Pagina 1 van 2
carterventilatie controleren / reinigen
Geplaatst: 19.03.2012 - 21:59
door arjen
Hallo
Kan iemand mij uitleggen (evt met afbeeldingen) hoe ik de carterventilatie van mijn S60 2.4 140 pk kan controleren en evt reinigen.
Ik kom met de zoekfunctie wel een en ander tegen maar niet altijd de zelfde berschrijving.
Ar.
Geplaatst: 21.03.2012 - 10:41
door RoninS60
Ik ben er ook wel benieuwd naar maar dan bij een 2.4T. Is het onderdeel betaalbaar en makkelijk te vervangen?
Ik heb geen olieverbruik en de olie die erin zit blijft mooi helder. Teken dat mijn carterventilatie nog goed is, of heeft dit geen verband met elkaar?
Geplaatst: 21.03.2012 - 12:53
door MarioC70
Als je het goed wil doen,moet het inlaatspruitstuk eraf.
Als je verder geen problemen hebt,zou ik er niets aan doen.
Geplaatst: 21.03.2012 - 13:14
door M@rcel
Er staat in het onderhoudsschema iets over:
Carterventilatie
- reinig nippels en slangen (B52x4T, B62x4T). Verwijder de dynamo (B52x4T)
elke 80.000km
Wat wordt hier dan bedoeld?
Geplaatst: 21.03.2012 - 14:10
door MarioC70
Dat klopt,reinig de slangen enz ,maar zo eenvoudig is dat allemaal niet.
Je kunt er namelijk niet bij,waar het hoofdonderdeel van de carterontluchting zit,die zit onder het inlaatspruitstuk.
carterventilatie controleren
Geplaatst: 22.03.2012 - 17:54
door Ab S
Zie mijn post van Za 05 Nov, 2011 7:28 pm "olieverbruik 2.4 140 pk" en het antwoord van Mar@el Zo 06 Nov, 2011 1:09 pm:
"..Een ballon, latex handschoen of condoom over de vulopening en je ziet direct of er druk opgebouwd wordt. Voor alle duidelijkheid: drukopbouw is fout.."
Bij mij zat er een slangklem los. Voor reparatie: damp wordt in handschoen gebalzen; na reparatie lucht wordt uit handschoen gezogen.
PS: waarom wil je iets aan de carterventilatie doen/ zijn er problemen?
succes,
Ab S
Geplaatst: 22.03.2012 - 18:06
door Gast
MarioC70 schreef:Dat klopt,reinig de slangen enz ,maar zo eenvoudig is dat allemaal niet.
Je kunt er namelijk niet bij,waar het hoofdonderdeel van de carterontluchting zit,die zit onder het inlaatspruitstuk.
Klopt, met name het deel (zie pijl op foto) wat in het inlaatspruitstuk zit, is niet zo eenvoudig te verwijderen.
Vandaar ook dat men aangeeft dat je de dynamo moet verwijderen.
Geplaatst: 22.03.2012 - 21:51
door M@rcel
Het kan dus wel zonder het inlaatspruitstuk te demonteren? Dynamo is voldoende?
Geplaatst: 22.03.2012 - 22:11
door arjen
hallo
bedankt voor alle reakties.
Er is geen bijzondere klacht waarom ik dit vraag / zou willen doen.
Echter had ooit ergens een in een onderhoudsboekje gelezen dat dit om de x-tal km zou moeten gebeuren.
Re: carterventilatie controleren
Geplaatst: 22.03.2012 - 23:31
door MarioC70
Ab S schreef:Zie mijn post van Za 05 Nov, 2011 7:28 pm "olieverbruik 2.4 140 pk" en het antwoord van Mar@el Zo 06 Nov, 2011 1:09 pm:
"..Een ballon, latex handschoen of condoom over de vulopening en je ziet direct of er druk opgebouwd wordt. Voor alle duidelijkheid: drukopbouw is fout.."
Bij mij zat er een slangklem los. Voor reparatie: damp wordt in handschoen gebalzen; na reparatie lucht wordt uit handschoen gezogen.
PS: waarom wil je iets aan de carterventilatie doen/ zijn er problemen?
succes,
Ab S
Dit noemen ze nu met recht een broodje aap verhaal.
Er kan in een motorblok nooit een onderdruk heersen onder het klepdeksel of in het carter,de carterdampen worden zodanig afgezogen als het systeem goed werkt,dat er altijd een lichte overdruk is in het carter en onder het klepdeksel.
Dat van die handschoen is door iemand verzonnen denk ik!Als de handschoen naar binnen zou worden gezogen,zou dat ook met de keerringen gebeuren,de afdichtranden in de keerringen worden dan naar binnen gezogen,is dus pertinent onjuist je verhaal!
Vandaar dat het ook PCV heet de moderne variant van carterventilatie(Positive Crankcase Ventilation)
Te veel onderdruk in het motorblok zou ook betekenen dat een deel van de olievoorraad in het blok rechtstreeks de motor in wordt gezogen via het systeem,de over en onderdruk wordt geregeld door er zuurstof(lucht)via het luchfilter aan toe te voegen!
