De discussie over 'uniek, onderscheidend en kenmerkend' design is een boeiende, maar ook een lastige. Dat geldt voor alle industriële producten.
1. Er is zoiets als "tijdgeest" (noem het trend); het tijdvak waarin we met elkaar leven met een bepaalde stand van de techniek en breed gedragen kwaliteitsverwachtingen van de consument. Merken willen zich van elkaar onderscheiden, er is immers concurrentie om de gunsten van de klant, tegelijkertijd zijn er "uniformerende" trends waaraan geen enkele producent kan ontsnappen. Concreet voorbeeld: de consument wil dat de auto zuinig in energiegebruik is, de overheid stimuleert dit vrij dwingend, wat betekent dat elk carosserie-ontwerp een lage luchtweerstand moet zien te realiseren. Alleen al hierdoor vertoont het technische basisontwerp van auto's in de verschillende segmenten (A, B, C, D) in essentie steeds meer dezelfde trekken.
2. Automerken kiezen steeds meer voor een "familiegezicht"; designkenmerken die je over de hele linie terugziet in de modellenrange van een merk. Tussentijdse facelifts worden vaak gebruikt om dit familiegezicht te versterken. Het beste voorbeeld is waarschijnlijk VW (maar ook Audi heeft het vrij sterk), waarbij de laatste 3 jaar vrijwel alle modellen eenzelfde frontaanblik hebben gekregen met de inmiddels bekende, afgeknepen lage koplampen en dito luchtrooster. Ook bij de facelift van de C30 zag je dat de frontzijde vrij drastisch werd aangepast aan het, toen net geïntroduceerde, nieuwe familiegezicht. Critici zeggen dan dat een familiegezicht te ver wordt doorgetrokken en dat het totale merk de uitstraling van "eenheidsworst" heeft. Zo is het ook nooit goed.
3. De consument heeft naast de bekende rationele overwegingen bij de koop van een product, ook steeds meer een emotionele betrokkenheid. Men wil graag of juist niet graag met een merk (een "brand") geassocieerd worden. Producenten spelen daar ook op in, met duurzame klantenbinding als oogmerk. Dit kan uitgroeien tot een ware "gadget" status, met als beste voorbeeld Apple. Massa's consumenten willen geen anonieme MP3 speler, maar een iPod, geen mobiele telefoon, maar een iPhone. NB: Volvo heeft deze connectie met consumentenelectronica heel goed begrepen.
4. "Road Presence is the Keyword". Gegeven het enorme aanbod en dito concurrentie is het van wezenlijk belang dat een model van een merk door de weggebruikers onmiddellijk wordt herkend als "een VW", "een BMW" of "een Volvo".
5. Als je naar het totale modellengamma van Volvo kijkt, dan zie je nog verschillende evoluties naast elkaar, maar de trend is duidelijk. Zonder uitputtend te zijn:
- 40/50 serie zijn duidelijk ontwerpen van grofweg 10 jaar terug en vertonen kenmerken van het vorige zeer belangrijke S60 ontwerp (wat wel eens een klassieker zou kunnen gaan worden);
- 60-serie: dit is duidelijk de actuele designtaal van Voivo, die men aan het uitbouwen is naar andere modellen, nu (V40) en in de toekomst, maar dit hangt ook af van de nieuwe hoofdontwerper;
- 70/80 serie: zit daar tussen in.
6. Ik vind persoonlijk dat Volvo de laatste jaren in ontwerp/design en marketing/klantbenadering enorme stappen voorwaarts heeft gezet: een design dat inderdaad "hedendaags Europees" is, modern, kenmerkend en niet-de-Duitsers-imiterend, maar een eigen identiteit opeisend.
7. Ook in de nieuwe V40 worden stijlelementen uit het verleden van Volvo gecombineerd met nieuwe trekken (= 60-serie). Ik vind dat goed.
8. Uiteindelijk kun je pas achteraf, na flink wat jaren, stellen of een design "tijdloos" is en de tand des tijds heeft doorstaan. Of de nieuwe 60-serie tijdloos is, weten we nog niet. Persoonlijk denk ik wel eens dat de vorige S60 tijdlozer zal blijken te zijn dan de nieuwe, maar dat komt niet door Volvo, maar door de veel snellere opvolging van trends en smaken nu.
