Pagina 1 van 2

D5 in combinatie met geartronic

Geplaatst: 20.03.2012 - 22:37
door Black-or-White
Hallo Volvofans,

Ik ben redelijk nieuw hier en weet niet of het onderwerp al eens besproken is. Uit diverse testen lees ik dat de D5 in combinatie met de geartronic niet zo best is. M.a.w. de geartronic lijkt niet zo geschikt te zijn, schakelt te laat, enz. voor de D5 motor. De D5 komt niet tot z'n recht. Nu ben ik benieuwd naar gebruikerservaringen die deze combinatie in hun auto hebben zitten. Wie vertelt...?

Geplaatst: 20.03.2012 - 23:15
door V70/2.4D/2003
Juist, want met goed onderhoud, een flush door Gerry, juist gebruik en afzien van zaken als tuning........moet dat gewoon lang mee kunnen gaan.

Geplaatst: 20.03.2012 - 23:32
door Hans oet Twent
Alex +1
Goede combinatie hoor. Niets mis mee, zeer comfortabel ook met caravan erachter en ja ook in de bergen. En voor alles geldt, goed en op tijd onderhoud doen.
Veel plezier met de keuze voor D5 + Geartronic.

Geplaatst: 21.03.2012 - 09:44
door sbv
Alex +2
Ik heb inmiddels denk ik ca 250000km+ gereden met diverse D5's met geartronic. Prima combi. Maar ook een auto maat heeft wel een onderhoud nodig en in de bergen zorg voor een wat hoger toerental, zeker berg op

Geplaatst: 21.03.2012 - 10:06
door NJ8
Joh, ik ben juist expliciet op zoek gegaan naar een Geartronic 6 icm een D5, vanwege de karaktereigenschappen. Heerlijke combi.
Als je dan toch een minpuntje (bij de XC70) moet noemen; de relatief trage eerste meters bij optrekken.
En inderdaad. Alles kan kapot, dus gebruik je verstand met zaken als tuning en onderhoud.

Geplaatst: 21.03.2012 - 10:17
door mad
Ik rijd m'n tweede XC, getuned; met veel plezier: D5 en Geartronic.

Maar goed, élke automaat en élke motor kun je aan gort rijden.
Het recept is: vooral géén onderhoud plegen en met een zware rechtervoet plankend en jakkerend (liefst met een koude motor) jezelf respectloos vermaken. Als je dit recept voldoende lang volgt, niet komen klagen en zeuren "dattiehetnietmeerdoet". Wát een verstand.....

Geplaatst: 21.03.2012 - 11:22
door diesel01
Yepper de pep zalige combi zeer veel kracht maar ook schakellui te rijden.

Ongetwijfeld zijn er betere(zuiniger) combi's op de markt zo heb ik met een niet nader te noemen Duits merk gereden die traploos met kracht versnelt en dat met alle rust.
Mijn automaat wordt binnenkort geflusht waar ik grote verbeteringen van verwacht, motorische kan de samenstelling prima meekomen op de autobahn en loopt moeiteloos naar de 220km/h.
Op de snelweg rijdt ik weleens manueel omdat de automaat bij vors gas geven de kickdown gebruikt terwijl de 5e versnelling voldoende is.
Zoals boven al vermeld normaal warm rijden en met respect behandelen.

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:23
door isomo
De geartronic is van origine een japanse bak. Japanners kan je moeilijk verwijten dat ze onzorgzaam omspringen met de kwaliteit van hun produkten.

Wellicht naar duurzaamheid toe, zeer goed, mits het nodige onderhoud, maar dit geldt voor elk produkt.

Veel andere keuze, behoudens het zelf ontwikkelen van een eigen bak, heeft volvo niet.

Bij mijn weten is AW de enige constructeur die een automatische bak kan leveren voor de vermogens die volvo-motoren leveren, voor de beperkte inbouwruimte voor voorwiel-aangedreven wagens.

Technisch bekeken lopen zij achter op ZF, maar hun nieuwe bakken kunnen alleen maar worden gebruikt bij RWD.

Al bij al een opgedwongen keuze, maar naar ik vernomen heb zou volvo weldra zelf met zijn eigen 8-traps automaat op de markt komen.

Wait en See!

Geplaatst: 21.03.2012 - 13:05
door Jers3n
Deel van eerder geposte bericht op verzoek verwijderd. Daarnaast had dit deel door uitgevoerde forumban grotendeels geen relevantie meer.

