Pagina 1 van 2

Schokdempers

Geplaatst: 20.03.2012 - 23:56
door JosW
Geachte forumleden,

bij de wissel van de winterbanden naar de zomerbanden constateerde ik dat de linker schokdemper (voor) zweet/lekt. Binnenkort APK maar verwacht geen afkeur op dit punt. Ander punt is wel of het verstandig is om de schokbrekers toch te vervangen. Ze zitten er nu 11 jaar onder bij 175.000 kilometer. Wat is wijsheid? Graag jullie visie.

Geplaatst: 21.03.2012 - 00:00
door MN-NL
Als je de auto nog een tijdje wilt rijden zou ik een nieuwe set monteren. Je zult verbaasd zijn over het verschil in rijgedrag. De oude set mag dan apk waardig zijn, het beste is er wel vanaf denk ik zo.

Gr. Marc

Geplaatst: 21.03.2012 - 00:10
door FrankS60
Daar sluit ik me ook helemaal bij aan. De slijtage gaat zo langzaam dat je het verschil pas merkt als je er nieuwe onder zet. Je hebt een hele andere auto terug en de APK is eigenlijk het karige minimum dat je moet halen. Niet het gewenste onderhoudsniveau voor onze Volvo's. Lekker (laten) vervangen dus.

Geplaatst: 21.03.2012 - 02:03
door wim de jong
nou, als je hier leest:
http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... lophanging
•Schokbrekers moeten goed bevestigd zijn en mogen niet lekken.

•Schokbrekerveren moeten heel zijn. Bevestigingspunten waar de veren op rusten mogen niet doorgeroest zijn. Ook bladveren moeten heel zijn en mogen geen losse veren bevatten.

Geplaatst: 21.03.2012 - 07:28
door V70 T5 assen
Even doekje erover geen mens die het ziet , apk is een moment opname .
Je hebt zo meer tijd om te shoppen naar een nieuwe set.

Geplaatst: 21.03.2012 - 11:50
door JosW
Ik zie op internet gas-geveerde dempers voorbijkomen en olie-geveerde. Wat heeft de voorkeur?

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:13
door Iroll
Gasgeveerde dempers dempen beter en sneller, maar voelen wel wat stugger aan. Ze staan onder druk, dus de rijhoogte kan daardoor ietsje hoger komen. Ze zijn van een moderner design. Oliedempers zijn wat comfortabeler en staan niet onder druk.
Maar de kwaliteit hangt natuurlijk af van de prijs. Origineel zitten er Monroe oliedempers onder meen ik.
Bilstein geldt als de beste kwaliteit wat wegligging betreft, zijn gasdempers. Qua oliedempers geldt Koni als de beste.

Geplaatst: 21.03.2012 - 12:46
door JosW
Iroll schreef:Gasgeveerde dempers dempen beter en sneller, maar voelen wel wat stugger aan. Ze staan onder druk, dus de rijhoogte kan daardoor ietsje hoger komen. Ze zijn van een moderner design. Oliedempers zijn wat comfortabeler en staan niet onder druk.
Maar de kwaliteit hangt natuurlijk af van de prijs. Origineel zitten er Monroe oliedempers onder meen ik.
Bilstein geldt als de beste kwaliteit wat wegligging betreft, zijn gasdempers. Qua oliedempers geldt Koni als de beste.
Bedankt voor je antwoord. Ik dacht trouwens dat er origineel Sachs onder zit. Maar dat terzijde.

Geplaatst: 21.03.2012 - 14:19
door Carfreak
Ik zou eerst eens een proffessional naar de schokdemper laten kijken.
Dan pas aanschaf van een nieuwe set overwegen. OF je moet natuurlijk een geldboompje in je tuin hebben staan? (in dat geval graag adres vermelden)

Geplaatst: 21.03.2012 - 15:26
door arjan_de_jong
Bij veel bedrijven (zoals bij ons) kan je een gratis schokdemper test laten uitvoeren. Natuurlijk kan je zelf ook wel even testen bij een drempel of de ene kant meer in veert dan de andere kant.

Geplaatst: 21.03.2012 - 15:31
door JosW
Dat weet ik maar als een schokbreker 11 jaar onder een auto zit, 175.000 km en lekt, heeft ie dan niet z'n langste tijd gehad? Ik bedoel, misschien scoort ie nu op de testbank een voldoende maar hij blijft doorlekken dus die testresultaten kunnen over een aantal maanden veel slechter zijn. Ergo, een lekkende schokbreker is toch in zekere zin kapot?

Geplaatst: 21.03.2012 - 15:33
door MarioC70
Carfreak schreef:Ik zou eerst eens een proffessional naar de schokdemper laten kijken.
Dan pas aanschaf van een nieuwe set overwegen. OF je moet natuurlijk een geldboompje in je tuin hebben staan? (in dat geval graag adres vermelden)
Zo duur zijn die dingen niet,dat valt reuze mee...

Geplaatst: 21.03.2012 - 15:37
door Philken
MarioC70 schreef:
Carfreak schreef:Ik zou eerst eens een proffessional naar de schokdemper laten kijken.
Dan pas aanschaf van een nieuwe set overwegen. OF je moet natuurlijk een geldboompje in je tuin hebben staan? (in dat geval graag adres vermelden)
Zo duur zijn die dingen niet,dat valt reuze mee...
behalve als je met een R rijdt.... :cry:

mijn mening: laten vervangen, na 175000km putten en builen mogen ze wel met pensioen

Geplaatst: 21.03.2012 - 15:37
door JosW
117 euro per stuk (Sachs), 50 euro montagekosten. (door mijn " mannetje") Komt wel 45 euro bij voor het opnieuw uitlijnen.

Geplaatst: 21.03.2012 - 15:43
door JosW
Trouwens, bijna de helft als bij de dealer. Via een PM wil ik de webwinkel wel vermelden.

Geplaatst: 21.03.2012 - 15:43
door Iroll
Ik vertrouw die schokbrekertestbanken voor geen meter. Totaal onbetrouwbaar. Ze keuren fietspompen nog goed als schokbreker.
En na 175dkm zijn ze echt wel op, of er moeten Bilsteins onder zitten. Die gaan een autoleven mee. Laat maar even weten hoe de nwe bevallen, dat rijdt echt een heel stuk beter.

Geplaatst: 21.03.2012 - 19:45
door ovlov058
Dat moet je niet via PM doen :P

http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... =1100_1110

En het zijn Sachs Avantage, dus beter dan originele Sachs Super touring.

Geplaatst: 21.03.2012 - 19:56
door JosW
Klopt, daar zijn ze een uur geleden besteld. Ik wilde liever niet via dit forum reclame maken. Ouderwetse ethiek.
Het zijn trouwens deze: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=4165

Geplaatst: 21.03.2012 - 20:20
door ovlov058
Dat is geen reclame.

Dat is kennis delen.

Geplaatst: 21.03.2012 - 20:22
door JosW
The Belgium approach? Maar zeker en vast, u heeft gelijk.