Enkele "losse" flodders:
- ik schat in dat de V40 het goed in de markt zal gaan doen; de instapprijs is belangrijk;
- de VW Golf kennen we nu wel, de nieuwe A3 doet mij niet van de stoel rollen (de A1 is toch een ei op 4 wielen) en Ford is Ford (= Amerikaanse associatie);
- Volvo begeeft zich nu op de markt van de hatchbacks;
- ik denk niet dat de V40 de uitstraling heeft van een Japanner of Koreaan en dat de Road Presence onmiddellijk aangeeft dat het een Volvo is. Waarom? Omdat de modellenreeks van recente jaren dat aangeeft, waarom zou dat nu anders zijn;
- het algemene publiek weet inmiddels dat Volvo al lang voorbij het stadium van de "boxy" (bakstenen) modellen is (240). Hoewel ik wel denk dat als je 20 willekeurige mensen een leeg papiervel geeft en aan hen vraagt "Teken eens een Volvo" circa 80% uitkomt bij iets wat lijkt op de vorige V70;
- als geen ander merk weet Volvo aan estates een fraai en zelfstandig ontwerp mee te geven (V60), waarbij ook de achtersteven een design statement is;
- een nieuw ontwerp moet bij de marktintroductie juist de tijd vooruit zijn, niet te ver, maar een paar stappen. Anders is het op het moment zelf al verouderd. Ik kan mij de marktintroductie van de vorige BMW 5- en 7-series herinneren, waarin de critici over elkaar heen buitelden om aan te geven hoe "spuuglelijk" de ontwerpen waren. Inmiddels is iedereen er aan gewend en weet niet beter.
Volvo en design
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nog even over de Phase II van de C30 met zijn nieuwe neus, toen de C30 werd ontworpen kreeg hij juist de oude neus mee om in de familie te passen. De huidige neus was de neus van het eerste ontwerp. Is mij ooit verteld...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mooi relaas John.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Niet om off-topic te gaan (aub niet doen mensen), maar je hebt gelijk Paul. Waar ik heel concreet op doel dan is dat de C30 in november 2006 is geintroduceerd, dat de neuzen van de 40/50 serie in juni 2007 met de Phase II van deze modellen een wijziging onderging, niet veel later gevolgd door de "stoere", markantere neus van de XC60. De nieuwe neus van de Phase II moest wel die kant opgaan.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Dank je Ben, beetje lang, ik weet het, ik werd wat meegesleept door enthousiasme op de late avond.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Mee eens over het unieke van de design. Als volvo nog blok modellen uit zou brengen dan zou het net als SAAB (bijna) ten einde komen. De nieuwe V40 is ook weer een goed geslaagd model voor zover ik heb gezien. 

RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@dutchlimits:
Ik vind het in ieder geval doodzonde dat je die oerstations (7, 9 series) eigenlijk niet meer terugziet in de huidige V series.
Gewoon een lekkere kont, rechte achterkant, de D stijl hoort gewoon vertikaal te lopen, precies loodrecht. Dan heb je een station, een hoek kleiner dan 75 graden is een hatchback.
90 graden....dat zie je niet meer, helaas........
Niet voor niets staat er bij mij nu een oer 965 voor de deur, naast de 2005 V70......en of het nu een achterwiel of voorwiel aangedreven is, maakt niet zo veel uit.
(het is wel niet te vergelijken met de draaicirkel, de 965 tov V70, scheelt de helft !!!!!)
Zou je echt denken? Is er marktonderzoek naar gedaan?Als volvo nog blok modellen uit zou brengen dan zou het net als SAAB (bijna) ten einde komen.
Ik vind het in ieder geval doodzonde dat je die oerstations (7, 9 series) eigenlijk niet meer terugziet in de huidige V series.
Gewoon een lekkere kont, rechte achterkant, de D stijl hoort gewoon vertikaal te lopen, precies loodrecht. Dan heb je een station, een hoek kleiner dan 75 graden is een hatchback.
90 graden....dat zie je niet meer, helaas........
Niet voor niets staat er bij mij nu een oer 965 voor de deur, naast de 2005 V70......en of het nu een achterwiel of voorwiel aangedreven is, maakt niet zo veel uit.
(het is wel niet te vergelijken met de draaicirkel, de 965 tov V70, scheelt de helft !!!!!)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
wim de jong, Mee eens, je ziet niks en ook echt helemaal niks terug van het oude.. maar SAAB is mede ten onder gegaan omdat ze niet met de tijd meegingen en omdat ze weinig modellen hadden..
In die tijd was SAAB super populair en die auto's waren dan ook mooi.
Ik kan me niet voorstellen hoe een moderne blokkerige auto eruit zou zien, even een sarcastische voorbeeld, zoiets? :twisted:

In die tijd was SAAB super populair en die auto's waren dan ook mooi.
Ik kan me niet voorstellen hoe een moderne blokkerige auto eruit zou zien, even een sarcastische voorbeeld, zoiets? :twisted:

RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
Goed verhaal, John
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Goed verhaal en ad. 2: Het familiegezicht. Bij SEAT is het hele familiegezicht zoek. Onherkenbaar. Een aloude Audi, een VW Sharan, de Toledo die voortleeft in de Altea (XL). En dan nog een Ibiza. Ik houd wel van Audi. Herkenbaar en toch steeds een stukje vernieuwder.
Maar... toch ook mis ik de 'echte Estate' van Volvo. De laatste generatie V70 valt er voor mij nog binnen, de V50 niet (sorry liefhebbers). Ik hoop dat ze die Estatelijn blijven doortrekken in de V70s die nog komen gaan.