De vraag van de TS niet veel van doen met de duurzaamheid/betrouwbaarheid van de GT, waar een aantal uitspraken over gedaan zijn in eerder verwijderde berichten. Hij stelt een vraag over de combi D5+GT. De "giertronic" zoals de GT ook wel eens bestempeld wordt schakelt relatief pas bij hoge toeren en is dus niet de meest ideale bak voor het koppel van de D5, en het is ook geen zuinigheidswonder.
Dat sluit niet uit dat het een adequate combi is, die met het juiste onderhoud lang mee gaat en bij normaal gebruik prima voldoet.

Edit: zie boven.

Geplaatst: 21.03.2012 - 13:11
door diesel01
Met het opnieuwe laten inleren en een flush schijnt het laat opschakelen grotendeels tot het verleden te behoren.
Als mijn GT gaat schakelen zoals de nieuwe GT doet heb je de perfecte combi imo dan.
Al met al ben ik best tevreden met de D5 en GT hij is gewoon heerlijk lui te rijden en wil ik een keer inhalen dan zet ik de bak manueel een tandje terug om zodoende op koppel te kunnen inhalen.

Geplaatst: 21.03.2012 - 13:37
door Ben
Mods break
groffe opmerkingen en off topicberichten opgeruimd.

Geplaatst: 21.03.2012 - 16:35
door Autogek
Heb inmiddels meerdere volvo'sgereden met de Gt.
Xc90 d5 gt ( 2x)
Xc70 d5 gt
XC60 d3 GT
Ik vond zelf de gt in de xc90 en de xc70 wat aan de trage kant maar in de xc60 samen met de d3 een prima combinatie.
In de v70 heb ik een handbak gehad en vond dit vlotter rijden maar mis dan toch wel weer de automaat qua comfort.

Geplaatst: 21.03.2012 - 16:52
door Ben
Ik had mijn D5 met GT laten tunen zodat het gaatje bij 't optrekken er uit was.
Maar hoorde tijdens de flushdag dat een Powerflush dat ook voor een groot deel opheft.

Geplaatst: 21.03.2012 - 17:27
door diesel01
Dat merk ik ook bij abrupt vermogen vragen met een lage snelheid moet het blok even nadenken waarna ineens 400nm vrijkomt.
Bij nat wegdek hoef ik niet uit te leggen wat er dan gebeurt.
Ik heb zin in 3 april, dat is mijn flushdag.

Geplaatst: 21.03.2012 - 17:31
door Ben
Oh, leg eens uit ;-)

Geplaatst: 21.03.2012 - 19:02
door Black-or-White
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben al een tijdje aan het denken aan een opvolger voor mijn '04 S60. De XC60 is favoriet en de keuze is T5/Powershift of D5/GT. Na lezen van de tests kwam ik aan het twijvelen. Nu ik jullie verhalen lees ben ik eigenlijk al overtuigd: D5/GT. Graag wil ik nog wel weten wat met flushen wordt bedoeld...?

Geplaatst: 21.03.2012 - 19:08
door Ben
Kijk in het Eventboard bij Powerflush, daar staat het uitgelegd.

Geplaatst: 21.03.2012 - 21:51
door mad
VictorS60 schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben al een tijdje aan het denken aan een opvolger voor mijn '04 S60. De XC60 is favoriet en de keuze is T5/Powershift of D5/GT. Na lezen van de tests kwam ik aan het twijvelen. Nu ik jullie verhalen lees ben ik eigenlijk al overtuigd: D5/GT. Graag wil ik nog wel weten wat met flushen wordt bedoeld...?
Vergeet niet even plaats te nemen in een XC70...... 8)

Geplaatst: 21.03.2012 - 22:00
door Walter
Zeker als Limited Edition D3 GT een zeer scherp aanbod!

Geplaatst: 21.03.2012 - 22:36
door Gast
Ben schreef:Mods break
groffe opmerkingen en off topicberichten opgeruimd.
Mijn opmerking "grote onzin" is verwijderd. Heb ik verder geen moeite mee. Maar is niet grievend jegens een bepaalde persoon (althans niet zo bedoeld), en slaat alleen maar op de inhoudelijke stelling dat de combinatie D5 geartronic een zeer slechte combinatie zou zijn, die af te raden is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzin


Ik blijf erbij dat dit niet corrrect is en dat deze stelling onzin is. De combinatie is wel degelijk een goede en comfortabele. Vele gebruikers kunnen dit bevestigen (en hebben dit ook al gedaan). Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, maar ook een schakelbak kan wel eens sneuvelen.