Pagina 1 van 2

AWD permanent of niet

Geplaatst: 06.03.2012 - 21:17
door BlackcurrantV70
Ik dacht dat de XC60 net als de XC70 alleen AWD werd als de voorwielen grip verliezen, nu lees ik in de handleiding dat de AWD altijd ingeschakeld is.

Is de XC60 AWD dan altijd 4 x 4 of ook alleen als de voorwielen grip verliezen ?

Geplaatst: 06.03.2012 - 21:19
door bart simpson
altijd ingeschakeld zijn betekend niet dat het altijd werkt, het werkt alleen als de voorwielen grip verliezen

Geplaatst: 06.03.2012 - 21:20
door Ben
Is het niet zo dat het permanent voor 95% en achter 5% is en dat die verhouding zich aanpast aan de omstandigheden?

Geplaatst: 06.03.2012 - 21:21
door bart simpson
in principe wel, maar dat is bij alle Volvo AWD's gelijk

Geplaatst: 06.03.2012 - 21:22
door BlackcurrantV70
Een extra regeltje uitleg hierover in de handleiding (voor de techies) had wel leuk geweest.

Geplaatst: 06.03.2012 - 23:37
door gsx750r
BlackcurrantV70 schreef:Een extra regeltje uitleg hierover in de handleiding (voor de techies) had wel leuk geweest.
Misschien kun je hier iets mee: Volvo's AWD Explained

Rob

Geplaatst: 07.03.2012 - 00:35
door Jers3n
bart simpson schreef:altijd ingeschakeld zijn betekend niet dat het altijd werkt, het werkt alleen als de voorwielen grip verliezen
bart simpson schreef:in principe wel, maar dat is bij alle Volvo AWD's gelijk
Eh, hoe zit het nou? Wat werkt alleen als de voorwielen grip verliezen, en welk principe is dan anders bij de XC60 terwijl het bij alle AWD Volvo's wel zo is?
Dus, weer lekker verhelderend zo.
De vraag is of de XC60 AWD permanente vierwielaandrijving heeft, of de achterwielen van de nieuwe XC60 van Blackcurrant altijd aangedreven worden. Ja dus, of heb ik het dan zo mis?
BS maakt schijnbaar onderscheid tussen de aandrijving, normaal 95% voor en 5% achter, en het wijzigen/veranderen van de aandrijvingsverhouding. Is wat je bedoelt dat het systeem enkel iets veranderd aan de aandrijfverhouding als de voorwielen grip (dreigen te) verliezen? ('dreigen te' tussen haakjes omdat de nieuwste generaties Haldex-systemen volgens diverse bronnen al ingrijpen voordat het gripverlies daadwerkelijk optreed.)
En dus is de XC60 permanent vierwielaangedreven, immers altijd minimaal 5% naar de achterwielen is toch echt permanente vierwielaandrijving? Ennuh ja, ook het systeem is altijd actief, welliswaar op de achtergrond, want het houdt continu in de gaten of er grip verlies optreed of op gaat treden, maar het grijpt natuurlijk pas in als dat nodig is.

Als ik het goed heb is de XC60 voorzien van het 4e generatie Haldex systeem, op o.a. Wikipedia is er meer over te vinden, ook over de verschillen tussen de 1e, 2e, 3e, 4e en 5e generatie. Zoals deels ook op de eerder genoemde link te lezen is.

Geplaatst: 07.03.2012 - 11:43
door Discovery
Alle my09 EUCD(S80, V70, XC70, XC60) modellen zijn voorzien van 4e generatie Haldex koppeling. Zeker interessant om rekening mee te houden bij een keuze voor my08 of my09 XC70.

Geplaatst: 07.03.2012 - 14:20
door Thom
Als ik juist ben geïnformeerd, heb je bij wegrijden vanuit stilstand 'Instant Traction' waardoor er de eerste meters 50/50 wordt aangedreven? Ook wel plezierig met de doorgaans potente, koppelrijke motoren die aan AWD versies gekoppeld zijn :).

Geplaatst: 07.03.2012 - 15:15
door Jers3n
Dat wist ik ook niet, maar zoiets staat hier wel vermeld. (Als mijn Duits me niet in de steek laat)

Geplaatst: 01.07.2012 - 10:27
door rovinge
Hier op wikipedia staan details van de verschillende generaties Haldex systemen.

Samenvattend, van wat ik hier lees:
  • - XC60 modellen hebben Haldex Generatie 4 (G4) met instant traction.
  • - Instant traction is dus aanwezig vanaf 'stilstand'; er is geen 'doorslippen' van de voorwielen meer nodig om aandrijving naar de achterwielen door te schakelen bij het wegrijden.
  • - Instant traction is al aanwezig vanaf Haldex G3, wat in Volvo MY modellen van MY 2005-2008 gebruikt wordt
  • - Wat ik nog niet gelezen heb is wat de aandrijfverdeling voor/achter is bij het wegrijden (50%/50%?) en bij het rijden op een snelweg (90%/10%?); volgens de wiki pagina kan het Haldex G4 system 100%/0% voorwielen of achterwielen aandrijven maar alleen als of voor of achter 100% grip verloren heeft (zoals op ijs).
  • - Ik ga ervan uit dat AWD permanent is, zoals dat ik in het handleiding genoemd is.

Roel

Geplaatst: 02.07.2012 - 19:55
door BlackcurrantV70
Leuk detail, ik las vandaag een reportage over de Lamborghini Aventador, die blijkt eveneens uitgerust te zijn met Haldex van 4e generatie !

Geplaatst: 02.07.2012 - 21:07
door MyDJ
Volvo AWD Haldex

Geplaatst: 02.07.2012 - 22:15
door Jers3n
MyDJ schreef:Volvo AWD Haldex
Over welke generatie van het haldex systeem gaat het in dit filmpje?

Geplaatst: 02.07.2012 - 22:40
door Discovery
2e generatie.

Geplaatst: 24.10.2012 - 12:27
door elvis21
rovinge schreef:Hier op wikipedia staan details van de verschillende generaties Haldex systemen.

Samenvattend, van wat ik hier lees:
  • - XC60 modellen hebben Haldex Generatie 4 (G4) met instant traction.
    - Instant traction is dus aanwezig vanaf 'stilstand'; er is geen 'doorslippen' van de voorwielen meer nodig om aandrijving naar de achterwielen door te schakelen bij het wegrijden.
    - Instant traction is al aanwezig vanaf Haldex G3, wat in Volvo MY modellen van MY 2005-2008 gebruikt wordt

    Roel
Nou, dat is dus niet helemaal waar. Tijdens onze vakantie in Italië stond ik met de caravan erachter voor een verkeerslicht op een helling. Bij groen licht dus gasgeven en gaan met de automaat ( tenminste, dat dacht ik). Een hevig gegil van de banden om weg te komen was het resultaat ( en dat met AWD en automaat)

Geplaatst: 24.10.2012 - 12:45
door bart simpson
je kunt met 4 banden spinnend weggaan, het gas kent naast los en vol in ook nog een aantal tussenstappen...

Geplaatst: 24.10.2012 - 14:55
door Thom
Grappig is dat idd, met zwaar winterweer kan je ook maar zo een vierwielspin maken, AWD is fantastisch maar heeft ook wel degelijk nog beperkingen

Geplaatst: 24.10.2012 - 19:47
door BlackcurrantV70
4wielspin ga ik niet uitproberen, daarvoor zijn die 235 zwarte rubbertjes te duur :-)

Geplaatst: 24.10.2012 - 20:05
door OGA244
even wachten tot er ijs ligt