Pagina 1 van 1
Accu leeg na 2 dagen stilstaan
Geplaatst: 19.03.2012 - 17:37
door S60 170pk Lpi
In de laatste week van de koude periode in Februari had ik na 2 à 3 dagen stil staan van mijn S60 geen spanning meer. De auto gestart met startkabels, uurtje gereden en volgende dag weer geen spanning.
21 Februari nieuwe accu laten monteren en probleem opgelost. Dat dacht ik tenminste...
Vorige week werkte de centrale vergrendeling niet. Oh oh... Geen spanning! :S Met hulp van buurman auto gestart met startkabels. Verder geen problemen gehad totdat ik vanmorgen, nadat de auto 2 dagen had stil gestaan, weer geen spanning had.
Vanmiddag naar accuspecialist, waar ik de nieuwe accu had gekocht, gereden en accu bleek leeg. Geruild met ruilaccu en gaan mijn eigen accu opladen. Zij hadden het idee dat de dynamo niet meer goed zou werken. Op advies van hun naar dynamospecialist gereden om door te laten meten.
Bij doormeten bleek bij stationair toerental de dynamo 13,8 volt te geven dus volgens specialist is de dynamo ok.
Heeft één van jullie enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie tips.
Geplaatst: 19.03.2012 - 17:55
door volvocarv50
Ik heb meegemaakt dat er een lichtje bleef branden in de koffer.
Natuurlijk pas ontdekt nadat ik een nieuwe batterij had gekocht.
Geplaatst: 19.03.2012 - 18:02
door Iroll
Moet je even de lekstroom meten met een multimeter in amp stand. Alles meer als ±0,08 is teveel. minpool accu los, min van de mm op de minpool accu plusdraad van de mm op de losgekoppelde draad. Contact uit en de hoeveelheid amp's aflezen. Let er wel op dat alle stroomverbruikers zoals binnenverlichting etc uit staan.
Misschien eerst checken of er niet ergens een lampje blijft branden wat de accu leegtrekt, zoals handschoenkastje, kofferbak etc.
Geplaatst: 19.03.2012 - 18:20
door S60 170pk Lpi
Eventueel brandende lampjes in kofferbak, dashboardkastje en interieur is gecheckt dus dat is uitgesloten.
Ik zal morgen bij ruilen van de accu vragen of ze willen meten met een multimeter.
Geplaatst: 19.03.2012 - 18:34
door V70 T5 assen
Iroll schreef:Moet je even de lekstroom meten met een multimeter in amp stand. Alles meer als ±0,08 is teveel. minpool accu los, min van de mm op de minpool accu plusdraad van de mm op de losgekoppelde draad. Contact uit en de hoeveelheid amp's aflezen. Let er wel op dat alle stroomverbruikers zoals binnenverlichting etc uit staan.
Misschien eerst checken of er niet ergens een lampje blijft branden wat de accu leegtrekt, zoals handschoenkastje, kofferbak etc.
In de garage gebruiken ze een amperetang dan hoef je de accu niet los te halen.
Is wat veiliger voor de auto electronica, en werkt sneller.
Had wel verwacht van de dynamo specialist dat hij/zij dit al gecheckt had op deze manier.
Geplaatst: 19.03.2012 - 19:01
door MarioC70
Er kan ook een diode in de dynamo stuk zijn,dan laad hij wel,maar bij stilstand loopt de acu leeg op de lekke diode.
Lekstroom meten is dus de beste remedie.
Maar even voor de duidelijkheid,ook een nieuwe accu kan stuk zijn,dat komt vaker voor!
Geplaatst: 19.03.2012 - 19:23
door Jan
Het zou ook kunnen dat er een relais (bij van een achterklepslot) blijft hangen, zodat dat steeds stroom trekt.
Bij één van mijn vorige auto's was dat het probleem. Vervelend genoeg werkte alles soms weken lang goed en dan was het opeens weer mis en was de accu leeg.
Geplaatst: 19.03.2012 - 22:02
door Nibbix
Om ook maar een gulden in het potje te gooien, heb ooit gehad dat alles goed leek, dus met spanning meten etc, totdat we echt vermogen gingen gebruiken, bleek de vsnaar te glippen zonder er iets van te zien of te horen. Inmiddels had ik wel al een accu (platen) krom getrokken.....
Geplaatst: 20.03.2012 - 11:15
door zwaantje
Een andere optie heb ik ooit meegemaakt op een gemeenschappelijke vakantiereis.Een medereiziger ondervond hetzelfde.Ik heb toen de autoradio nagekeken Deze was voorzien van een extra eindversterker die niet mee uitgeschakeld werd als de radio uitgezet werd.Deze bleek continu aan de constante + vast te zitten E.e.a. veranderd Probleem opgelost.Misschien een optie bij je probleem? Groetjes Zwaantje.
