Pagina 1 van 1

all new V40 T5 - S60 T5

Geplaatst: 09.03.2012 - 20:20
door Black-or-White
Ik begrijp het niet meer. De nieuwe V40 T5 heeft een vijfcylinder aan boord terwijl andere T5's (bv S60 T5) vier cylinders onder de motorkap hebben. Ik dacht dat Volvo de 5cyl. benzine motoren vaarwel hadden gezegd. Kan iemand dat uitleggen? Is de V50 T5 voorzien van een nieuwe 5cyl?

Geplaatst: 09.03.2012 - 20:32
door Discovery
Voor de Amerikaanse markt is Volvo de 5-cilinder blijven produceren. Nu Volvo af is van Ford wil het natuurlijk zoveel mogelijk eigen motoren gebruiken en daarom de keuze voor de eigen T5. Dit is overigens niet hetzelfde blok als in de V50 ligt deze heeft een iets grotere motorinhoud en is minder zuinig dan de nieuwe T5.

Geplaatst: 09.03.2012 - 20:37
door Black-or-White
Dat zou kunnen betekenen dat de andere 4cyl T5's ook weer 5cylinders worden? Dat zou ik toejuichen! Ik ben wel fan van die vijf cylinders...

Geplaatst: 09.03.2012 - 20:40
door Discovery
Dat hangt natuurlijk allemaal af van productiecapaciteit, afspraken met Ford, Economisch rendabel, enz.

Geplaatst: 09.03.2012 - 20:55
door Black-or-White
Afwachten dan maar...

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:06
door rsnhakan
Misschien gaat Volvo de 5 cilinder benzine m.i.v. MY13 wel introduceren?

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:07
door Msuidgeest
Ik ben meer fan van 6 cilinders ... Vinden jullie dat ook goed?

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:11
door Black-or-White
Het druist allemaal wel in tegen downsizen, zuinigheid en de CO2 uitstoot die steeds lager moet...

Geplaatst: 09.03.2012 - 21:13
door rsnhakan
Msuidgeest schreef:Ik ben meer fan van 6 cilinders ... Vinden jullie dat ook goed?
Als je een T6 bedoeld, ja, dat is ook prima!

Geplaatst: 09.03.2012 - 23:18
door Fat Rat
rsnhakan schreef:
Msuidgeest schreef:Ik ben meer fan van 6 cilinders ... Vinden jullie dat ook goed?
Als je een T6 bedoeld, ja, dat is ook prima!
Een n/a 6 in lijn is ook erg mooi hoor. Maar moet zeggen dat een vijfpitter ook erg lekker klinkt en aanvoelt in het gebruik.

Geplaatst: 10.03.2012 - 14:18
door Live
Het was toch aardig duidelijk ? Volvo streeft naar een modellen gamma met alleen maar 4 cillinders, waarbij de sterkste 4 cillinder sterker is dan de huidge 6 cillinder en minder verbruikt

Geplaatst: 11.03.2012 - 09:57
door Nuccio
Om het allemaal nog ingewikkelder te maken: de S60 wordt momenteel in de VS ook met een vijfcilinder geleverd (T5).

Geplaatst: 11.03.2012 - 10:19
door Maurice Pierik
T4, T5 enz... het cijfer slaat op het vermogen en niet op een vast type motor.
Dit heeft Volvo een paar jaar gelden zo bedacht.
Het lijkt een rare keuze dat de V40 T5 een vijfcilinder heeft en een S60 T5 juist een viercilinder. In de VS heeft de S60 T5 juist een vijfcilinder motor.
Volvo levert sinds jaar en dag in de VS alleen de zwaardere motoren in zijn modelseries. Een ander opvallend punt is dat (niet alleen) Volvo (vooralsnog) afziet van de levering van de kleine direct ingespoten benzinemotoren. Kennelijk is er ofwel geen grote vraag naar zuinige motoren, of is er sprake van problemen met verschillen in de benzine en dergelijke.
De nieuwe V40 T4 wordt zowel met 1.6 als vijfcilinder 2.0 gemaakt. De T5 altijd met vijfcilinder (zowel 2.0 als 2.5).
Het is waarschijnlijk dat de vijfcilinder T4 voor de VS is bedoeld, en mogelijk nog een paar andere overzeese gebieden. De T5 (waarvan bij de huidige kleine Volvo modellen het leeuwendeel naar de VS gaat) heeft men er voor gekozen zich geheel op de VS te richten. De V40 T5 heeft wellicht daarom altijd de vijfcilinder. Qua imago helpt het natuurlijk ook, en deze variant zal in Europa nooit grote verkoopaantallen halen.

Bij de S60/V60 zit dat iets anders. De T5 is hier meer een 'gemiddelde' motorisering, die ook in Europa flinke aantallen zal halen. Dus bij deze auto is een verschil gemaakt. De Amerikaanse S60 T5 heeft een vijfcilinder en de Europese S60/V60 T5 een zuinige viercilinder.
Bij de S80/V70 heeft de T5 altijd een viercilinder. In de VS wordt de S80 in het geheel niet geleverd met een T5, maar begint het modelprogramma met de zescilinder 3.2.

Geplaatst: 11.03.2012 - 16:26
door V480-S60
Ik had het niet beter kunnen verwoorden Maurice. Heel goed verhaal. En ik sluit mij hier dan ook volledig bij aan.

Geplaatst: 15.03.2012 - 20:59
door Black-or-White
Maurice Pierik schreef:
Bij de S60/V60 zit dat iets anders. De T5 is hier meer een 'gemiddelde' motorisering, die ook in Europa flinke aantallen zal halen. Dus bij deze auto is een verschil gemaakt. De Amerikaanse S60 T5 heeft een vijfcilinder en de Europese S60/V60 T5 een zuinige viercilinder.
Bij de S80/V70 heeft de T5 altijd een viercilinder. In de VS wordt de S80 in het geheel niet geleverd met een T5, maar begint het modelprogramma met de zescilinder 3.2.
Toch vind ik het vreemd. Een middenklasser met een sterkere 5cyl motor, terwijl de 4cyl T5 hier toch veel beter bij past...

Geplaatst: 15.03.2012 - 21:04
door bart simpson
het is zoals het is (en de logica daarvan mis ik ook wat)