Pagina 1 van 1

Zelfgemaakte sportuitlaat V70-T5.

Geplaatst: 28.03.2006 - 21:50
door T5Fred
Dames en heren,
Bij deze het verhaal rondom de zelfgemaakte uitlaat voor m'n V70. Zoals eerder gemeld wilde ik graag een uitlaat met een einddemper links en een einddemper rechts. Deze pijpen zijn alleen te koop bij Heico en de prijs die ze er daar voor vragen vond ik veel te hoog. Bovendien vond ik dat de kwaliteit en de pasvorm te wensen overliet. Na een grondige inspectie van een Heico-pijp onder een V70 op de tunersbeurs Messe-Essen heb ik de beslissing genomen om hem toch maar zelf te maken. Omdat ik het graag goed wilde doen heb ik ook een nieuwe downpipe vanaf de turbo gemaakt. Deze is ook gelijk voorzien van een metaal (race) katalysator. De hele pijp is van roestvrijstaal.

Hier de foto's van de "verbouwing":

Op deze foto zie je de nieuwe katalysator. Hij is kleiner dan de standaard kat maar laat wel veel meer lucht door. Goed voor sneller oppakken van de turbo. Voor de aansluiting op de turbo heb ik een nieuwe flens gedraaid. Voor beide lambdasondes zijn nieuwe aansluitsokken gemaakt.

Afbeelding


Op deze foto zie je nog net de turbo met de nieuwe flens. Het eerst deel van de downpipe is omwikkeld met isolatieband om zo de warmte-uitstraling naar de omliggende delen te beperken. Door de grotere diameter van de uitlaat (van 65 naar 76mm) is alles iets krapper.

Afbeelding


Hier een onderaanzicht van de nieuwe pijp. Alle dempers die je ziet zijn zelfgemaakte absorbtiedempers. Ze hebben geen schotten of iets wat de stroming van de uitlaatgassen tegen kan houden. Er zit een geperforeerde pijp in die omwikkeld is met een soort glaswol. Deze dempers halen de hoge tonen uit het geluid waardoor er een mooie diepe toon overblijft.

Afbeelding


Op deze foto zie je de eindemper. Ook dit is een absorbtiedemper, dus zonder schotten. De vorm van de demper is vierkant omdat dit makkelijker voor mij te maken was. Ik wil dit later nog wel aanpassen omdat het er vanaf de zijkant niet helemaal perfect uitziet.

Afbeelding


Zo hangt het er dus allemaal bij. Alles bij elkaar ongeveer 4 zaterdagen werk. Aan materiaal ongeveer EUR 600,- kwijt. Omdat ik in een metaalbedrijf werk kan ik makkelijk aan de materialen komen. Las- en zaagmachines uiteraard in overvloed aanwezig.

Afbeelding


En zo ziet de buitenwereld het allemaal. Het was een hele klus, maar trots dat ik ben :D .

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 28.03.2006 - 22:07
door rene69
Knap werk! Hele mooie auto trouwens.
Hoe klinkt het?

Geplaatst: 28.03.2006 - 22:22
door CeeBee
=D>
Tjonge Fred,
petje af, daar kan ik nog heel veel van leren.
Zeer netjes.
Is alles RVS?

Geplaatst: 28.03.2006 - 22:22
door smokingman
Zier er strak uit zeg.Mijn complimenten.

Geplaatst: 28.03.2006 - 22:43
door menjo
Schitterend zeg!

Maar wat is nou precies een racekat? Een echte katalysator of een lege pijp?

Geplaatst: 29.03.2006 - 08:04
door V480-S60
Past echt bij deze auto. Schitterend gedaan. En veel eer van je werk verwacht ik.

Geplaatst: 29.03.2006 - 09:02
door Frumpy
Knap staaltje werk en handig als je dit soort dingen zelf kan maken, spaart een hoop duiten uit! :)

T5Fred, Hoeft er aan het motormanagement niets veranderd te worden, wordt dit allemaal automatisch geregeld?

Geplaatst: 29.03.2006 - 09:47
door T5Fred
smalltownboy schreef:Hoe klinkt het?
Na veel geklooi acceptabel. Het begon als een Opel Kadett GSI geluid maar is nu veeeel beter. Komende tijd ga ik nog wel een binnenwerkje voor de eindempers maken om het geluid binnen in de auto iets lager te krijgen.

Geplaatst: 29.03.2006 - 09:51
door T5Fred
menjo schreef:Maar wat is nou precies een racekat?
Een racekat ofwel een metaalkat is gevuld met een metalen katalysator in plaats van een keramische. Omdat alle (duizenden zitten er in) lamellen nu van heel dun metaal zijn, in plaats van dikker keramiek, is de doorlaat dus groter waardoor de doorstroming ook beter is. Bovendien kan een metaalkat hogere temperaturen aan.

Geplaatst: 29.03.2006 - 09:55
door menjo
Maar heeft dus nog wel gewoon de functie van een katalysator als ik het goed begrijp?

Geplaatst: 29.03.2006 - 10:00
door T5Fred
Yep.

Geplaatst: 29.03.2006 - 10:03
door T5Fred
Frumpy schreef:Hoeft er aan het motormanagement niets veranderd te worden, wordt dit allemaal automatisch geregeld?
Ik heb er niet aan veranderd en hij loopt als een speer. Deze heb ik in Duitsland gemaakt toen de pijp er net op zat. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe hard hij liep met de oude pijp, maar zoals je ziet gaat het prima met deze pijp er op.

Afbeelding[/quote]

Geplaatst: 29.03.2006 - 11:07
door Frumpy
maar zoals je ziet gaat het prima met deze pijp er op
:lol: En ook nog tijd om er even een fotootje van te maken.
Wat rijden die karren toch heerlijk, he?

Geplaatst: 29.03.2006 - 20:02
door Gast
Komende tijd ga ik nog wel een binnenwerkje voor de eindempers maken om het geluid binnen in de auto iets lager te krijgen.
Ziet er mooi uit, knap werk.
Je geeft het zelf al aan, maar hoeveel dB komt er nu uit?

Geplaatst: 29.03.2006 - 20:42
door T5Fred
AlexV70 schreef:maar hoeveel dB komt er nu uit?
Echt geen idee! Buiten klinkt het precies zoals het hoort, een beetje een diepe toon. Zeker geen herrie want dat vind ik echt niet bij dit soort auto's horen. Binnen is die diepe toon hoorbaar tussen 2000 en 3000 rpm en daar wordt je op den duur crazy van. Hij was binnen fluisterstil voor de hele operatie en dat moet hij ook weer worden. Vandaar die extra restictors die nog in de einddempers moeten komen.

Geplaatst: 24.08.2006 - 21:29
door VolvoRob
Heel vakkundig! Echt met oog voor detail! Petje af....

Geplaatst: 24.08.2006 - 23:07
door MartinG
Ontzettend cool om die dubbele uitlaat te zien!! Knap werk hoor :razz:

Jammer dat je er zelf minder van kan genieten, tenminste van het uitzicht dan, je zit er zelf immers altijd in. Als we achter je rijden dan hebben wij het mooiste uitzicht, tenminste als je niet te hard rijdt :P .