Maar... toch ook mis ik de 'echte Estate' van Volvo. De laatste generatie V70 valt er voor mij nog binnen, de V50 niet (sorry liefhebbers). Ik hoop dat ze die Estatelijn blijven doortrekken in de V70s die nog komen gaan.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
@jpwg001 de V50 valt juist nog in de estate categorie. Het is toch net een kleine V70 met zijn rechte achterkant! Maar ben het verder helemaal met je eens. Ze moeten de spirit van de V70 wel door laten leven. Anders kan ik net zo goed overstappen naar een ander merk :roll:
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
- Exeres
- 6th Gear member
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
- Locatie: Het rustige Waasland
Ik zou het sterk vinden mocht Volvo ooit beslissen om 'de spirit' van de V70 te laten varen. Dit is namelijk dé reden waarom Volvo is wat het vandaag is.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Wat een doemscenario's zeg. ik heb nog nergens gehoord dat er géén estate meer zou komen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- casper
- 5th Gear member
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49
Daar ben ik het niet mee eens.Exeres schreef:Ik zou het sterk vinden mocht Volvo ooit beslissen om 'de spirit' van de V70 te laten varen. Dit is namelijk dé reden waarom Volvo is wat het vandaag is.
Vorig jaar was voor Volvo een absoluut topjaar.
Als je ziet welke wagens de grootste successen waren (XC60, S60, V60) dan heeft dit weinig met een V70-spirit of de 70-80-hoekige breaks meer te maken.
Men moet nu eenmaal mee met de tijd. Een ruime vierkante kist ontwikkelen met een lage luchtweerstand en dus lage CO2 en verbruik is gewoon niet mogelijk.
Volvo zal heus zijn klanten niet teleurstellen bij zijn opvolger van de V70.
Als je de reacties in het buitenland (UK, DE, FR etc...) leest dan is men echt wel onder de indruk van het design van de nieuwe V40 en zijn nieuwe veiligheidsuitrusting.
En als we het over nostalgie hebben naar ruime 70-80 Volvo's dan moeten we ook verder durven terug kijken naar de sixties en de decennia ervoor toen er geen sprake was van vierkant design, integendeel. Als je dat allemaal onder de loupe neemt dan denk ik dat Volvo (ondanks het feit dat ze in Chinese handen zijn) nog steeds zeer goed bezig is.
- fmgillis
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 03.04.2007 - 11:47
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Ik snap het gezeur over het design van de nieuwe volvo's nooit zo goed.
Het lijkt me niet meer als logisch dat volvo niet meer van die hoekige auto's maakt.
Dat is gewoon niet meer van deze tijd.
Ook volvo moet meegaan met de tijd en ik vind dat ze dit goed doen met de nieuwe modellen.
Je ziet dit ook terug komen in de verkoop cijfers want daar zit een stijgende lijn in.
En het gezeur over volvo's wordt te chinees is echt helemaal bullshit aangezien de huidige auto's al daarvoor zijn ontworpen.
Ik vind dat volvo het goed doet en het is en blijft gewoon een mooi, luxe en vooral degelijk merk.
En inderdaad wat Casper zegt.
De oudere volvo's waren alles behalve hoekig.
Zoals bv. de p1800 en de amazon.
Het lijkt me niet meer als logisch dat volvo niet meer van die hoekige auto's maakt.
Dat is gewoon niet meer van deze tijd.
Ook volvo moet meegaan met de tijd en ik vind dat ze dit goed doen met de nieuwe modellen.
Je ziet dit ook terug komen in de verkoop cijfers want daar zit een stijgende lijn in.
En het gezeur over volvo's wordt te chinees is echt helemaal bullshit aangezien de huidige auto's al daarvoor zijn ontworpen.
Ik vind dat volvo het goed doet en het is en blijft gewoon een mooi, luxe en vooral degelijk merk.
En inderdaad wat Casper zegt.
De oudere volvo's waren alles behalve hoekig.
Zoals bv. de p1800 en de amazon.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Zo is het maar net.
Een échte Volvo is een Volvo waar Volvo op staat.
Een échte Volvo is een Volvo waar Volvo op staat.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Exeres
- 6th Gear member
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
- Locatie: Het rustige Waasland
héhé..ik doelde met m'n uitspraak op de 'spirit' van de V70, namelijk een handige familiewagen met genoeg ruimte waarbij comfort en veiligheid niet ontbreken. Of hij hoekig is of rond, maakt me niet zoveel uit. Belangrijk is dat ze meegaan met de tijd, en dat is iets wat ik Volvo absoluut niet kan verwijten! Kijk maar hoe lang modellen in productie blijven zonder 'gedateerd' te ogen. Een V50 of XC90 oogt nog steeds fris, ondanks hun 'leeftijd'.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Naar mijn 245 gaan ook nog steeds bewonderende blikken 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70