Pagina 1 van 2

Hoog verbruik C30 1.6 D

Geplaatst: 21.03.2012 - 07:48
door happpines33
heb sinds kort een Volvo C30
nu hoort deze wagen makkelijk een verbruik te halen van 1 op 19 bij gemiddeld verbruik dit geeft de boordcomputer ook aan echter in real life rijd is max 1 op 14,5 a 15 heeft iemand deze ervaring ook.
en waar zou het aan kunnen liggen

Geplaatst: 21.03.2012 - 08:01
door Tijs79
Rijdt je veel binnen de bebouwde kom? Dan kan het wel aardig kloppen.
Als je veel snelweg rijdt en niet veel harder dan 130 dan zou het wel wat minder moeten kunnen. Binnen de beouwde kom bij 50km/u in z'n 4 scheelt enorm tov in zijn 3.
Mijn vorige 1.6 had gem. 5.6/100km en mijn huidige volvo tot nu toe 5.8/100km en die heeft er nu 600 km opzitten.

Geplaatst: 21.03.2012 - 08:04
door happpines33
Tijs79 schreef:Rijdt je veel binnen de bebouwde kom? Dan kan het wel aardig kloppen.
Als je veel snelweg rijdt en niet veel harder dan 130 dan zou het wel wat minder moeten kunnen. Binnen de beouwde kom bij 50km/u in z'n 4 scheelt enorm tov in zijn 3.
Mijn vorige 1.6 had gem. 5.6/100km en mijn huidige volvo tot nu toe 5.8/100km en die heeft er nu 600 km opzitten.


het gaat hier puur om de km die ik op de autosnelweg maak
rijd rond de 120 km en dan een verbruik van 1 op 14 is best veel voor een diesel toch.

Geplaatst: 21.03.2012 - 08:16
door S80 Executive
Dat is bet veel. Ik heb onlangs een ritje naar Gent België gemaakt met mijn C70 T5 aut.. Op winterbanden en met twee man aan boord (samen 170 kg). Het gemiddeld verbruik was 7,9 l per 100 km, dat is 1 op 12,66! Ook bij het tanken kwam ik daar bij in de buurt, dus de boordcomputer is behoorlijk nauwkeurig.

Bij dagelijks gebruik (N-wegen / stad) is 1 op 10 in mijn geval realistischer.

Geplaatst: 21.03.2012 - 20:21
door Tijs79
1 op 14 is wel vrij veel voor een 1.6 bij 120 km per uur. Zeker als je het vergelijkt met de T5 van S80 Executive. Die zit dicht bij jou in de buurt op snelwegen en dat voor een benzine en dikkere motorinhoud.
Wellicht kun je het bij een onderhoudsbeurt aankaarten en kunnen ze er softwarematig iets aan doen.

Geplaatst: 21.03.2012 - 21:32
door Poolrev
Ik weet niet hoe je rijd en hoe het met het onderhoud e.d. van je C30 is gesteld, dat speelt namelijk nogal een rol, net als vele andere zaken...

Ik rijd zelf vrij stevig door als het mogelijk is, veelal op snelwegen en dan veel met cruise op 130-135. Momenteel ligt het gemiddelde verbruik op 1:17 als ik kijk naar de kilometers die ik rijd tov de liters die ik tank per tankbeurt. En dat is dan wel op 16 inch winterbanden, zal waarschijnlijk straks iets gaan stijgen wanneer ik weer op de 17 inch zomerbanden rijdt.
Verder staat mijn boordcomputer momenteel op 5,9 l/100 km. En die is ruim 1,5 jaar geleden een keer gereset, dus absoluut geen moment-opname. En het komt ook nog overeen met wat ik meet met de kilometers tussen de tankbeurten in :-).

Geplaatst: 22.03.2012 - 07:49
door happpines33
ik rijd gewoon normaal
heb de wagen nu een week ik had een nissan x-trail diesel en die was zuiniger
maar goed vandaag gaat hij weer naar de garage terug

Geplaatst: 02.04.2012 - 12:05
door MarioC70
Hoe heb je het verbruik gemeten?Leuk om te weten!

