Pagina 1 van 1

Aanhaalmoment multiriem spanner

Geplaatst: 10.03.2012 - 10:15
door daniu
Goedemorgen,

Ik ben me aan het voorbereiden om een ruildynamo te plaatsen en heb alle informatie wel ongeveer voorhanden, behalve een detail: wat is het aanhaalmoment van de spanner van de multiriem van een 2.4 benzine blok uit 2001?

Hopelijk is er deze zaterdagmorgen iemand die me verder kan helpen!

Geluk,

Daniu

Geplaatst: 10.03.2012 - 11:53
door wim de jong
Volgens mij is het een zelfspanner.......hoef je niets aan te doen.
Zet er een passende sleutel op, duw hem met de klok mee, (gaat scharnieren door de bout ernet boven) en je haalt de riem eraf. De spanner zal helemaal terug gaan naar de eindstop.

De riem erop is eerst de spanner duwen naar buiten toe (met deklok mee), de riem erop, en de spanner langzaam met die sleutel laten vieren, totdat de riem strak staat......... klaar!

Geplaatst: 10.03.2012 - 15:40
door Thijs
Ik neem aan dat TS bedoelde de bouten waarmee de spanner aan het blok zit?

Geplaatst: 10.03.2012 - 17:09
door daniu
Bedankt voor de snelle reactie! Bij mijn blok zit er echter geen bout/moer waarmee de spanner verdraait kan worden!?

Desalniettemin is de klus wel geklaard, we hebben een grote torx in het scharnierpunt gezet en daarmee de spanner gekanteld.

Geplaatst: 10.03.2012 - 20:56
door wim de jong
Voor een dynamo wissel hoeft je spanner niet van het blok.......alleen de riem moet eraf, en dat is de spanner gewoon zo wegdraaien.

Een tip: als je ongeveer halverwege een distributie wissel zit, monteer dan een nieuwe riem....zit je gelijk weer goed.

Geplaatst: 10.03.2012 - 23:19
door ovlov058
Dacht dat de multiriem langer meeging dan 60.000km.

Geplaatst: 11.03.2012 - 01:21
door wim de jong
Ja, klopt.........de multiriem gaat 80000 km mee, en de distributie gaat 160000 km mee. (volgens het onderhoudsschema [service A])

Maar er wordt altijd aangeraden om als je de riem eraf haalt, en deze zit er al een tijdje om, gewoon vernieuwen...