Pagina 1 van 2

hulpveren, waar, voor hoeveel

Geplaatst: 06.03.2012 - 22:22
door sleutelaar
Hoi,
Ik wil hulpveren voor achter aanschaffen. Waar kan je ze krijgen, en voor hoeveel?
(de gewone achterveren kan ik wel ergens vinden. Maar de hulpveren niet.)
Dank voor jullie advies.
gr. Sleutelaar

Geplaatst: 06.03.2012 - 23:35
door MarioC70
Die van MAD zijn goed!

Geplaatst: 08.03.2012 - 21:43
door Schilder
176,91 voor 440, indd MAD. en het zijn hulpveren.

Schilder

Geplaatst: 09.03.2012 - 00:09
door sleutelaar
bedankt voor jullie reacties. maarre.. holy hack, wat een bedrag zeg he.
zou dan bijna gewoon maar nieuwe gewone veren kopen?
ik wil een niet al te stugge maar wel flink hoge achterkant hebben. temeer omdat er een lpg tank in zit en een zwaardere achterklep. en soms 3 passagiers achter.
maar de vering moet ook niet kneiterhard worden.

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:20
door Schilder
Hahaha,

Das inderdaad een flink bedrag, je zou eventueel wat sloperijen kunnen bezoeken bij jouw in de buurt.

Ik weet niet of jouw normale veren versleten zijn, als dat niet zo is, denk ik dat je auto met nieuwe veren niet meer resultaten leveren als dat je nu hebt??.

Anders zet je er kleinere wielen op, dan lijkt ie hoger ;-)

Schilder

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:42
door Iroll
ik wil een niet al te stugge maar wel flink hoge achterkant hebben. temeer omdat er een lpg tank in zit en een zwaardere achterklep. en soms 3 passagiers achter.
maar de vering moet ook niet kneiterhard worden.
_________________
Je wil het onmogelijke voor een 460. Het is het een of het ander. Je hebt het wel over 3 man én een lpg tank! Alleen de trekhaak ontbreekt nog....Willen veren onder dat gewicht niet doorzakken dan MOETEN ze wel hard zijn.

Geplaatst: 09.03.2012 - 23:28
door sleutelaar
Oke, overtuigd.

Maar dan wat is beter: nieuwe gewone veren of hulpveren met de oude veren?

Kan je veren in gewone lengte vinden die wat stugger zijn? of heb je dan meteen de kortere sportveren?

Geplaatst: 10.03.2012 - 08:36
door wpee
De veren van de eerste phase 1 waren erg slap, de laatste versie was harder. Dus je zou kunnen kijken of je de laastse versie kunt scoren als je die nog niet hebt. JE kunt deze bij een sloop wel vinden en er zelf uithalen.

Geplaatst: 10.03.2012 - 09:40
door Iroll
Maar dan nog zal het niet volstaan. Je kan eens bij Merwede veren in de Meern informeren, die kunnen hardere veren voor je maken. Ligt er natuurlijk aan wat je ervoor over hebt.

Geplaatst: 10.03.2012 - 13:43
door Kootje
Ik heb nog originele? hulpveren onder m'n auto zitten die ik er onderuit wil halen. Mijn auto lijkt net een 4x4 :razz: Krijg je die veren er makkelijk onderuit?

Geplaatst: 10.03.2012 - 14:36
door sleutelaar
Bedoel je te zeggen dat je ervan af wilt? ik vind die 4x4 look niet zo erg. Ik heb wel interesse en wil je evt. ook wel meehelpen om ze eronder uit te krijgen.
Het zal niet op korte termijn zijn dat ik kan, maar we zouden een keer af kunnen spreken.

Je zou in een PM een keer aan kunnen geven waar je woont.

Mijn indruk is dat ik zelf de sportveren achter heb, want ik vind ze vrij hard, en vind dat de auto vrij laag op de weg ligt.

Ik heb veerklemmen, waarmee we ze eruit kunnen halen. Maar ik weet alleen hoe dat moet met een enkele veer, en niet met twee in elkaar gekrulde veren.

Geplaatst: 10.03.2012 - 15:58
door Iroll
De achteras kan je met een krik gewoon laten zakken, dan pak je de veren er zo onderuit. Geen verenspanner nodig.

