Pagina 1 van 1

Onderhoudskosten

Geplaatst: 06.03.2012 - 22:26
door saab99gl1984
Hallo,

Afgelopen week viel een wat huilend geluid aan de V50 mij op. Het bleek het oliefilterhuis te zijn wat een bekend probleem schijnt te zijn op de 5-cilinders van Volvo en Ford.

Na het vervangen van het oliefilterhuis en wat software-updates zijn we nu € 630,-- verder..... Na de draagarmen die medio 2011 zijn vervangen de tweede deuk in het vertrouwen in de V50. Had gehoopt dit jaar alleen de 180.000km beurt te pakken, wat ook weer € 1000,-- gaat kosten volgens de onderhoudsplanning van Volvo. Wil eigenlijk doorrijden tot 250 - 300.000km maar begin nu toch weer te twijfelen....

Wat zijn jullie ervaringen met het prijspeil van dealers versus specialisten?
De dealer kent zijn prijzen is mijn ervaring......

Alexander

Geplaatst: 06.03.2012 - 23:29
door MarioC70
Leg is uit wat precies het verhaal achter het oliefilterhuis is?
Huilend geluid begrijp ik?
De motor is van Volvo,niet van Ford..

Geplaatst: 07.03.2012 - 21:56
door saab99gl1984
Hallo,

Het oliefilterhuis maakt inderdaad een huilend geluid. Eerst dacht ik aan een niet lekker lopende snaar of riem of een lager dat kapot aan het gaan was. Oliefilterhuis was de boosdoener en na vervanging is de V50 weer stil.

Wat exact de oorzaak in het oliefilterhuis is weet ik niet. Wel heb ik begrepen dat meer Volvo 5 cilinders dit euvel kennen. 2,5T is ook in de Focus en s-Max geleverd en die kent het zelfde probleem.

Alexander

Geplaatst: 07.03.2012 - 23:16
door MarioC70
Ik denk dat het oliefilter er veel te lang in gezeten heeft,niet op tijd vervangen dus,ik heb het is nagevraagd op m,n werk,er is van dit euvel niets bekend met betrekking tot een huilend geluid bij een 5 cilinder!

Geplaatst: 08.03.2012 - 09:33
door edraket
Heb er inderdaad ook nog nooit van gehoord.

Geplaatst: 08.03.2012 - 10:05
door Iroll
MarioC70 schreef:Ik denk dat het oliefilter er veel te lang in gezeten heeft,niet op tijd vervangen dus,ik heb het is nagevraagd op m,n werk,er is van dit euvel niets bekend met betrekking tot een huilend geluid bij een 5 cilinder!
Dat lijkt me logischer. Als het filter verstopt zit gaat het overdruk ventiel open en wordt de olie langs het filter geleid. Anders valt de oliedruk weg. Kan me voorstellen dat dat het gehuil heeft veroorzaakt.

Geplaatst: 08.03.2012 - 12:53
door Oceanracer
Even hoor, maar een oliefilter kost nog geen € 12,00 bij de dealer. Arbeidsloon en updates hebben dan € 618,00 gekost?

Geplaatst: 08.03.2012 - 13:38
door MarioC70
Wat er bij je volvo is vervangen is het carterventilatiehuis,dat is een compleet geheel incl oliefilter.
Die gaan wel is verstopt zitten,waarbij je dan een geluid krijgt.
Onderdeelnummer
31338679 of
31338684
Afhankelijk van het juiste type,dit onderdeel kost ongeveer 175 euro ex btw,de rest is arbeidsloon.
Toen je de rekening kreeg begon je denk ik zelf spontaan te huilen ?,want het arbeidsloon is absurd hoog voor het vervangen van dit onderdeel.

Geplaatst: 08.03.2012 - 13:49
door Oceanracer
Ohw, da's inderdaad wat anders dan een filter.

Geplaatst: 09.03.2012 - 13:01
door saab99gl1984
Hallo,

Het is inderdaad één van de twee genoemde nummers. Verder nog een slang van de carterventilatie en vooral veel arbeid. Dat is iets wat mij op iedere factuur weer opvalt; de hoeveelheid arbeid en de kosten daarvan.

Gezien de leeftijd van de auto en het kilometrage overweeg ik toch sterk naar een specialist of een goede universele garage te gaan.

Alexander

Geplaatst: 09.03.2012 - 15:46
door V50-Mart
ik heb me al eens eerder afgevraagd waarom het arbeidsloon zo hoog is bij volvo....

Geplaatst: 09.03.2012 - 15:58
door MarioC70
Wat dacht je van die dure panden en investeringen die men moet doen,
Volvo legt zeer strenge eisen op om een dealerschap te mogen runnen!
Bijv de uitstraling van een showroom moet bij iedere dealer gelijk zijn,zelfs de vloeren die er in liggen moeten identiek zijn.

Geplaatst: 09.03.2012 - 18:55
door Oceanracer
V50-Mart schreef:ik heb me al eens eerder afgevraagd waarom het arbeidsloon zo hoog is bij volvo....
Vond je ze bij VAG zo veel voordeliger dan?

Geplaatst: 09.03.2012 - 19:04
door V70/2.4D/2003
Volvo legt zeer strenge eisen op om een dealerschap te mogen runnen!
Bijv de uitstraling van een showroom moet bij iedere dealer gelijk zijn,zelfs de vloeren die er in liggen moeten identiek zijn.
Hmmm, let wel: zonder welk bedrijf dan ook maar af te willen kraken of in verlegenheid te willen brengen maar.....wel eens in Delfzijl geweest?

Geplaatst: 10.03.2012 - 00:24
door MarioC70
Ik niet,maar is dat een orginele dealer of sub dealer!

Geplaatst: 10.03.2012 - 06:41
door V70/2.4D/2003
Dat is een originele dealer. Over kwaliteit, kennis en service geen klagen maar het onroerend goed......is voor Beesd nog geen aanleiding geweest om allerlei ver-, her- of nieuwbouwverplichtingen op te leggen.
Het laatste is in mijn opvatting ook ondergeschikt aan de eerder genoemde zaken als kwaliteit, kennis en service.

Geplaatst: 10.03.2012 - 18:03
door saab99gl1984
Hallo,

Mooie showroom in huisstijl doet mij niet zo heel veel. Leuk om te zien, maar het gaat uiteindelijk om de auto's.

Liever een bedrijf waar met liefde en kennis aan mijn auto wordt gewerkt dan een mooi paleis waar ik mij als eerste bij afvraag "hoe gaat men dit terug verdienen met de van oudsher krappe winstmarge die dealers kennen........"

Alexander

Geplaatst: 10.03.2012 - 18:05
door V70/2.4D/2003
saab99gl1984 schreef:Hallo,

Mooie showroom in huisstijl doet mij niet zo heel veel. Leuk om te zien, maar het gaat uiteindelijk om de auto's.

Liever een bedrijf waar met liefde en kennis aan mijn auto wordt gewerkt dan een mooi paleis waar ik mij als eerste bij afvraag "hoe gaat men dit terug verdienen met de van oudsher krappe winstmarge die dealers kennen........"

Alexander
+1