Pagina 1 van 2

Velgen S60/V70NN

Geplaatst: 16.03.2012 - 11:08
door Italia
De dealer waar ik mijn nieuwe NN heb gekocht wil mijn "oude" 17" van de 850/S60 niet monteren omdat de steek niet zou passen.

Nu vind ik op diverse bronnen dat alleen de Naafdiameter af zou wijken en dat het naar mijn menig met een nieuwe adapter-ring wel zou passen.

Het kleine verschil in ET waarde moet hier geen problemen opleveren lijkt mij.

Wie durft hier meer over te zeggen?

(Na al dat gezeur begint deze dealer mij erg de strot uit te hangen dus ik ben inmiddels redelijk tegendraads...)

Geplaatst: 16.03.2012 - 11:29
door bart simpson
De ET klopt niet, het naafgat klopt niet maar als jij je mening toch al klaar hebt dat je het allemaal toch wel pas krijgt wat maakt andermans idee erover dan allemaal nog uit?
De dealer heeft door te zeggen dat het niet past mijns insziens gelijk

Geplaatst: 16.03.2012 - 11:35
door Walter
als de dealer zegt dat het niet goed past, zegt 'ie dat niet voor niets. Dan hoeft ie jou niet de strot uit te gana hangen toch? Komt op mij een beetje over dat je niet het antwoord krijgt wat je wilt hebben

Geplaatst: 16.03.2012 - 16:53
door Italia
tjongejonge, beetje onafhankelijk info krijgen op een onafhankelijk forum zit er dus ook niet meer in. Let wel heren, deze miscommunicatie heeft helaas al een geschiedenis.

Als de dealerjongetje mij zegt dat de steek niet zou kloppen en ik heb zwart op wit van wel, tja dan trek ik hem in twijfel.

Geplaatst: 16.03.2012 - 18:11
door Italia
Even doorlezend op het forum komt dus alleen het commentaar op het gebruik van pas-ringen. Maar die zitten bij deze velgen er zowizo al op, en heb ik tot volle tevredenheid ruim twee ton al mee gereden.

Heb inmiddels ook bevestiging van een andere garage dat het wel kan dus haal ik komende week de velgen weer op en maak ze gereed om ze zelf om te zetten.

Wordt vervolgd...

Geplaatst: 17.03.2012 - 07:24
door Walter
pasringen is 1, et waarde negeren is een tweede punt

Geplaatst: 17.03.2012 - 08:05
door Doeke Dobma
De ET-waarde hoeft geen probleem te zijn, als deze niet teveel afwijkt. Dus het beste kun je even vermelden wat de ET-waarde van je oude velgen is en wat de ET-waarde van de auto die je hebt gekocht is. Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar. Ik vind dat als de dealer beweert dat het niet kan, dat ie het moet uitleggen en onderbouwen. Verder is het toch jouw eigen verantwoordelijkheid?

Geplaatst: 17.03.2012 - 08:33
door Italia
ET velgen 49

Voor de S60 hoorde dat zo te zijn
Voor een S80/V70NN moet het 50 zijn.

Geplaatst: 17.03.2012 - 08:56
door Walter
die ene zal het probleem niet worden. Maar als de dealer adviseert het niet te doen, hoef je daar niet boos om te worden. Als het fout gaat en ze hebben niets gezegd is het ook niet goed

Geplaatst: 17.03.2012 - 08:58
door bart simpson
die vulringen blijft gekloot....

Geplaatst: 17.03.2012 - 09:00
door Walter
snap het ook als sommige technici zeggen dat ze twijfelen of het verantwoord is ze te gebruiken.

Geplaatst: 17.03.2012 - 09:02
door Italia
Walter,

Waar ik mij de hele tijd aan stoor bij die dealer is dezelfde reactie die jij geeft.

Iemand roept iets en dat zal dan wel zo kloppen, geen inzicht en toch een mening toebedeeld zijn zonder echt de feiten te kennen. Hiermee heb ik helaas aangetoond dat de gemiddelde monteur alleen maar klakkeloos Vadis volgt en gerust onderdelen op voorschrift vervangt, en niet verder kijkt. Bij deze dealer tenminste. Heb inmiddels veel bezocht in het verleden maar deze spant de kroon.

Geplaatst: 17.03.2012 - 10:02
door Walter
dan moet je daar niet komen, je moet je wel 'thuis' voelen bij een bedrijf, of het nu een dealer of een universeel is. Daarbij roep ik niets wat niet waar is. Sommige technici twijfelen aan de ringen (klopt) en ik snap dat (klopt ook). Inzicht heb ik er wel in, daarvoor werk ik al lang genoeg in de autobranche en mijn autotechnische mts opleiding geeft wel wat rugdekking. Als die dealer VADIS volgt, dan zou ik er zeker niet meer komen maar dat terzijde.

De meeste technici kijken verder dan jij blijkbaar denkt, jammer dat je zo'n gevoel bij die mensen hebt. Hoe je met mijn ene zinnetje die conclusie kunt trekken is me een raadsel. Overigens heeft de dealer DE PLICHT om je erop te wijzen dat het zo niet bedacht is. Meer doen ze ook niet?

Stoor je aub niet aan mij, ik wil je alleen maar helpen. Het gaat maar om je wielen en het contact met de weg, meer niet.

Geplaatst: 17.03.2012 - 10:07
door Walter
overigens zie ik dat het 17" wielen zijn die al van de 850 afkomen. Is die et hetzelfde als van de S60?

En beloof je niet boos te worden als er binnen de garantietermijn van de nieuwe auto bijvoorbeeld een wiellager kapot gaat en Volvo (niet de dealer, Volvo) die garantieclaim niet accepteert omdat de wielen die gemonteerd zijn niet voldoen aan de voorgeschreven waarden? Niet dat vast staat dat het gebeurt/gaat gebeuren/kan gebeuren en/of afgewezen wordt, de mogelijkheid is er.

Ik probeer niet betweterig te zijn, ik weet dat ik klink als de dealer en dat dat je niet aanstaat maar zo staat het er helaas nou eenmaal voor

Geplaatst: 17.03.2012 - 10:15
door bart simpson
het is tegenwordig een deugd om dat te zeggen wat een klant horen wil, ik doe dat soms ook niet, klant natuurlijk zwaar over de zeik....

Geplaatst: 17.03.2012 - 13:46
door EVV
Walter schreef:overigens zie ik dat het 17" wielen zijn die al van de 850 afkomen. Is die et hetzelfde als van de S60?
ET waarde van een 850 velg is 43, van een V70NN 50, dat begint dus toch al aardig af te wijken.

Geplaatst: 17.03.2012 - 14:45
door den toerist
Klopt:

S70/V70 1997-2000=
steek 5x108
naafdiameter: 65,1
ET waarde : 43

S60/V70 2001-2007=
steek 5x108
naafdiameter: 65.1
ET waarde : 49

V70/S80 2007-2012=
steek 5x108
naafdiameter: 63,4
ET waarde : 50

Ik zou het laten voor wat het is.... trouwens er is een mooie keuze aan Volvo velgen voor jouw nieuwe V70...

Geplaatst: 17.03.2012 - 14:50
door bart simpson
dat wilde TS volgens mij helemaal niet horen...

Geplaatst: 17.03.2012 - 14:55
door den toerist
Tja .... ieder z'n zin....

Geplaatst: 17.03.2012 - 14:59
door VolvoXC70
De buitenkant van het wiel komt dus 7mm naar buiten toe. Dat kan problemen gaan opleveren met aanlopen bij volledig insturen of wielkast.



Advies, niet doen.