet meer dan wat ik overgenomen heb van autointernationaal MichelR. Er zullen best minder krachtige motoren komen dan 254 pk neem ik aan.

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:31
door MichelR
Net al wat gevonden schijnt een o.a. een 1.6 turbo benzine motor in te komen..

Nu maar weer terug on topic.. :-)

Hoop dat parkeersignaal (achteruitrijd signaal) wel uit te zetten is..

Re: Nieuwe veiligheidssystemen op de V40

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:37
door Laguna-S60
casper schreef:
De voetgangersairbag.
Voetgangers worden via de bumper gedetecteerd en bij een botsing treedt er een systeem in werking waarbij een airbag wordt geopend die de frontpartij, een derde van de voorruit en een deel van de A-zuil afdekt.

Knie-airbag.
Wordt standaard, voor het eerst in een Volvo.
jeej, zal de auto nog snelle totall loss zijn :?

Re: Nieuwe veiligheidssystemen op de V40

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:53
door Phacoid
Laguna-S60 schreef:
casper schreef:
De voetgangersairbag.
Voetgangers worden via de bumper gedetecteerd en bij een botsing treedt er een systeem in werking waarbij een airbag wordt geopend die de frontpartij, een derde van de voorruit en een deel van de A-zuil afdekt.

Knie-airbag.
Wordt standaard, voor het eerst in een Volvo.
jeej, zal de auto nog snelle totall loss zijn :?
De grootste zorg is niet de auto, maar de mensen in en rond de auto. Daarom staat Volvo voor veiligheid. Dat die auto total loss is, is niet zo erg als dat betekent dat het ervoor gezorgd heeft dat iemand het ongeval wel overleefde of toch tenminste minder breuken opliep. Het is natuurlijk wel jammer voor ons, maar op veiligheid staat niet echt een prijs (hoewel dat ook een sprookje is tegenwoordig).

Re: Nieuwe veiligheidssystemen op de V40

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:14
door Volvoman
Laguna-S60 schreef:
casper schreef:
De voetgangersairbag.
Voetgangers worden via de bumper gedetecteerd en bij een botsing treedt er een systeem in werking waarbij een airbag wordt geopend die de frontpartij, een derde van de voorruit en een deel van de A-zuil afdekt.

Knie-airbag.
Wordt standaard, voor het eerst in een Volvo.
jeej, zal de auto nog snelle totall loss zijn :?
Even wat anders, waar ik direct aan moest denken: Audi had ooit (of nog?) een systeem waarbij het stuur naar voren werd getrokken, door het dashbord, bij een aanrijding. In een filmpje tikte een man heel kort bij het parkeren een muurtje aan, waardoor gelijk z'n stuur en z'n dashbord weg waren. Hilarisch.

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:31
door BlackcurrantV70
"De grootste zorg is niet de auto"

Tot je ervaart wat ik meemaakte, iemand beslist om niet voor een rood licht te stoppen en die rijdt je auto total loss, en wegens de hoge herstel kosten van de airbags krijg je nog een fractie van de waarde terug als schadevergoeding....

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:36
door Paul
Het blijft blik en dat is te vervangen een leven niet.

Volvo for Life

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:43
door BlackcurrantV70
Als de schuldige dan ook de rekening gepresenteerd kreeg was ik er helemaal mee eens....

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:59
door Phacoid
BlackcurrantV70 schreef:Als de schuldige dan ook de rekening gepresenteerd kreeg was ik er helemaal mee eens....
Ik begrijp je frustratie maar al te goed, maar het is zoals Paul zegt. Ik wou echt waar ook dat het anders was, maar zo zit het systeem in elkaar. Heb vorige week inlichtingen gevraagd bij de politie n.a.v. een incident met een vrachtwagen met Poolse nummerplaat. Reactie: geen omnium is geen geld. Er valt tegen die Polen niets te beginnen, toch rijdt Belgiƫ er vol van. Niet dat ik iets heb tegen Polen, maar het risico op nul komma nul is des te groter.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:05
door BlackcurrantV70
Hopelijk gaat de XC60 langer mee... :-)

Wel toont Volvo de concurrentie wel weer dat ze hen weer een stapje voor zijn ! Top !

Geplaatst: 28.02.2012 - 09:23
door rsnhakan
De V40 wordt namelijk onder meer uitgerust met Lane Keeping Aid (waarbij je automatisch in je baan wordt gehouden), Safety City (dat nu werkt tot 50 kilometer per uur), Pedestrian Detection met Full Auto Brake en misschien nog wel de meest bizarre (en een wereldprimeur) safety feature: een Pedestrian Airbag. Juistem, een luchtzak voor voetgangers die besluiten toch aangereden te worden door een Volvo V40.

De instappers zijn natuurlijk wel allemaal vierpitters en bekend van de S60/ V60. De T3 en T4 bieden 1.6 liter grote turbomotoren die respectievelijk 150 of 180 pk eruit poepen. Echt lachen wordt het met de T5: een vijfcilinder met 254 pk. De V40 T5 haalt er 250 km/u mee en sprint naar de 100 in 6,7 seconden.

Schraperige dieselaars kunnen hun lol (cynisch bedoeld) op met de D2, een 94 gram C02 uitstotende 1.6 met 115 pk en 270 Nm. Aangezien de V40 pas ruim na de zomer leverbaar wordt, kan je de V40 D2 nooit meer als 14%-bijteller leasen. In de nieuwe belastingregels wordt de bijtelling 20%. Leuker kunnen we het gelukkig wel maken, want daarvoor levert Volvo de D3 en D4. Beiden zijn vijfcilinders met een heerlijk roffeltje en vermogens van 150 pk (en 350 Nm) en 177 pk (400 Nm).

Bron: Autoblog

Geplaatst: 28.02.2012 - 10:18
door Mir
Die Pedestrian Detection maakt het dus onmogelijk om die voetgangersairbag te testen?;-)

Volgens mij schrik je je als bestuurder rot, maar ik vind het een mooie ontwikkeling.

En eerst de sleutel al omhoog, nu ook nog een knie airbag; netjes!