Pagina 1 van 2

b234f zonder lambdasond

Geplaatst: 05.03.2012 - 10:16
door koen303114
ik heb geen lambdasond op mijn volvo. de stekkers lagen er zonder dat er een aangesloten is.

wat kan ik doen?

Geplaatst: 05.03.2012 - 10:20
door rvo033467
Er snel 1 opzetten, is niet goed voor de katalysator mits je die hebt.
Kreeg je geen foutmelding dan?

Geplaatst: 05.03.2012 - 10:48
door koen303114
dat wil ik ook maar waar kun je die dingen krijgen krijgen? ik kreeg geen foutmelding ofzo. maar hij houd nu wat in omdat hij te veel brandstof krijgt.

Geplaatst: 05.03.2012 - 12:25
door EVV
Wat voor milieu code heb je op je kentekenbewijs?

Geplaatst: 05.03.2012 - 12:50
door Iroll
Er moet een Lambda sonde in je voorpijp zitten (of katalysator, weet niet waar die zit bij jouw model) anders zit er een gat waar de lamda hoort te zitten en lekt de uitlaat flink. Dus dat lijkt me erg sterk. Heb je er al onder gekeken dan omdat je zegt "ik heb geen lambda sonde op mijn auto"? Het kan zijn dat die stuk is en hij daarom losgekoppeld is. Dat kan ook het beroerde lopen verklaren waar je het in ander topics over hebt.
En maak niet elke keer een nw topic aan, het wordt zo anders te onoverzichtelijk.

Je kan een nwe halen bij een automaterialenzaak (Brezan ofzo) of de dealer. Hebben ze 'm niet dan bestellen ze 'm. Even je kentekenpapieren meenemen dan kunnen ze adh daarvan de juiste bestellen.

Geplaatst: 05.03.2012 - 13:38
door koen303114
er is bij de dealer een katvervanger ondergekomen. ik vermoed dat de lambda dan in de kat hoort te zitten. is het mogelijk daarom de lamda in de voorpijp te maken?
ik zal verdergaan in deze topic over diverse vragen en dingen die ik wil delen, goed.

Geplaatst: 05.03.2012 - 13:47
door Iroll
Het kan natuurlijk zijn dat er een kabelboom inligt met voorbereiding op een lambda maar dat er in het bouwjaar van de jouwe nog geen lamda hoort. Lijkt me sterk dat er een katvervanger ingezet is en dat ze de lambda maar weggelaten hebben. Dat zou een heel rare actie zijn. Zit er een groen waarschuwings lampje voor de lambda in je dashboard? Brand dat?

Geplaatst: 05.03.2012 - 13:54
door EVV
Vandaar mijn vraag over de milieucode, die zou dat aan moeten geven.

Geplaatst: 05.03.2012 - 14:57
door Iroll
De milieucode zegt iets over de keuringseisen van de uitstoot en of er wel of geen katalysator aanwezig moet zijn. Pas na bj '95 geeft de code aan of er ook een lambda aanwezig moet zijn als ik het goed heb. Dus ik vermoed dat deze niet aanwezig hoeft te zijn want van voor '95, maar hij kan er wel af fabriek inzitten. Dus heb je niets aan de milieucode in dit geval.

Geplaatst: 05.03.2012 - 15:06
door EVV
Als hij code U9 of E2 heeft moet die wel aanwezig zijn, bij K6 of K9 mag die afwezig zijn.

Geplaatst: 05.03.2012 - 15:44
door arjan_de_jong
Dit is tegenwoordig niet meer zo.

Voor 1995 hoef je geen kat te hebben. Wel moet hij zonder die kat wel voldoen aan de CO waarde. De CO waarde zonder kat. Mocht je de Kat leeg hebben dan moet hij wel weer voldoen aan de CO waarde met Kat. en kun je dus beter de kat er tussen uit halen omdat je dan kans hebt dat hij er ineens wel door komt.

Heb je hem op G3 op kenteken dan gelden er strengere CO waardes en heb je weinig tot geen kans dat hij dat gaat redden zonder goede kat.

Geplaatst: 05.03.2012 - 15:46
door arjan_de_jong
Zijn die stekkers die je los ziet wel voor de lambda sonde?

Uit welk jaar komt jouw auto?
Wie weet is er wel een keer een andere uitlaat onder gezet zonder ingelaste moer voor een lambda sonde?

Geplaatst: 05.03.2012 - 16:29
door koen303114
op het kenteken staat geen U9 of E2
het is zeker weten de stecker voor de lambdasonde en er brand geen lampje. maar ik kijk vanavond even of die er niet uit gehaald is. dat hoor je ook nog wel eens.
er zit wel een katvervanger onder.

Geplaatst: 05.03.2012 - 18:14
door rvo033467
Beetje vreemd verhaal maar laat het ons weten.

Geplaatst: 05.03.2012 - 20:51
door arjan_de_jong
Al uitgelezen?

740 moet altijd het systeem hebben met dat ledje bij de veerpoot toch? Dan kan je hem makkelijk zelf uitlezen.

Geplaatst: 05.03.2012 - 21:01
door Ziko
Nope, de eerste 740's hebben dit helemaal niet.

Geplaatst: 05.03.2012 - 21:45
door Fat Rat
Ziko schreef:Nope, de eerste 740's hebben dit helemaal niet.
Kan me idd voorstellen dat de diesels het niet hebben zowel als de de K-jettronic alswel de carburateur wagens.

Maar de B234F waar we het hier over hebben heeft een LH-jettronic injectie systeem welke wel het genoemde diagnose systeem heeft. Ook zou deze wagen uitgerust moeten zijn met een compleet lambda systeem voor zover ik weet.

Geplaatst: 05.03.2012 - 21:56
door arjan_de_jong
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Eerst even uitlezen dus.

Daarna eens goed onder de auto kijken of daar toch echt geen lambda zit ergens

Geplaatst: 07.03.2012 - 13:11
door koen303114
ik heb een vraag over een paar relais

ik heb er geen gordel verklikker relais in zitten, welke moet ik daar voor hebben.
en ik vermoed dat mijn lampcontrole relais defect is. aangezien mijn lampje op het dashboard niet uit gaat. het is een zwart relais wat ik er in heb zitten. en het schijnt volgens de papieren een witte te moeten zijn?

Geplaatst: 08.03.2012 - 11:30
door Iroll
Weet je wel zeker dat alle lampen van het juiste wattage zijn en dat ze het allemaal ook doen? Als er ergens een verkeeerd lampje (of lampjes) in zit of stuk is, dan blijft het lampje branden. Controleer dat eerst eens adh het manul voordat je misschien onnodig geld gaat uitgeven.
Gordelverklikkers, dat vind ik ondingen. Die schakel ik bij mijn auto's altijd uit. Irriteer me kapot aan dat overbodige gezoem of gepiep. Kan bij jouw 740 ook gedaan zijn, loop eerst na of de boel wel aangesloten zit voordat je ook daar onnodig geld aan gaat uitgeven. Die dingen gaan niet snel kapot.