Pagina 1 van 1

Auto wil niet starten

Geplaatst: 05.03.2012 - 14:03
door Blackserie
Beste leden,
graag wil ik jullie op de hoogte houden het probleem en de oplossing.
Ik rijd al een tijd lang met mijn V50 met de melding dat de EXTERNE ACCU bijna leeg. Ik was op de hoogt dat het hier gaat om een batterij van de afstandbediening. Toch was het een dikke 2 maanden starten en rijden. Sinds afgelopen vrijdag na weggeweest te zijn wil de auto niet meer starten. Ik krijg verder geen andere melding op het dashboard. Lichten en al gaan aan maar verder niets geks. Startmotor was het eerste wat bij me opkwam, maar normaal hoor je die wel tikken. Ik heb wat jongens bij elkaar geroepen en na duwen was het meteen starten.

Zaterdag zelfde geval alleen kreeg ik de volgende melding op het dashboard. Auto start niet en ik lees: IMMOBILIZER controleer handleiding. In de handleiding helaas niets te vinden hierover. Even later krijg ik ook te lezen ACCU CAPACITEIT LAAG.

Accu booster erop gezet en niets, krijg verschillende meldingen. Als het de startblokkering/IMMOBILIZER is, dan zou hij niet starten. Broertje heeft me getrokken en starten.

Vandaag maar accu losgehaald voor 5 minuten, wilde niet starten na het terug monteren, batterij gekocht (meteen 6 stuks :P ) en aangesloten en auto start meteen. Hoop dat het nu goed gaat.
Tip: vervang de battery voortijdig voordat je meer storingen krijgt. Ik hou jullie op de hoogte.

Gr jim

Geplaatst: 05.03.2012 - 22:39
door Blackserie
Even een update heren:

Ik dacht het opgelost te hebben maar helaas, graag jullie tips en tricks.
Ik ben de auto gaan starten, dit ging even goed maar dacht sluit het even af en start weer opnieuw. En tevergeefs, de auto wil niet starten. De start booster erop en ook geen resultaat. Ik hoor een laag gezoem bij de motor aan de rechterzijde van de motor ter hoogte van de kop als je ervoor staat.

Binnenin krijg ik wederom de melding met IMMOBILIZER, raadpleeg handleiding. Wie kan me helpen hiermee? Of heeft dezelfde ervaring gehad?

Gr Jim

Geplaatst: 07.03.2012 - 17:27
door Blackserie
Geachte leden,
zijn er hier mensen die bij de Volvo werken en mij gedetailleerde informatie kunnen geven over de spoel (immobilizer) om de sleutel heen?

Heeft er iemand een werkplaats boek op dvd of op de HD die ik kan inzien?

Heeft iemand een handleiding voor het loshalen van het dashboard om bij de sleutel/slot/spoel te komen. Ik zie graag jullie reactie tegemoet.

Gr jim

Geplaatst: 07.03.2012 - 19:27
door MarioC70
Als je de melding accu spanning te laag heb gehad,moet je alle storingen die er in zitten eerst laten wissen,die blijven bij een V50 er namelijk in zitten,ook na het vervangen van de accu.
Die zijn opgeslagen in de CEM.

Geplaatst: 07.03.2012 - 23:33
door MarioC70

Geplaatst: 08.03.2012 - 09:40
door Blackserie
MarioC70 schreef:Als je de melding accu spanning te laag heb gehad,moet je alle storingen die er in zitten eerst laten wissen,die blijven bij een V50 er namelijk in zitten,ook na het vervangen van de accu.
Die zijn opgeslagen in de CEM.
Hoi mario,
bedankt voor je reactie, ik had het inderdaad in de gaten, je krijgt bepaalde meldingen te zien die losstaan van het huidige probleem. Zoals ruitenvloeistof bijvullen. Dit herken ik wel van eerdere meldingen, maar kan ook mee te maken hebben met de lekkage. Ik laat er morgen ook een volvo expert naar kijken, uitlezen en oude meldingen wissen. Hou jullie op de hoogte.