Geplaatst: 22.03.2012 - 23:41
door Gast
ik heb het een keer zelf gedaan bij mijn C70.
Is geen pretje om te doen. Inderdaad moet het uitlaatspruitstuk eraf.
Dat is op zich al lastig, omdat er 1 of 2 moeren zijn die heel lekker verstopt zijn en waar maar moeilijk een dop op te zetten is.
Bij montage nieuwe pakking gebruiken.
Van en naar het spruitstuk lopen allerlei vacuumleidingen, maar ook koelwaterleidingen. Dat laatste kwam ik dus ook achter toen ik met een "hellige kop" de slang maar doorsneed (ik monteerde wel een nieuwe slang). Het gevolg was dat ik op koelvloeistof getracteerd werd. Overal klemmen op, zodat het er net uitzag als een open hart operatie.
Dan zitten er op die slangen van die leukke klemmetjes. Klemmetjes kun je het beste vervangen door slangklemmen.
Bekijk bij demontage wel goed welke slang waar gemonteerd is.
Als het spruitstuk er 1 x af is, is het verder een eitje. Je kunt dan alle slangen (en het potje) demonteren en reinigen (ontvetter) of desnoods vervangen (duur).
Monteren van het geheel is net zo'n feest als het demonteren.
Als je achternaam Houdini is, is het verder geen probleem.
Geplaatst: 22.03.2012 - 23:47
door MarioC70
Alleen de onderste boutjes moet je demonteren,de bovenste kun je voor de helft losdraaien en het spruitstuk eraf schuiven naar boven toe!
Al met al valt dat wel mee,je zegt het uitlaatspruitstuk in je verhaal,maar je bedoeld natuurlijk het inlaatspruitstuk.
Geplaatst: 23.03.2012 - 06:20
door Gast
ja, klopt, ik bedoel uiteraard het inlaatspruitstuk.
Als je het echter voor het eerst doet, moet je uitvogelen waar de bouten zitten. Ook voor het alleen losdraaien (dus niet eens verwijderen) moet je je in allerlei bochten dwingen.
Geplaatst: 23.03.2012 - 08:15
door Oceanracer
Zo kun je het ook testen:
945i schreef:Je kan ook de dop er los op leggen, blijft hij gewoon liggen is er weinig aan de hand, gaat de dop een beetje 'dansen', dan is het al iets minder.... Ligt hij naast de auto, dan de dop er weer op, motorkap dicht en te koop zetten.


Re: carterventilatie controleren
Geplaatst: 23.03.2012 - 15:44
door Ab S
MarioC70 schreef:Dat van die handschoen is door iemand verzonnen denk ik!!
..toch echt niet; zelf testje bij stationair draaien uitgevoerd gedaan. Vóór reparatie (slangklem): latex handschoen blaast langzaam op; na reparatie: latex handschoen wordt (langzaam) vacuüm gezogen...
Geplaatst: 23.03.2012 - 15:59
door FrankS60
Even gejat van ipdusa.com:
Flame Trap System
Volvo’s refers to their positive crankcase ventilation (PCV) system as a ‘flame trap’. This system has been used on Volvo models as far back as the early 70’s. Its purpose is to recycle or reburn the combustions gasses and unused fuel that leaks past the piston rings and into the crankcase. The amount of vapors generated in a turbo engine are such that if the flame trap system is clogged it can actually push engine oil past seals on the crankshaft and cam shafts. The system is made up of few basic parts starting with an oil separator that allows any suspended liquid to condense and drain back down to the oil pan. There are also a number of tubes connecting the oil separator box to three passages in the engine block, and one tube running to the intake tract just before the turbo. This last tube is where the positive pressure in the crankcase is sucked out of the engine by the turbo and keeps the internal engine pressure in a slight vacuum. Infrequent oil changes, rich running engine, poor fuel/oil quality, and hard driving all contribute to carbon buildup which is the main cause of oil separator box clogging.Due to the complexity of listings, please select your vehicle from the product shopping page from our website to ensure fitment.
Geplaatst: 24.03.2012 - 08:55
door cabra246
FrankS60,
Goede post, geldt de latex truc nu dus wel?
Geplaatst: 24.03.2012 - 13:11
door FrankS60
Uit bovenstaande stukje:
"This last tube is where the positive pressure in the crankcase is sucked out of the engine by the turbo and keeps the internal engine pressure in a slight vacuum. "
Er zou dus een licht vacuum moeten heersen in dit geval, en dus moet de handschoen naar binnen gezogen worden bij dit systeem. Dat komt dan weer doordat het systeem aan de inlaat zit, en daar heerst een vacuum.
Geplaatst: 24.03.2012 - 13:59
door M@rcel
Let op: Deze test mag je alleen gebruiken om aan te tonen dat het goed mis is. Een opblazende handschoen is altijd fout. Uit een (lichtjes) vacuum-getrokken handschoen kun je alleen concluderen dat er een onderduk is bij stationair toerental. Of dit bij hogere toerentallen ook nog zo is, blijkt niet uit deze test. De ventilatie is in ieder geval niet helemaal verstopt.
Geplaatst: 01.04.2012 - 20:19
door cabra246
Ok, bedankt voor de aanvullende uitleg