Geplaatst: 21.03.2012 - 10:13
door S60 170pk Lpi
Dank voor jullie mee denken.
Gisteren mijn eigen (weer opgeladen) accu laten monteren en met multimeter de lekstroom gemeten. Alles uitgeschakeld, kofferbakverlichting enzovoort en er werd 0.56 A gemeten.
Ik herken het verhaal van Jan. Ik heb eerder gehad dat de boel leeg was. Geen peil op te trekken eigenlijk.
Besloten om het nog maar even aan te kijken. Mocht het weer voorkomen dan maar zelf een multimeter aanschaffen en dan in zekeringkast zekering voor zekering demonteren en kijken wat er dan nog aan lekstroom is.
Als er nog meer ideeën zijn wat het probleem kan veroorzaken hoor ik het graag.
Geplaatst: 21.03.2012 - 10:43
door Iroll
0.56A is veel teveel, na twee dagen verlies je dus 48u x 0.56= 26.88amp. uit de accu. Na een koude nacht hou je dan niet veel over om mee te starten.
MM ertussen houden en idd 1 voor 1 de zekeringen eruit trekken, te beginnen met die van de radio.
Geplaatst: 12.04.2012 - 14:22
door S60 170pk Lpi
Bedankt voor jullie tips.
Helaas heb ik de "sluipverbruiker" nog niet kunnen vinden.
Iemand die het probleem bekend voorkomt en tips heeft wat de boosdoener kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie input.
Geplaatst: 13.04.2012 - 16:08
door gold
Tja, een vriend van me had een amerikaans autootje (zo'n enorme SUF) en die stond ook met de regelmaat van de klok (bijna dagelijks) met een lege accu.
Bij hem was de schuldige het alarm in combinatie met het GPS systeem om je auto terug te vinden na diefstal (of een nacht stappen?

)
Maar dat was eerder een ontwerpfout bij een nieuwe auto en gaf dus van meet af aan problemen. Niet ineens na een aantal jaar of zo....
Geplaatst: 13.04.2012 - 16:23
door Iroll
Heb je de truc met de zekeringen al gedaan? Er zal weinig anders opzitten dan het via die manier uittezoeken. Begin met de audio installatie en het alarm. Daar heb je de grootste kans dat het probleem zit. Je kan hem altijd nog naar de dealer brengen en hem uit laten lezen.
Geplaatst: 14.04.2012 - 13:32
door S60 170pk Lpi
Ik wil zelf een amperetang aanschaffen. Nu zag ik op Marktplaats de volgende advertentie.
http://link.marktplaats.nl/516530514
Nu twijfelde ik en heb ik de verkoper gevraagd of de aangeboden amperetang geschikt is om de lekstroom te meten. Hij vertelde mij dat ik dan gelijkstroom wil meten en het apparaat dat niet kan.
Ik hoor graag jullie mening en anders een tip welke dan aan te schaffen.
Alvast bedankt voor jullie input.
Geplaatst: 14.04.2012 - 13:46
door MarioC70
Wat regelmatig voorkomt is,dat er een diode in de dynamo stuk is,waardoor de accu leegloopt.
Haal de rode dikke draad los van de dynamo en kijk of de accu dan vol blijft,zoja,dan is de dynamo stuk!
Wel de draad even isoleren om sluiting te voorkomen!
Geplaatst: 14.04.2012 - 15:40
door Akkoord
Geplaatst: 20.04.2012 - 16:50
door S60 170pk Lpi
Ik heb het probleem gevonden. Het blijkt de autoradio te zijn (HU-1205).
Het lijkt alsof het motortje van de cd-lader het probleem is. Om zeker te weten dat het in de radio zit heb ik de stekker achter op de radio los gehaald en toen was het sluipverbruik over.
Is er iemand die bekend ik met dit probleem? Waar is dit te repareren en wat zijn de kosten?
Geplaatst: 25.04.2012 - 11:17
door zwaantje
Beste S60 170pk Lpi.Een prettig idee dat je de oorzaak gelokaliseerd hebt.Het is in dezelfde hoek waar ik al eerder naar verwees Maar nu nog het euvel zelf op zien te lossen .Daarvoor ken ik de HU-1250 niet Een documentatie vergemakkelijkt het zoekwerk Een Volvodealer heeft die misschien voorhanden en een R-TV techniker kan dan jou uit de brand helpen.Als oud radio tv techniker zijn mijn connecties en werkplaats nu niet meer voorhanden anders is zoiets een leuk puzzeltje Die tijd is nu over.Probeer het maar via een goed Volvobedrijf Laat je vooraf een P.O. geven Ik wens je succes Zwaantje