Pagina 1 van 2

S60 T5 5e versnelling aanpassen?

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:12
door ds3
Hallo Allemaal, ik ben nu een jaar in het bezit van een S60 T5 2001 met 285k KM op de teller. Heerlijke auto!

Ik ben echter zoekende of het mogelijk is om de 5e versnelling te laten aanpassen zodat deze iets hoger in toeren wordt ingezet. Het doel hiervan is om het kruipen van 240 naar 260 km/h te overbruggen zodat er beter wordt doorgetrokken.

Ik kan natuurlijk tunen voor meer PK en torque maar als het zonder kan, zou ik dat de voorkeur willen geven.

Vast bedankt voor enig antwoord!

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:17
door t5power
Is een T5 standaard niet begrensd op 250 km/h?
Woon je zo dichtbij duitsland dat je de 240-260 regelmatig haalt? Wel dapper hoor!

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:25
door ds3
t5power schreef:Is een T5 standaard niet begrensd op 250 km/h?
Woon je zo dichtbij duitsland dat je de 240-260 regelmatig haalt? Wel dapper hoor!
Als je de ruimte hebt wil hij wel door over de 250. Er zijn in NL gelukkig nog wel stukken waar je deze ruimte vindt :p

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:44
door Bakboord1
De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:52
door M@rcel
Vreemd dat ik nog niemand gehoord heb over het vage sturen boven de 300 km/h.

Geplaatst: 17.03.2012 - 23:21
door Gast
Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Mijn S60 loopt ook mooi naar de 290 toe. Hij houdt er alleen eerder mee op.

Geplaatst: 17.03.2012 - 23:25
door Laguna-S60
Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Wel apart! onze 2.4 hield toch echt bij 215 op :)

Geplaatst: 17.03.2012 - 23:41
door FrankS60
Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Goh, bij jou ook al?

Geplaatst: 17.03.2012 - 23:44
door M@rcel
Jammer dattie niet op huidig-verbruik staat ;)

De mijne draait wel meer toeren:

Geplaatst: 17.03.2012 - 23:50
door FrankS60
Haha en je moet je wisservloeistof bijvullen :D

Ik wil best een dezer dagen een foto maken met huidig verbruik hoor, ligt dacht ik ergens rond de 20-25l/100 km bij deze snelheden.

Ik heb overigens nog geen VCE dus de meters corresponderen met de werkelijke situatie op deze foto :wink:


On topic: bij A en P maken ze bakken op maat, die kunnen vast je 5e versnelling ook aanpassen. Je wil niet weten hoeveel werk het is en hoeveel geld je kwijt bent voor het (de)montagewerk dat eraan zit, maar dan heb je wel wat unieks :lol:

http://www.aenp.net/new/index.php?optio ... &Itemid=54

Geplaatst: 17.03.2012 - 23:55
door ds3
OK. Laat ook maar :p

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:01
door M@rcel
ds3 schreef:OK. Laat ook maar :p
Ach, t'is zaterdagavond en we zitten met zijn allen achter de PC. Humor (en bier!) is het enige dat we nog hebben. :wav:

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:06
door ds3
M@rcel schreef:
ds3 schreef:OK. Laat ook maar :p
Ach, t'is zaterdagavond en we zitten met zijn allen achter de PC. Humor (en bier!) is het enige dat we nog hebben. :wav:
Had daarom toch ook wel op iets van advies gehoopt :-)

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:19
door M@rcel
Ik denk dat het advies van Frank hierboven klopt. Het "enige" dat je nodig hebt is een nieuwe set tandwielen voor de vijfde versnelling.

Het probleem is dat die tandwielen:
- ontworpen
- gemaakt
- geplaatst
moeten worden.

Het lijkt me dat dit een stuk duurder is dan een goeie stage II of III tuning.

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:31
door ds3
Joh, heb ik helemaal overheen gelezen! Zag alleen de humor :p

Tja, het is ook wel een erg specifieke wens. Ik lees op zich veel goeds over Rica. Of moet ik toch ergens anders heen voor een goede/betrouwbare tune.

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:37
door FrankS60
Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.

Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:41
door ds3
FrankS60 schreef:Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.

Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.
Hahaha, voor een duppie op de eerste rij is wel een beetje mijn probleem inderdaad :-) Goed Advies Frank. Dank je!

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:42
door M@rcel
tijd voor een biertje?

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:51
door ds3
M@rcel schreef:tijd voor een biertje?
Prut! Ik trek em wel open met wind mee :P

Geplaatst: 18.03.2012 - 00:52
door FrankS60
ds3 schreef:
FrankS60 schreef:Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.

Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.
Hahaha, voor een duppie op de eerste rij is wel een beetje mijn probleem inderdaad :-) Goed Advies Frank. Dank je!
Hah ja jij was op zoek naar een advies ondanks de humor en het bier, hierbij dan :wink:

Als je gaat tunen, maar eigenlijk onder alle omstandigheden, zijn er veel zaken die over het hoofd worden gezien of niet worden gedaan tot het echt stuk is of te laat. Zo zonde, en van veel dingen is het idioot dat het niet als suggestie ofzo in het onderhoudsprogramma staat. Injectors reinigen staat nergens, maar je moet maar eens op internet zoeken hoe slecht die dingen soms nog verstuiven/vernevelen na 2 ton. Ik heb het pas gedaan (heb een ultrasoon reiniger) en met nieuwe pakkingen erop is er een duidelijk verschil. En dan is ruim de helft van de benzine die de auto bij mij gebruikt heeft BP Ultimate 98 met allerlei additieven en mik ik wel eens injectorcleaner in de tank.

Anyway, veel plezier met je T5 en gedraag je een beetje, zeker als je op standaard remmerij moet vertrouwen!