Pagina 1 van 2

Nieuwe accu

Geplaatst: 14.03.2012 - 01:04
door henny56
Nieuwe Accu ? 4 jaar geleden heb ik een nieuwe accu laten plaatsen.
Ondanks dat ik weinig km. rij met mijn S80 T6 uit "99, is wel steeds vaker de accu leeg na 5 dagen in de garage te hebben gestaan.
De dealer ziet geen grote afwijkingen, en denkt dat het een ma.mo. product was. Hij staat regelmatig aan de lader om toch maar te willen starten. Ra Ra wat is dit ? De auto zit dan wel bomvol met elektronica, maar in de garage staat het alarm niet geactiveert, en alle gebruikers staan verder uit. weet iemand een reden te verzinnen om een nieuwe accu te plaatsen ? En zo ja welke pool moet nu eerst los ? op de beschermkap staat dat eerst de pluspool los gehaald dient te worden,
en volgens het instructie boekje eerst de min pool. ????????????????

Geplaatst: 14.03.2012 - 05:48
door Geert85
Altijd eerst de minpool losthalen.
Als je de pluspool eerst zou loshalen en je komt met de sleutel tegen het chassis heb je een volle sluiting. Als je eerst de minpool los haalt kan dit nooit voorkomen.

Geplaatst: 14.03.2012 - 18:51
door ovlov058
Accu ziet meer af bij stilstaan dan veel rijden.

Druppellader gebruiken kan helpen.

Geplaatst: 14.03.2012 - 18:59
door Oceanracer
En de ene accu is de andere niet. Destijds bij een "Volvo-Specialist" een B-merk accu laten plaatsen, die het nog niet te helft van de tijd heeft volgehouden als de originele. Heb nu maar weer bij Volvo een accu opgehaald.

Geplaatst: 14.03.2012 - 20:50
door EVV
Bovendien is Volvo soms ook nog goedkoper ook dan een B-merk, ik was echt verbaast wat een nieuwe originele accu maar kost.

Geplaatst: 14.03.2012 - 21:10
door Oceanracer
Klopt, in de winter geven ze (naar ik meen 20%) korting.

Geplaatst: 15.03.2012 - 08:49
door jan weemering
Volvo accus komen ook gewoon uit een accu fabriek, die maakt volvo echt niet zelf hoor.
met een accu moet je ook een beetje geluk hebben, maar moet normaal toch wel een jaartje of 8 meegaan volgens mij.
en ook een gare accu zal het in de zomer nog aardig volhouden.
maar ja de winter met zijn lage temeraturen en een motor met dikke olie om rond te slingeren is dan vaak de doodsteek voor een accu.
bij 0 graden kan de kracht van een goede accu wel met 40% afnemen.

Geplaatst: 15.03.2012 - 12:40
door Oceanracer
jan weemering schreef:Volvo accus komen ook gewoon uit een accu fabriek, die maakt volvo echt niet zelf hoor.
Is er hier iemand die dat beweert dan?

Geplaatst: 15.03.2012 - 13:05
door jan weemering
Lange tenen ??

Geplaatst: 15.03.2012 - 19:08
door Oceanracer
Ik vroeg het mij ook gewoon af, heb echt geen lange tenen hoor.

Geplaatst: 18.03.2012 - 10:24
door henny56
Eindelijk een nieuwe accu geplaatst. Ik had het niet goed gelezen. Bij het ontkoppelen, eerst de minpool loshalen, en bij het aansluiten eerst de pluspool. :P Kosten vielen me mee, € 92,-- voor een Yuasa accu, ( zit ook in mijn motor ). Alleen blijft nu weer het lampje "service"branden nadat de auto stroomloos is geweest. Weer laten uitlezen ? :evil: Of is er ook hier een handigheidje voor. Thanks.

Geplaatst: 18.03.2012 - 10:28
door Oceanracer
Toch weer twee euro goedkoper dan bij de dealer. :D

Maar wat bedoel je met "weer"? Hij brandde eerst ook al?

Geplaatst: 18.03.2012 - 10:42
door henny56
Nou , een ander lampje met emissie service vereeist. Twee weken geleden de winterbanden weer laten wisselen, en weer laten resetten.
Ik bedoelde eigenlijk dat de electronica erg gevoelig is. :roll:

Geplaatst: 18.03.2012 - 10:48
door Oceanracer
Dan is waarschijnlijk je (voorste of achterste) lambda sonde defect.

Geplaatst: 18.03.2012 - 11:15
door storm480
Dat "service" lampje heeft niets met het ontkoppelen van de accu te maken.
Ik haal altijd de neg-pool los als ik weer ga varen, en dan staat ie 2 maand zonder prik.
Daarna aansluiten / starten en lopen zonder meldingen. (de enige die kon zien dat de accu "een dip" heeft gehad -stroomloos in mijn geval- was de dealer)
Dat "service" zal dan wel een toeval zijn zeker? is ie toe aan een beurt?

Geplaatst: 18.03.2012 - 11:51
door henny56
neen, niet echt. hij is in november voor de 100dkm. beurt gweest, en heb sindsdien 2dkm ermee gereden. hij geeft ook geen meldingen aan, alleen de oranje letters service. Misschien ruikt ie de dealer, of heimwee. :sleeping:

Geplaatst: 18.03.2012 - 13:53
door Oceanracer
Ohw, die service! Die moet je dan even resetten:

Ga als volgt te werk om het servicelampje te resetten:
-Contactstand I
-Druk de resetknop voor de dagteller in en houdt deze ingedrukt
-Contactstand II
-Het servicelampje begint met knipperen wanneer de reset-knop voor de dagteller 10 seconden is ingedrukt
-Laat de reset-knop voor de dagteller binnen 5 seconden los.

Het instrument geeft een akoestisch signaal wanneer het resetten gelukt is.
Opmerking! Indien de reset-knop van de dagteller niet binnen 5 seconden wordt losgelaten, is het controlelampje niet gereset.
Het controlelampje houdt dan wel op met knipperen.

Geplaatst: 19.03.2012 - 16:54
door henny56
Thanks, het is gelukt. Alles weer normaal in bedrijf. Stoel weer geprogrammeerd, en radio geactiveerd. spiegels deden het weer na een tijdje, en loopt weer als vanouds. ( 272 pk ) :P :P :P :P

Geplaatst: 19.03.2012 - 16:57
door Oceanracer
Graag gedaan! Dat wordt dus weer ouderwets genieten! :D

Geplaatst: 08.04.2012 - 12:11
door hollander
In de S80 van 2002 die ik heb, zit nog steeds de eerste accu.
Nog nooit eerder heb ik zolang met een accu gedaan.
Ik ben erg benieuwd hoelang hij nog mee gaat.
grt Peter