Hi volvofans
Ff de volgende vraag is het goed voor je airco als je deze ongeveer 5 minuten voor aankomst uitzet i.v.m het drogen van de airco dat je hem dus niet nat achterlaat ?
Of is dit weer een fabel ?
En is het verstandig dat je een g3 eerst warm rijd op beznine en pas op later op gas overgaat ( g3 doet dit zelf namelijk) of praten we hier ook over een fabeltje ?
Dank voor de reacties ?
airco uitzetten voor aankomst /
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Nogal wat Volvo's hebben een nablaasfunctie op de ecc, iig de S60, V70, S80, XC90, het "probleem" lijkt me daar niet meer van toepassing.
Volvo for life
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20778
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Bij de S/V40 is die nablaasfunctie er, ook bij ECC, nog niet. Dus inderdaad 5 minuten voor aankomst de airco uitzetten is verstandig.
En dat van G3 is idd een fabeltje. Dat wordt automatisch geregeld.
En dat van G3 is idd een fabeltje. Dat wordt automatisch geregeld.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14859
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Voor zover ik weet is de nablaasfunctie pas na 2001 aangebracht.
Dus oudere ecc 5 min uitzetten voor thuiskomst.
Dus oudere ecc 5 min uitzetten voor thuiskomst.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Bij mij staat de ECC altijd aan, dus ook 5 min voor einde rit nog. Ik heb juist nog nooit last van nare luchtjes gehad of een systeem dat niet goed werkt. Ik moet er bij vertellen dat ik wel alleen maar lange afstanden rijd. Misschiend at dat iets uitmaakt?
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07.02.2006 - 15:14
ff samengevat het is beter voor volvos voor 2001 die dus geen automatische nablaasfunctie hebben de airo 5 minuten voor aankomst uitzetten ?
betreft een volvo s40 2liter g3 uit '97 met automatische airco hoe weet ik of hij wel of geen nablaasfunctie heeft ?
betreft een volvo s40 2liter g3 uit '97 met automatische airco hoe weet ik of hij wel of geen nablaasfunctie heeft ?
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20778
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Zie mijn eerdere posting. Een S/V40 heeft geen nablaasfunctie.canvolvo schreef:ff samengevat het is beter voor volvos voor 2001 die dus geen automatische nablaasfunctie hebben de airo 5 minuten voor aankomst uitzetten ?
betreft een volvo s40 2liter g3 uit '97 met automatische airco hoe weet ik of hij wel of geen nablaasfunctie heeft ?
Of het moet bij my 2003 (de phase II met blokjesgrill.) zijn geintroduceerd maar ook daar heb ik het eerlijk gezegd niet bemerkt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Barracuda_82
- 3rd Gear member
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 13.02.2006 - 09:32
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Ik merk op mijn 2001 phase II S40 ook niets van een nablaasfunctie...
2001 Volvo S40 - 2003 Volvo S40 - 1970 Volvo 142 + R56 Mini FJCW Senna Edition
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
het zijn beide fabels
en het overschakelen op gas doet ie helemaal zelf als het water een temp. heeft berijkt om de verdamper goed te laten werken voor het gas
en het overschakelen op gas doet ie helemaal zelf als het water een temp. heeft berijkt om de verdamper goed te laten werken voor het gas
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dat is ook een fabeltje.danny V40 schreef:het zijn beide fabels
en het overschakelen op gas doet ie helemaal zelf als het water een temp. heeft berijkt om de verdamper goed te laten werken voor het gas
er word hier gesproken over een G3 installatie.
het overschakelen word bepaald door het lambdasignaal, in enkele gevallen (bepaalde installaties) de motortemperatuur.
- RoberT2.0
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 02.02.2006 - 20:37
5 minuten voor aankomst airco uitzetten????
Dat doe je toch voor jezelf dat je niet instort bij het overgaan naar een veel hogere buitentemperatuur.
Een airco haalt het vocht uit de lucht maar als je langere stukken rijd is de lucht die de airco zuivert op een bepaald ogenblik op een bepaald droogte niveau dus dan heeft na blazen toch geen zin.
Volgens mij is dit beide een fabel.
Of heb ik het fout!!!(leg uit)
Dat doe je toch voor jezelf dat je niet instort bij het overgaan naar een veel hogere buitentemperatuur.
Een airco haalt het vocht uit de lucht maar als je langere stukken rijd is de lucht die de airco zuivert op een bepaald ogenblik op een bepaald droogte niveau dus dan heeft na blazen toch geen zin.
Volgens mij is dit beide een fabel.
Of heb ik het fout!!!(leg uit)
Live begins at 8.000 rpm....maar een Turbo is ook leuk!!!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik zet het contact af en dan is hij uit.... het ding is er voor mijn comfort en stuk gaat hij toch op enig moment.
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
nee, daarom is het advies om de temperatuur zo in te stellen dat het verschil in binnen en buiten temp max 7° is.RoberT2.0 schreef:5 minuten voor aankomst airco uitzetten????
Dat doe je toch voor jezelf dat je niet instort bij het overgaan naar een veel hogere buitentemperatuur.
het is meer om de verdamper de tijd te geven om te drogen.RoberT2.0 schreef:5 minuten voor aankomst airco uitzetten????
Volgens mij is dit beide een fabel.
Of heb ik het fout!!!(leg uit)
na het stilleggen van de motor zal anders het interieur terug opwarmen (aangezien de airco niet meer werk als de motor stilstaat).
ook aan de verdamper komt deze warmte terecht.
dit is dus een ideale broedplaats voor schimmels en bacteriën. (vochtig en donker)
deze bacteriën komen zowel in de interieurfilter als in het hele ventilatiesysteem terecht ==> ze komen zodoende in de hele wagen.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20778
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En dat is dan ook de reden dat er nu airco's met nablaasfunctie worden geplaatst. Heb je die vieze geur wel eens geroken. Dat is niet fijn, en behoorlijk ongezond.het is meer om de verdamper de tijd te geven om te drogen.
na het stilleggen van de motor zal anders het interieur terug opwarmen (aangezien de airco niet meer werk als de motor stilstaat).
ook aan de verdamper komt deze warmte terecht.
dit is dus een ideale broedplaats voor schimmels en bacteriën. (vochtig en donker)
deze bacteriën komen zowel in de interieurfilter als in het hele ventilatiesysteem terecht ==> ze komen zodoende in de hele wagen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- vox
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 28.02.2006 - 21:37
- Locatie: Gelderland
geen last van vieze geur. heb altijd ecc op automatsich staan. kan er ook niets van terug vinden in volvo handleiding. als het echt "nodig" zou zijn dan lijkt het mij handig dat ze dit hadden vermeld....
V40 1.9D Ph2 102 PK Atlantic Blue bouwjaar 2000
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 21:53
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
En daarom is het altijd slim om even de airco te laten reinigen tijdens de beurt bij de volvo dealer. Dan ben je van alle ellende (schimmels en bacterien) af.
Gr
Nico (V40, 1,9tdi, 115pk, 2002, bamboo green)
Gr
Nico (V40, 1,9tdi, 115pk, 2002, bamboo green)