Beste Collega's
Morgen wil ik de spanner van de multiriem gaan vervangen om het geluid wat overigens ook hier op het forum bekend is bij de s40 diesels/ benzine.
Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er dingens waar ik op dien te letten?
Daarnaast is ook de vraag of ik hier speciaal gereedschap bij nodig heb.
ik hoor graag jullie reactie.
Ik ga nu eerst de spanner van de multiriem vervangen. indien dit niet helpt dan ga ik verder met de krukaspoelie en d-riem tesamen met alle lagers en geleidenrollen vervangen. Ook hier de vraag heb ik speciaal gereedschap nodig en zijn er dingens waar ik extra op dien te letten?
Alvast bedankt voor jullie input.
ik hoor graag van jullie.
Spanner multiriem vervangen ivm met geluid
-
- Starter
Pas geleden heb ik ook m'n riem en spanner vervangen ivm een piepend/krijsend geluid met koude start (nat weer).
Tip, neem een originele riem van volvo.
Grt Dennis
Tip, neem een originele riem van volvo.
Grt Dennis
-
- Starter
multi-riem
-
- 2nd Gear member
Hoi Jaanvi10, ik heb bij 330.000 km toen mijn dynamo kapot ging ook de multiriem en automatische spanrol vervangen. Je kunt dit het makkelijkste doen door de auto op een brug te zetten en de onderkuip en modderkuip van de bijrijderskant eraf te halen. Zo kun je er goed bij. De spanner zit met een imbusbout vast. Je kunt het beste eerst even je spanner naar achteren duwen en hem vergrendelen door de smalle kant van een klein imbussleuteltje in het kleine gaatje van de spanner te steken. Als je de multiriem toch gaat vervangen is het het makkelijkst om 1 iemand aan de onderkant van de riem te laten trekken zodat je spanner ''ontspant'' en dus naar achter gaat. De riem goed vast blijven houden en vanaf de bovenkant een klein imbusje door het gaatje van de spanner steken zodat deze ''vergrendeld'' wordt en niet terug naar voren kan. Zo heb je de riemspanner van ''spanning'' gehaald. Nu kun je de multiriem er makkelijk afhalen. Nu kun je vanaf de onderkant de imbusbout losdraaien van de spanner. Nu een beetje friemelen en je hebt hem er zo onderuit. De nieuwe spanrol die ik gemonteerd heb was van SKF en koste me 52 euro. Deze spanrol moest ik ook even tussen de bankschroef zetten om hem naar achter de drukken met een tang en te vergrendelen met een klein imbusje. Nu de spanrol weer monteren, een beetje loctite op de bout en klaar. Vervolgens de multiriem erop leggen, iemand spanning op de riem laten houden en vanaf de bovenkant het imbusje uit de spanner trekken zodat de riem weer op spanning komt. LET OP! Wees voorzichtig met het eruit trekken van het imbusje voor je vingers! De veer is behoorlijk sterk. Gaat het zo lukken? Oja speciaal gereedschap heb je dus niet nodig als het goed is. Torx voor de bodemplaat en modderkuip, imbus voor de spanrol en een waterpomptang om je nieuwe spanrol te ''ontspannen'' in de bankschroef. De multiriem die ik voor de 2e keer gemonteerd heb was ook van GATES. Koste 23 euro. Deze riemen zijn gewoon goed hoor!
Volvo s40 2.0d 2005 km stand 390.022
-
- Starter
Die van Gates is 9mm langer dan de originele. Bij mij piepte hij na de wissel nog (Gates), toen toch maar een originele en het probleem was helemaal weg.
-
- Starter
De riem heb ik bij een automaterialenzaak gehaald. zgnd op kenteken van de auto gezocht kwamen ze met deze riem aan. De originele ziet er net iets anders uit, word gemaakt in Spanje, al maakt dat natuurlijk niets uit.MarioC70 schreef:Dan hebben ze je in eerste instantie gewoon een verkeerde riem geleverd,het meest voorkomende merk riemen ,ook bij volvo is Gates namelijk.
anyway, dit is mijn ervaring

Kleine moeite in ieder geval om te checken of de lengte overeen komt.
Moet hij nog wel leesbaar zijn natuurlijk op de oude riem...