Alleen vreemd dat er zo weinig mensen reageren, terwijl ik op de Engelse forums lees dat er wel meerdere zijn met dezelfde probleem?!

Gr

Geplaatst: 08.03.2012 - 10:14
door Blackserie
Nog even een toevoeging voor de heren die geïnteresseerd zijn. Ik ga de ECM controleren op corrosie en alles nalopen. Even vanuit gaande dat het aan de spoel ligt:

Onderdeel nummer is: 31300586
prijs: 145, ex BTW

Bij montage komt ook opnieuw software laden. Hier zijn ook kosten aan verbonden en de arbeidskosten. Offerte is onderweg! Hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 08.03.2012 - 10:19
door dutchlimits
Door 10 jaar veel stilstaan bij de vorige eigenaresse van mijn wagen is de relais van de startmotor ondeugdelijk. Eens in de zoveel tijd treedt de relais niet in en dan hoor je ook geen tik, dit houd in: startmotor treed niet in werking en ja, dan gebeurd er ook niks. Een klein mini-tikje op de startmotor en het is weer goed (balkje met een hamer). Ik heb dit maar 2x gehad in een jaar tijd dus ik heb zelf ook geen haast om de startmotor te vervangen. Maar goed als dit jouw probleem is dan moet je een nieuwe startmotor. Het is een idee, jouw probleem kan iets anders zijn. :)

Geplaatst: 08.03.2012 - 14:34
door Blackserie
Klopt inderdaad met de startmotor, in het beginstadium dacht ik ook dat het daar aan lag. Ik heb behoorlijk wat tikken gegeven op de startmotor maar tevergeefs. Ik heb nu het hele dasboard open en de immobilizer los gehaald. Een rot klus om de immobilizer los te koppelen van het dashboard. Zitten achter wat schroeven waar je heel moeilijk bij komt.

Bij volvo is het probleem ook bekend, met het bellen met de dealer zijn de nummers verschillende keren veranderd. Zie boven wat ik heb aangegeven, het nummer wat op de oude immobilizer staat is: 30667665

Als ik morgen het onderdeel ophaal dan plaats ik dat hier, zo hebben we een logboek voor als er in de toekomst iemand is met hetzelfde probleem.

Ik vraag iedereen hierop te reageren die hetzelfde heeft meegemaakt. Zo besparen we straks een hoop ellende. Ik weet namelijk dat er enkele gevallen zijn bij wie het stuur tijdens het rijden op slot gaat!!

Gr

Jim

Geplaatst: 08.03.2012 - 14:36
door dutchlimits
Blackserie, Het stuur op slot tijdens het rijden? Jeetje, dan zou ik het niet eens meer wagen om te rijden!

Geplaatst: 08.03.2012 - 14:48
door MarioC70
Blackserie schreef:
MarioC70 schreef:Als je de melding accu spanning te laag heb gehad,moet je alle storingen die er in zitten eerst laten wissen,die blijven bij een V50 er namelijk in zitten,ook na het vervangen van de accu.
Die zijn opgeslagen in de CEM.
Hoi mario,
bedankt voor je reactie, ik had het inderdaad in de gaten, je krijgt bepaalde meldingen te zien die losstaan van het huidige probleem. Zoals ruitenvloeistof bijvullen. Dit herken ik wel van eerdere meldingen, maar kan ook mee te maken hebben met de lekkage. Ik laat er morgen ook een volvo expert naar kijken, uitlezen en oude meldingen wissen. Hou jullie op de hoogte.

Alleen vreemd dat er zo weinig mensen reageren, terwijl ik op de Engelse forums lees dat er wel meerdere zijn met dezelfde probleem?!

Gr

Dat probleem van eerst wissen weten de meeste volvo specialisten namelijk ook niet.
Vandaar de verwarring vaak en de hoge kosten waar mensen mee opgezadeld worden,terwijl er niets aan de hand is eigenlijk.

Geplaatst: 08.03.2012 - 20:11
door Blackserie
een kleine voorbeeld:



Grzz