Pagina 1 van 1

V40 eigenaardigheidjes?

Geplaatst: 27.03.2006 - 17:38
door Edwin
Ik ben nu 18 dagen in het bezit van onze V40 2.0 en ben dus nog aan het wennen aan de "nieuwe" auto en de daarbij behorende geluiden/eigenaardigheden. Nu leek het mij handig om mijn bevindingen tot nu toe hier te posten om te zien of dit bekende dingen zijn (zoals het piepende stuur) of dat er meer aan de hand is. Gelukkig is de lijst niet lang :wink:

Dus als iemand iets herkent of ook ooit eens hetzelfde euvel heeft gehad wat gerepareerd moest worden dan zou ik dat graag vernemen... :lol:

1) Klotsend geluid vanachter het dashboard.
(Soms lijkt het net of er water door een leiding achter het dashboard loopt. Ik hoor dan echt een klotsend/water stromend geluid. Volgens mij vanaf het moment als de ECC begint te blazen wanneer het koelwater op temperatuur is na zo'n 5 minuten.
Eerst dacht ik dat de ECC misschien te weing R-134 bevatte, maar in de motorruimte zit volgens mij een reservoir met "kijkglas" en daar zie ik een vloeistof in, dus zou dat op peil moeten zijn??)

2) Bij wegrijden met koude motor hoor ik de eerste 5~10 minuten zodra ik de 50~60 km/u bereik een geluid wat zich het beste laat omschrijven als een soort van multiriemjengel/windgehuil/versnellingsbakjengel? Na 10 minuten is het weg en bij wegrijden met warme motor is er ook niets te horen? (De multiriem is net vervangen dus die is het niet).

3) Bij stationair draaien met koude motor met koppeling ingetrapt loopt de motor mooi stil, maar zodra ik de koppeling los laat hoor ik de versnellingsbak meedraaien. Bij warme motor is er géén verschil?)

4) De allerrechtse meter in het dashboard zakt steeds verder naar onderen? :wink:

Dit was het (gelukkig) tot nu toe! Graag jullie bevindingen. Bij voorbaat dank!

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 27.03.2006 - 18:22
door Volvorijden
Wat voor een auto heb jij gekocht?

Mij komen geen van alle problemen mij bekend voor!
Ps. heb 16 dagen in mijn bezit.
Het lijkt wel of wat aan de versnellingsbak is gedaan. Dan krijg je omdat tandwielen e.d. niet mooi op elkaar zijn ingesleten.

en volgens mij ebben ze iets zo gehad en niet goed vast terug gezet

Ik vind dat de auto alleen overmatig banden lawaai produceert.

Geplaatst: 27.03.2006 - 18:22
door HMG
4) De allerrechtse meter in het dashboard zakt steeds verder naar onderen?
Daar heb je diverse plekken in Nederland voor om dit tijdelijk te verhelpen. Kost ongeveer 60 euro en hoeft niet perse bij de dealer!

Geplaatst: 27.03.2006 - 19:08
door danny V40
bij het intrappen van de koppeling is het geluid weg, dat heb ik ook.

is de versnellingsbak, maar dat doet ie als het toerental onder de 800 rpm zakt

Geplaatst: 27.03.2006 - 19:11
door menjo
Bij de 2.0 van 2000 en 2001 zat een produktiefout in het vliegwiel, zou dat er niet wat mee te maken kunnen hebben?

Geplaatst: 27.03.2006 - 19:26
door danny V40
uuhhh eigenlijk niet want het vliegwiel draait altijd met de motor mee en niet met de bak.

in welke serie ligt de HDI van PSA(de diesel\commonrail van peugeot\citroen??? die heeft wel het probleem met een piepend vliegwiel.

Geplaatst: 27.03.2006 - 19:30
door Ramon&Ramon
dat bak geluid doen er meer,is niet erg wel soms storend. Olie contr?
Dat hoge geluid bij het starten,misschien de spanrol van distributie.?

Geplaatst: 27.03.2006 - 22:19
door RoberT2.0
alleen punt 4 heb ik last van verder totaal vreemd voor mij dit al

Geplaatst: 28.03.2006 - 22:11
door Wing
Klotsend geluid vanachter het dashboard.
(Soms lijkt het net of er water door een leiding achter het dashboard loopt. Ik hoor dan echt een klotsend/water stromend geluid)

Het kan zijn dat je waterafvoer verstopt zit door bv bladeren. Deze afvoeren zitten tegen het voorraam aan, nabij de portieren.

Geplaatst: 28.03.2006 - 23:38
door arnoud
Bij mij komt het klotsend geluid uit de airco-leidingen, volgens de dealer was dat vrij normaal?

Geplaatst: 28.03.2006 - 23:39
door Ramon&Ramon
Komt vaker voor,bij het begin van circuleren.

Geplaatst: 29.03.2006 - 00:08
door Tonnes
het gorgelen v.d airco komt cker vaker voor voornamelijk bij teveel of teweinig r134a dus het is handig om ff de airco voor onderhoud ff telaten bijvullen want het is een feit dat dit type airco systeem altijd wat vloeistof/ gas verliest langs b.v de aircopomp keering..

Geplaatst: 29.03.2006 - 18:22
door Tonnes
Ik citeer: ratelend geluid kan sosns hoorbaar zijn vanuit de versnellingsbak tijdens statioair draaien.. de reden hiervan is onbalans v.d motor.. om dit teconstanteren voer dan de volgende controles uit.. laat de motor stationair draaien, trap de koppelingspendaal in, wanneer het geluid verdwijnt vervang dan de plaat door een gemodificeerde plaat...

Geplaatst: 29.03.2006 - 22:56
door Ramon&Ramon
onbalans in de motor?je bedoelt denk ik dual mass vliegwiel stuk?
Denk niet dat dit hier het probleem is!

Geplaatst: 30.03.2006 - 15:17
door Nigel
Mijn S40 heeft na het starten ook een stofzuigerend geluidje wat na een paar minuten stopt. Ik weet vrij zeker dat het een electrisch motortje is wat het geluid maakt, je zou het kunnen vergelijken met het geluid van een fohn.

Oh, bij nader inzien is het alleen als je 50-60 rijd.. hmmm.

Geplaatst: 30.03.2006 - 17:39
door Ramon&Ramon
daar zit een luchtpomp op die een aantal minuten draait!Dat klopt...

Geplaatst: 30.03.2006 - 21:21
door Nigel
Ramon&Ramon schreef:daar zit een luchtpomp op die een aantal minuten draait!Dat klopt...
Zoiets vermoede ik al. Komt ie dan beter door metingen heen ofzo, of heeft het een functioneel doel? :P

Geplaatst: 30.03.2006 - 22:13
door Ramon&Ramon
Valt mij mee dat hij het nog doet!
de meesten zijn al uitgeschakeld....