Geplaatst: 02.04.2012 - 12:08
door V70/2.4D/2003
En hoe oud is die auto, met andere woorden: blok al ingelopen?
Vanwaar deze vraag: Heb zelve een Astra 1,7 CDTI gehad die pas na 50.000 km in staat was het door de fabriek opgegeven verbruik te halen, vandaar.

Geplaatst: 02.04.2012 - 12:12
door happpines33
ik heb de wagen volgetantkt toen gaan rijden en weer afgetankt en toen het aantal km door het aantal liters gedeeld

de auto is van 2007 en heeft 146000 km gekopen

Geplaatst: 02.04.2012 - 12:14
door V70/2.4D/2003
En dan nog de volgende nabrander: wat zegt de garage na uitlezen?

Geplaatst: 02.04.2012 - 12:19
door MarioC70
happpines33 schreef:ik heb de wagen volgetantkt toen gaan rijden en weer afgetankt en toen het aantal km door het aantal liters gedeeld

de auto is van 2007 en heeft 146000 km gekopen

Dat zou je een paar keer moeten doen,drie keer of zo en wel steeds dezelfde brandstof tanken bij de zelfde pomp.
Dan heb je een gemiddelde.

Geplaatst: 05.05.2012 - 14:45
door joopcady
Mij is ondertussen wel duidelijk geworden dat zuinige Volvo's nog uitgevonden moeten worden. Mijn c30 T5 haalde met moeite 1:10 op de snelweg met de cruise control op 125. Snellere duitsers met meer pk's halen dan gemakkelijk 1:14.

Geplaatst: 05.05.2012 - 15:18
door Xanthine
Ik slaag erin een verbruik van 6.9 te halen met mijn 1.6 drive :p

Geplaatst: 05.05.2012 - 15:31
door nickster
Ik heb een volvo s40, 1.6d gehad (toch iets grotere auto).

Haalde hier met gemak 1:18 mee...en ik ben geen rustige rijder (bv structureel 140 snelweg).

Denk dat de verhouding bij mij lag op 70% snelweg/buiten weg en 30% binnen.

Geplaatst: 07.05.2012 - 09:55
door Jeroen82
Ik heb een C30 D2 en in het begin zat ik tegen de 7.5l / 100km. Nu zit ik na 68000km op 6.5l / 100km. Maar goed dat is bij jou niet aan de orde gezien je op het dubbele kwa km stand als mij zit.

Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met veel binnen de bebouwde kom rijden. De C30 is behoorlijk zwaar en dat kost gewoon veel energie. Als je regelmatig op de snelweg rijdt met bijv cc dan zit je al veel gunstiger wat verbruik betreft.

Geplaatst: 07.05.2012 - 12:10
door Rob2
Ik heb een C30 D2 en in het begin zat ik tegen de 7.5l / 100km.
Goeiendag.....wat een verbruik, dat haal ik met m'n oude 530d nu ook
( als ik niet té gek doe....1:10 lukt ook.),
mijn C30 D2 wordt binnenkort geleverd,
mag toch hopen dat ie heel wat zuiniger is ::oops:

Gr.
Rob

Re: Hoog verbruik C30 1.6 D

Geplaatst: 07.05.2012 - 13:24
door V50 R
Delete

Geplaatst: 07.05.2012 - 15:37
door Paul
Mijn V50 staat na 62000km op 6.4l/100km gaat steeds beter!

Geplaatst: 05.07.2013 - 19:35
door C30MFB
@ hapiness33 ik heb hetzelfde probleem. Mijn c301.6D verbruikt nu 6,5/100km. Op de snelweg bij 130 zit ik al op 7,0 per 100. Ik rij ongveer 650 km op 1 volle tank. Heb jij inmiddels al een oplossing of oorzaak gevonden. Ik zit er over na te denken om het roetfilter te laten verwijderen. Dit schijnt een enorm verschil te maken.