Pagina 1 van 7

lekke koppaking

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:56
door sju_art
Vandaag is geconstateerd bij m'n garage dat het enorme verbruik aan koelvloeistof door een lekke koppaking komt.

Reperatie kosten: 1500 euro.

Is dat een faire prijs?

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:58
door M@rcel
Laat de kop meteen even langs een revisiebedrijf brengen om geharde kleppen/zittingen te monteren.

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:14
door sju_art
Ze gaan hem morgen inspecteren, er zouden al hardere zittingen in moeten zitten.

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:27
door rvo033467
Leuk nieuws, dat hakt er weer lekker in.

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:56
door FrankS60
Het lijkt mij wat aan de hoge kant. Wat gaan ze voor dat geld allemaal doen?

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:01
door dutchlimits
Tja, een vriend van mij heeft een Opel Astra van 15 jaar oud en die heeft zijn koppakking laten repareren voor 1400 euro.. gekte

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:02
door Gast
Dat hoor je toch niet vaak. Het is een behoorlijke klus.
Zie hier: cilinderkop revisie

Laat ze even uitleggen waarom € 1500,- ; onderdelen en uurloon.
Een ervaren monteur is toch snel een dag aan het sleutelen.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:08
door FrankS60
Nee je hoort bijna nooit dat de koppakking van een 5 cil benzine van deze bouwjaren de geest geeft.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:36
door edraket
Weet je zeker dat het niet de warmte wisselaar is? Zit er geen water in de olie?

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:44
door sju_art
Ik heb geen idee. Kop is in het verleden vervangen, vermoedelijk door teun de beun. Zal een second opinion voor de prijs vragen bij anderen.

Vind het ook wel radicaal. Hoop dat het niet juist en anders goedkoper kan en anders moet het maar...

Is na de inbouw van de standkachel gebeurt.

Geplaatst: 27.02.2012 - 21:15
door Walter
Hoe is geconstateerd dat het de koppakking is? Waterlekkage is gekomen na montage van de standkachel zeg je. Ligt daar niet iets los? Zou alles nog eens goed nakijken

Geplaatst: 27.02.2012 - 21:46
door sju_art
Wat moet de auto nog meer doen met een lekke koppakking? Slecht lopen? Roken, want hij heeft enkel verlies van koelvloeistof. Maar wederom ik weet er weinig van...

Geplaatst: 27.02.2012 - 21:52
door FrankS60
Als hij koelvloeistof verliest zou je verwachten dat er flink wat in de uitlaat staat (witte wolk bij koudstart die dikker is dan normaal) en eventueel slecht lopen omdat 1 cilinder nat blijft. Loopt ie op 1 pit minder of die hapert. Hij ruikt dan ook vaak naar iets in de trant van suikerspin uit de uitlaat.

Ook te checken met een compressietest, als hij zo lek is dan zal er waarschijnlijk ook compressie weglekken bij de compressieslag daar waar het lek zit. Als je dan toch de bougies eruit hebt kun je daar ook vaak al aan zien of het goed gaat in die betreffende cilinder.

Dan heb je nog de "mayonaise" achtige meuk die aan je olievuldop geplakt zou kunnen zitten, de olie is dan sterk verontreinigd en dan blijft die meuk gecondenseerd aan je dop plakken. Dat ruikt ook anders dan normale olie. De olie kan ook in de koelvloeistof terecht zijn gekomen, die wordt ook smerig dan. Al met al genoeg indicatoren die makkelijk of moeilijker te checken zijn.

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:00
door sju_art
Volgens mij heeft ie geen van dat alles. Geen sludge in de dop, mooie goude/bruine olie, geen olie verbruik en van geuren weet ik niks. Maarja hij heeft na een platte accu eerst even beroerd gelopen. Maar verder loopt ie mooi.

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:01
door sju_art
Garage gaat wel alles inspecteren, testen en kop afvlakken.

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:36
door FrankS60
Dure test als dat niet het probleem blijkt te zijn. Hoe zijn ze tot de conclusie gekomen?

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:45
door sju_art
Koelvloeisstof zou er tijdens het draaien uitspuiten?

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:46
door FrankS60
Waaruit? Dat kan uit wel 30 plekken komen, lang niet alle zouden een kapotte koppakking hoeven zijn!

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:53
door Fredhead
Ik durf het flink duur te noemen, vorig jaar de kop van de 205 laten doen + koppakking vervangen voor zo'n beetje de helft van de prijs.
En dan is de kop nog aardig onder handen genomen ook buiten het vlakken om.

Zou nog eens goed uit laten zoeken of het echt wel de koppakking is

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:57
door MarioC70
AlexV70 schreef:Dat hoor je toch niet vaak. Het is een behoorlijke klus.
Zie hier: cilinderkop revisie

Laat ze even uitleggen waarom € 1500,- ; onderdelen en uurloon.
Een ervaren monteur is toch snel een dag aan het sleutelen.
Het opnieuwe stellen van de kleppen gaat al aardig wat tijd inzitten,plus het reinigen van het onderblok en kop vergt ook aardig wat tijd!
Het is een arbeidsintensief klusje,als de prijs incl btw is,valt het reuze mee.

Nieuwe set kopbouten.
Koppakking.
In en uitlaatspruitstukpakkingen.
Drie keerringen plus een afsluitdop.
Tube afdichtkit.
5 rubber o-ringen.
Eventueel klepstoters ivm de juiste klepstelmaat.
Plus uur of 7 werk.