Pagina 1 van 1
V50 2.0d slaat af na tanken
Geplaatst: 19.03.2012 - 00:44
door Stefan70
Beste mede forumbewoners,
Vandaag is mij iets vreemds overkomen. Na een bezoek aan een museum in Hoorn gaf de boordcomputer aan dat ik niet meer verder kon rijden omdat de diesel op was. Dat kwam niet onverwacht.
In verband met de extreem hoge brandstofprijs bij de dichtstbijzijnde pomp heb ik besloten slechts voor €10 te tanken, wat neerkwam op zo'n 6,6 liter. Tijdens het wegrijden viel mij op dat de brandstofmeter strak tegen de nulstand aan gedrukt bleef staan en ook de boordcomputer hield vol dat er nog "---" kilometer gereden kon worden. Ik dacht beter te weten en draaide de A7 op. Na een paar kilometer was het echter uit met de pret! De motor begon in te houden en eenmaal op de vluchtstrook ging de kerstboom aan en sloeg de motor af. Starten had geen zin.
Ik ben toen uitgestapt, heb de tankdop losgemaakt en heb het afsluitklepje met de hand bediend. Toen ik instapte en startte, sprong de brandstofmeter omhoog, de boordcomputer gaf 120km te gaan aan en de motor startte direct.
Wat kan dit zijn geweest? Slechte ontluchting van de brandstoftank?
Bij voorbaat dank voor jullie expert opinion!
Stefan
Geplaatst: 19.03.2012 - 02:09
door V50-Mart
ik zou zeggen lucht..
Geplaatst: 19.03.2012 - 07:22
door JW71
Ik neem aan dat het klepje wat je bedoelt het klepje in de vulopening is. Ik kan me niet voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft. IS toch gewoon een klepje met een veertje erachter. Heb me zowieso altijd afgevraagt waar het klepje voor dient, het zit ook niet meer op de V60, als terugslagklepje doet het niet veel want er zit teveel ruimte omheen.
Lucht klinkt logischer. en dan net de mazzel gehad dat het belletje wegschoot na stoppen.
Geplaatst: 19.03.2012 - 07:25
door Paul
ja dat was lucht in de tank en hij was zeker ook heel erg leeg toen je hem vulde voor 10 euro.
Verwacht je dat het morgen goedkoper wordt om te tanken?
Geplaatst: 19.03.2012 - 07:28
door V70/2.4D/2003
Kijk aan, de oplossing is dus simpel:
Aftanken bij lege tank -> noodzaak.
Vaststellen dat een auto niet op lucht kan rijden -> Uitdrukkelijke wens dat dit in de toekomst wél mogelijk zal zijn.
Geplaatst: 19.03.2012 - 07:41
door Stefan70
Paul schreef:ja dat was lucht in de tank en hij was zeker ook heel erg leeg toen je hem vulde voor 10 euro.
Verwacht je dat het morgen goedkoper wordt om te tanken?
Nee, ik heb de auto later voor 12 cent per liter minder helemaal vol gegooid.
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom de brandstofmeter én de boordcomputer ervan overtuigd waren dat er geen diesel in de tank zat, terwijl ik er net meer dan 6 liter in had getankt. Zelfs al zou dat een teken zijn van een vlotter die aan het kapotgaan is, dan is de brandstof toevoer toch een puur mechanisch proces van een pomp die diesel uit de tank slurpt en naar de motor voert. Is het dan zo dat deze auto ermee ophoudt als hij alleen maar
denkt dat de brandstof op is? :?
Nu ik erover nadenk, ik heb tijdens het tanken de sleutel niet uit het contactslot gehaald (mijn vrouw en kinderen bleven in de auto). Herkent de V50 daardoor niet dat er getankt is?
Groet,
Stefan
Geplaatst: 19.03.2012 - 08:41
door Iroll
Vlotter lag op de bodem en is even blijven hangen. Dat zag je ook aan de meter, die sprong omhoog toen de vlotter loskwam. En er zat een luchtbel in de leiding door de lege tank, na een paar km kwam die luchtbel bij de injectoren en was het over en uit.
Je maakt het verhaal ingewikkelder dan het is. Zelfs al zou je de vlotter verwijderen dan loopt de motor nog gewoon.
Geplaatst: 19.03.2012 - 08:45
door V70/2.4D/2003
Nee, ik heb de auto later voor 12 cent per liter minder helemaal vol gegooid.
En die diesel van 12 cent per liter minder, die had niet toevallig een rode kleur?
Geplaatst: 19.03.2012 - 09:06
door Koidream
V70/2.4D/2003 schreef:Nee, ik heb de auto later voor 12 cent per liter minder helemaal vol gegooid.
En die diesel van 12 cent per liter minder, die had niet toevallig een rode kleur?
Natuurlijk niet, maar het verbruik ligt dan wel een stuk hoger...
Geplaatst: 19.03.2012 - 10:13
door Stefan70
Nee hoor. Geen rode diesel en ook geen slechte diesel (naar mijn weten)
Dicht bij mij in de buurt zit een Tinq en een Shell pomp die elkaar hevig beconcurreren en 12 cent onder de prijs zitten die ik in Hoorn moest betalen. Ik schrok mij in Hoorn een hoedje toen ik de prijs op de pomp zag staan!
Geplaatst: 19.03.2012 - 10:20
door Pritchard
Ik heb met mijn V50 ook eens 10 liter getankt (ook wegens prijsverschil). Ik zag ook geen verschil in het wijzertje en de BC gaf aan dat ik ook nog ---km te rijden. Inderdaad vreemd met 10 liter erin... Ik ben toch doorgereden, en was blij dat ik aan de andere pomp hem kon volgooien... Maar ik ben niet stilgevallen...