Geplaatst: 10.03.2012 - 19:00
door sleutelaar
moet je dan de schokdempers en panhardstang los maken? ik neem aan dat zoiets alleen met een brug kan?
of kan het met twee krikken ook? (gevaarlijk?)

Geplaatst: 10.03.2012 - 19:29
door Iroll
Hieronder de beschrijving. Je kan het prima zonder brug doen, zolang je de auto maar goed en stabiel met de kont omhoog zet!


Afbeelding


Afbeelding

Geplaatst: 13.03.2012 - 11:47
door Blade
Waar? Bij marktplaats.nl

30 euri, zien er zeer goed uit.

http://link.marktplaats.nl/540101416

gr

Geplaatst: 25.03.2012 - 16:19
door sleutelaar
ik heb die marktplaatsveren gekocht. Dank voor de tip.
Zeer de moeite waard, want mijn 440 heeft een lpgtank en een "dakkapel" klep, beiden goed voor een stuk verzwaring.

Vandaag met het mooie weer eronder gezet.

Uiteindelijk heb ik het als volgt gedaan aan beide kanten:
1. achterste plastic hoek-beschermkapjes van de carrosserie eraf.
2. voorste draagarmschroef lossen
3. auto opkrikken met de gewone krik. en wiel eraf.
4. onderste bout schokdemper eraf.
Dan komt de as aan een kant een stuk lager en kan je de veer ertussenuit halen.
Inbouwen in omgekeerde volgorde. Voor het vastmaken van de draagarmschroef moet je een beetje spelen met de krikhoogte, totdat het draagarmoog precies op de juiste plek zit.
Let wel op dat de handremkabels met het lossen van de achteras van de klemmen uit de carosserie getrokken worden. (dus eerst zelf losmaken)

Ik heb trouwens bokken en houtblokken gehad om onder te auto te leggen, mocht deze van de krik afschieten. Naast de benzinetank lopen chassisbalken naar achteren waar de auto evt. op kan steunen.

Ik denk dat ik ook mijn 460 met die hulpveren ga uitrusten (want heeft ook lpg tank en trekhaak).
Als iemand nog een advertentietje ziet (kuch) hou ik me aanbevolen!

Kootje: je hebt een PM.

Geplaatst: 25.03.2012 - 21:26
door Schilder
Mooi man,

Staat ie nu achter wat hoger als voorheen??.

Schilder

Geplaatst: 26.03.2012 - 11:19
door sleutelaar
hij staat ietsje hoger, zeg twee centimeter, 't is niet veel, maar alle beetjes helpen. als ik van de zomer op vakantie ga met de alles volgestouwd is het net weer een beetje extra. Ik vind het allerminst lelijk.

nu is het zo dat de uitlaat wat laag hangt, volgens mij een niet originele. Hij schraapt iets bij drempels. Nu hoop ik dat ook dat iets minder wordt.....

mijn 460, die nog geen hulpveren heeft (met trekhaak en lpg tank), biedt met passagiers en bagage een erg trieste aanblik: zo goed als volledig ingeveerd achter. Bijv. op vakantie. Het rijwindgeruis neemt dan ook toe.

Geplaatst: 26.03.2012 - 11:28
door Iroll
nu is het zo dat de uitlaat wat laag hangt, volgens mij een niet originele. Hij schraapt iets bij drempels. Nu hoop ik dat ook dat iets minder wordt.....
Of de uitlaat hangt niet goed of de ophangrubbers zijn uitgezakt, misschien is er zelfs wel een afgescheurd. Die rubbers kan je zo halen bij de Brezan ed.

Geplaatst: 26.03.2012 - 23:20
door Schilder
Iroll schreef:
nu is het zo dat de uitlaat wat laag hangt, volgens mij een niet originele. Hij schraapt iets bij drempels. Nu hoop ik dat ook dat iets minder wordt.....
Of de uitlaat hangt niet goed of de ophangrubbers zijn uitgezakt, misschien is er zelfs wel een afgescheurd. Die rubbers kan je zo halen bij de Brezan ed.
Ik snap iets niet ( buiten de ophangrubbers om ), de Volvo 440 staat 2 cm hoger met z`n reet en dan nog schrapen over drempels??
Iets wat opgehoogd is zou daar toch minder last van moeten hebben.

Of sleutelaar te hard over drempels scheuren...;-)

Schilder