Pagina 1 van 3

Volvo stopt (voorlopig) met de elektrische auto

Geplaatst: 20.03.2012 - 22:29
door casper
Na GM trekt ook Volvo de stekker uit de productie van zijn elektrische auto. Volgens de Zweedse autoproducent is de vraag ontoereikend en de kosten te hoog.
bron: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 7-3100.art
GENT - De Zweedse autobouwer Volvo stopt voorlopig met de productie van zijn elektrische C30, waarvan het koetswerk bij Volvo Cars Gent wordt gemaakt. De Tijd schrijft woensdag dat de vraag ontoereikend is en de kosten te hoog zijn.


Tot nog toe werden 250 testauto's geproduceerd in Gent en in het Zweedse Torslanda, waar de elektrische assemblage gebeurt. Het gaat om lease-wagens. De productie van de C30 wordt nu 'eventjes' stopgezet, schrijft de krant.

Anders Kärrberg, directeur government affairs bij de autobouwer, zegt in de krant dat er voorlopig nog niet beslist is wanneer de productie voortgezet wordt. "Alles hangt af van de marktomstandigheden en de vraag van de klant", luidt het. Hoewel de Europese Commissie meent dat het marktaandeel van elektrische en hybride auto's tegen 2020 drie tot vier procent van het totale autopark zal bedragen, denkt Volvo dat dat aandeel dan met moeite 1 procent zal halen.

Kärrberg meent dat Europa dringend moet inzetten op een coherent beleid en de lidstaten aanzetten maatregelen te nemen om de productie van elektrische auto's te stimuleren. "Anders blijft hij te duur en krijgen de producenten nooit hun ontwikkelingskosten terugverdiend. Zonder volume kan de prijs nooit dalen", aldus Kärrberg.
Men zal dan wel volledig focussen op de hybrids vermoed ik.

Geplaatst: 20.03.2012 - 22:41
door Johann
Is ook niet zo raar als je bedenkt dat de ze de body in België maken en dan de boel verschepen naar Zweden om af te bouwen....

Geplaatst: 20.03.2012 - 22:50
door casper
Johann schreef:Is ook niet zo raar als je bedenkt dat de ze de body in België maken en dan de boel verschepen naar Zweden om af te bouwen....
Dat heeft er geen uitstaans mee.
Puur elektrische auto's zijn gewoonweg onmogelijk in gebruik als auto, duur aan batterijen en bijhorende techniek etc...
Totaal niet rendabel dus, niet voor de fabrikant maar ook niet voor de gebruiker.

Geplaatst: 21.03.2012 - 08:03
door V480-S60
Puur electrische auto's is altijd een tussenoplossing. Volvo werkt aan andere oplossingen.

Geplaatst: 21.03.2012 - 08:24
door Walter
casper, het lijkt me dat de opmerking van Johann wel degelijk te maken heeft met de efficiëntie van het bouwproces van de electric. Het heeft inderdaad geen raakvlak met de gebruiksvriendelijkheid. Waar ik overigens wel toekomst voor een electrische auto zie. Net als bv een smart. Geen auto voor in Nederland maar als jij in Parijs, Milaan, Barcelona of wat voor andere stad woont/werkt, zijn die dingen ideaal. Een vol electrische auto is daar ook bij uitstek geschikt. Dan moet wel de prijs goed zijn en daar komt Johann's opmerking weer om de hoek.

Geplaatst: 21.03.2012 - 08:51
door bart simpson
voor een verkoopprijs van € 53.500,-- zijn er geen belangstellenden

Geplaatst: 21.03.2012 - 11:22
door dutchlimits
Het bereik van elektrische auto's is ook nog verre van praktisch, geen wonder dat het niet wordt verkocht. Uiteraard moeten ze ergens beginnen met de technologie, maar om het op de markt te zetten zullen ze niet veel winst uit maken lijkt me.

Geplaatst: 21.03.2012 - 11:37
door rvo033467
Er zal pas een markt komen als het bereik groter wordt en de prijs betaalbaarder vrees ik.

Geplaatst: 21.03.2012 - 11:38
door Fulaks
V480-S60 schreef:Puur electrische auto's is altijd een tussenoplossing. Volvo werkt aan andere oplossingen.
Waterstof ?

Geplaatst: 21.03.2012 - 11:39
door V480-S60
Nee, zeker geen waterstof!

Geplaatst: 21.03.2012 - 11:41
door OGA244
De actieradius van een Nissan Leaf loopt als het 15 graden vriest terug met 60 tot 70% (heb een klant die zo'n voertuig heeft die er afgelopen winter slechts +/- 70km ver mee kwam) we zijn er dus ook gewoon nog lang niet qua bruikbaarheid

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:07
door BlackSapphire
Theo, hoe weet je dat van 'geen waterstof'? Met mijn boerenverstand denk ik dat dat het enige echte alternatief is voor fossiele brandstoffen, maar goed, ik ben op dit terrein een nitwit. Weet je aan welke alternatieven ze wel werken?

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:08
door Ben
Electrisch is leuk voor de SRV-man, de plantsoenendienst en golfkarretjes.
M.a.w. voor voertuigjes die aan een beperkte actieradius genoeg hebben.
Afbeelding

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:15
door V480-S60
@Roel,
Tijdens VROM 2011 zijn we te gast geweest in het researchcentrum voor milieu en veiligheid van Volvo. Daar werd gezegd dat Volvo zeker niet aan de waterstof gaat. Maar dat er een ander alternatief gezocht wordt/gevonden is. Men is daar nu mee aan het expirimenteren. Wat dat is werd niet gezegd.

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:20
door Walter
Ben schreef:Electrisch is leuk voor de SRV-man, de plantsoenendienst en golfkarretjes.
M.a.w. voor voertuigjes die aan een beperkte actieradius genoeg hebben.
En binnen een stadsomgeving. Dan heb je voldoende aan die actieradius én zal de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Waarom gaan al die motoren van die Smarts kapot? Omdat ze niet gebouwd zijn voor de snelweg...

Mijn stelling blijft dat er ruimte is voor electrische auto's, ook voor de Leaf. Maar je moet wel kijken waarvoor je 'm gebruikt.

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:22
door Ben
Leaf, Ampera en zo zijn geen stadsautootjes.
Kleine vierkante bakkies zonder kont en neus, met accupacks onder de vloer, dat moet je hebben.

Geplaatst: 21.03.2012 - 13:08
door M@rcel
Electrisch is de toekomst. Wen er maar aan :)

Maar: de toekomst is niet nu.

Geplaatst: 21.03.2012 - 13:12
door NJ8
Kijk, als dit serieus is (en ik heb geen reden iets anders aan te nemen) dan komt het wel goed. Geef het nog een paar jaar.
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... 00-km.html

Geplaatst: 21.03.2012 - 13:39
door BlackSapphire
Electrisch is een sterk gelobbyde toekomst, maar op de lange termijn loop je toch weer tegen de grenzen aan. Kernfusie, dat wordt het zeg ik je.

On topic: ik snap heel goed dat Volvo stopt met ontwikkeling. Het lijkt me een hopeloos duur verhaal, waar voorlopig totaal geen of nauwelijks afzetmarkt voor is. En de eerste electrokar die mijn sleurhut de Brenner oversleept is er ook nog niet volgens mij.

Geplaatst: 21.03.2012 - 14:13
door Walter
BlackSapphire schreef:Kernfusie, dat wordt het zeg ik je.
Oud nieuws:
Afbeelding

Overigens is er van Volvo uit nog geen officieel bericht dat de Belgische tekst bevestigd.