Geplaatst: 19.03.2012 - 15:09
door Stefan70
Okay, dus de algemene consensus is dat er twee problemen zich tegelijk voordeden.
1. Er zat lucht in de brandstofslang
2. De vlotter bleef hangen
Kan gebeuren en ik ben bereid dit als uitleg te accepteren. Is het feit dat de vlotter bleef hangen een teken dat ik iets moe doen? Is de tank vervuild of zo?
Dank nogmaals voor jullie tijd!
Groet,
Stefan
Geplaatst: 19.03.2012 - 15:15
door Iroll
Er is niets aan de hand met de vlotter. Hij lag op de bodem van de tank, daar hoort hij niet te komen. Gewoon niet zo ver de tank leegrijden voortaan. Maar dat lesje zal je nu wel geleerd hebben vermoed ik!
Geplaatst: 19.03.2012 - 15:26
door diesel01
Houdt er rekening mee dat stil staan op de vluchtstrook vanwege diesel te kort meer kost dan een buikje diesel.
Geplaatst: 19.03.2012 - 17:19
door Stefan70
Iroll schreef:Er is niets aan de hand met de vlotter. Hij lag op de bodem van de tank, daar hoort hij niet te komen. Gewoon niet zo ver de tank leegrijden voortaan. Maar dat lesje zal je nu wel geleerd hebben vermoed ik!
Ehhhh, ja... :oops:
Geplaatst: 20.03.2012 - 11:10
door carlvb
ik heb het ook eens voorgehad mijn auto was pas nieuw dus was wel effe schrikken.had hem ook volledig leeg gereden en was dan nog midden in de nacht rond 2u , kwam terug van straatsburg, heb dan ook enkele km tevoet mogen doen om aan wat diesel te geraken enja je moet er iets meer dan 10l indoen als hij volledig leeg was anders geeft hij het ni aan op de boordcomputer en is het alsof hij nog steeds leeg is , er treed dan een veiligheidssysteem in werking waardoor de auto ni kan aanslaan om te voorkomen dat de injectiepomp zou beschadigd worden doordat er zogezegd geen diesel meer is en dus ook geen smering meer v d injectiepomp.ja mensen ik heb het al doende moeten leren en twas vroeg in de morgen voor ik thuis was....

Geplaatst: 23.03.2012 - 22:34
door XC60Lover
Normaal gezien zijn alle Volvo wagens uitgerust met een eigen ontluchtingssysteem wel vanaf de S40/V50 generatie te verstaan, kan iedereen overkomen dat je een lege tank heb en dan ontstaat er natuurlijk lucht en die kan voor startproblemen zorgen..
Als je dit nog eens tegenkomt dan moet je de sleutel in 2de stand meer dan 10 seconden houden en dan pas starten, in die positie word de motor automatisch ontlucht dit om idd te voorkomen dat de injectiepomp zou beschadigd worden..
Geplaatst: 13.08.2012 - 21:32
door mattjeu
carlvb legt het juist uit,
ik heb ook een keer stilgestaan.
het ging als volgt;
Auto "leeggereden" totdat er nog maar 20 km mee gereden kon worden, dit gemiddelde was goed berekend en klopte met de km die ik daarvoor had gemaakt. ik kan er dus vanuit gaan dat ik nog echt 20 kon rijden.
Bij een afrit mijn tank gevult met 4 liter extra diesel, zodat ik mij vaste goedkope tankstation nog makkelijk kon halen.
Display bleef --- km aangeven.
Na 10 km ging de auto stotteren.
Ik kwam langs de snelweg stil te staan.
Volvo service wilde al gaan "leegtrekken en spoelen" omdat de diesel misschien te lang (6 mnd?) in het noodtankje had gestaan... kosten meer dan 300e!
Wegenwacht heeft nog extra 4 ltr erbij gedaan, display gaf nog steeds ---km aan!
Wegenwacht heeft de computer dmv de interface gereset (speciaal apparatuur) en direct gaf het display 180km! aan.
conclusie wegenwacht en mij:
bij een lage tankstand wordt het niveau pas weer aangepast als je meer dan 10 liter bijvult!
de computer blijft denken dat het niveau laag is en laat de auto stotteren (komt niet door lucht!) om je te dwingen tot stoppen.
kan alleen gereset worden door alsnog meer te tanken of een reset uit te voeren! (de meter kan dus wel degelijk de nieuwe dieselstand meten maar verwerkt dit pas boven een bepaalde stand)
auto uitzetten en wachten werkt niet!
dit is een ontwerpfout (vindt ik) want een noodtankje is bij de volvo dus nutteloos...
edit: bij een zelfde geval pas geleden (eerst 4 ltr, daarna 6 ltr en nog geen display..) heb ik de auto met de rechterkant in de berm gezet, waardoor deze naar rechts beneden helde. gevolg; de meter dacht dat er meer in de tank zat en gaf na spanningsloos, 30 sec wachten en weer contact, de juiste tankstand aan!
dus tip bij problemen met hervullen; zet de auto schuin rechts

)
Geplaatst: 14.08.2012 - 08:10
door sbv
En wat heb je dan bespaard allemaal....
Wachten op de wegenwacht etc, maar we hebben 5 euro bespaard
Ik rij mijn tank van vol naar leeg en als het ergens wat goedkoper is, dan is het mooi als ik er langs kom. Indien nee, jammer, maar ik ga niet een paar liter tanken om dan elders wat te besparen. Tanken is al niet mijn hobby