Pagina 1 van 2

240 of 140

Geplaatst: 22.03.2012 - 13:19
door Dirk86
goed, ik ben al even opzoek naa een goede volvo station op gas. Het moet een oldtimer zijn omdat ik persoonlijk die wagens mooier vind.

Ik zal die auto vooral gebruiken om mtb trips. Dus minimaal 300 km op de snel weg en maximaal 700 km. Dat is dan de heen en de terug weg samen natuurlijk.

De reden dat het een station moet zijn lijkt me logisch, daar past een grote mtb gewoon makkelijker in.

Een vriend van mij heeft een 245 met overdrive, die auto rijd heerlijk op de snelweg. Hij heeft ook een 142, die rijd verbazingwekkend ook heerlijk op de snelweg.

nu blijft natuurlijk de vraag welke van de 2 het meest geschikt is als reis auto.

de tocht eindigd vaak in de bergen of heuvels en met enige regelmaat op een hobbelig zandpad.

Dirk

Geplaatst: 22.03.2012 - 13:25
door V480-S60
De 245, zonder twijfel. Net wat comfortabeler, zeker die uit 1986.
Of je moet echt voor de eerste types gaan, dan maakt het niet zoveel uit of je een 145 of 245 hebt. De laatste 145 en de eerst 245 verschillen niet veel van elkaar.

Geplaatst: 23.03.2012 - 11:26
door Dirk86
klopt dat was me kwa lijnen ook al een beetje opgevallen.

nu kwam een vriend van de week op de proppen met een 145 uit friesland (turqause, spel ik dat goed?) en met witte randen op de wielen, deze staat op markt plaats. maar de 140 serie heeft alleen 4 bakken toch?

Geplaatst: 23.03.2012 - 22:53
door admiral
Dirk86 schreef:klopt dat was me kwa lijnen ook al een beetje opgevallen.

nu kwam een vriend van de week op de proppen met een 145 uit friesland (turqause, spel ik dat goed?) en met witte randen op de wielen, deze staat op markt plaats. maar de 140 serie heeft alleen 4 bakken toch?
Kan ook met een OD zijn uitgevoerd dat is een 5e versnelling. Een 5 bak uit een 2 serie kan ook maar dat vraagt weer aanpassingen (aanpassen vliegwiel huis, baksteun, wel of geen mech. teller aandrijving) en de nodige kosten. Trouwens een OD is ook niet goedkoop en nog schaarser dan een 5 bak met mechanische teller aandrijving.

Re: 240 of 140

Geplaatst: 25.03.2012 - 17:15
door RHS
Dirk86 schreef:
De reden dat het een station moet zijn lijkt me logisch, daar past een grote mtb gewoon makkelijker in.
MotorTorpedoBoot???
de tocht eindigd vaak in de bergen of heuvels en met enige regelmaat op een hobbelig zandpad.
Dirk
Daar heeft geen enkele klassieke Volvo problemen mee. De 145 heeft 15" wielen en is voor geen gat te vangen; zeker terreinwaardiger dan de 245 hoewel ook dat een zeer robuuste wagen is.

RHS

Geplaatst: 25.03.2012 - 18:28
door Iroll
MTB=Mountainbike. Vandaar dus dat hobbelige zandpad enzo.

Geplaatst: 26.03.2012 - 14:10
door Dirk86
inderdaad mountainbike,

dit soort fietsen moeten er in. Zijn iets groter als de normale fiets
{img]http://www.verkoopjes.be/upload/adverte ... e-2008.jpg[/img]


afgelopen weekend met de ford fiesta geweest, laatste 5 km (leek wel 20 km) over een erg slecht zandpad gereden.

Heeft een 245 kleinere wielen dan?

Geplaatst: 26.03.2012 - 14:46
door RHS
Yep; 14" en bovendien een langere wielbasis, wat hem minder terreinvaardig maakt.

Geplaatst: 26.03.2012 - 14:49
door V480-S60
Stop, ho volgens mij klopt hier iets niet. 8)
Een late 145 en een vroege 245 hebben dezelfde wielbasis. Daarnaast is een 245 ook leverbaar (uit te voeren) met 15" (En zelfs wel groter 8) )

Geplaatst: 26.03.2012 - 17:05
door Iroll
Je kan er altijd een set hardere achterveren onderzetten, dat verhoogt hem ook een stuk. En eventueel een hogere band, 195/70 bijv. Dat geeft ook weer meer bodemspeling.

Geplaatst: 26.03.2012 - 17:31
door Dirk86
ik ga niet off road a la jeep, maar het zijn soms wel lastige paadjes met vooral veel kleine kuilen, met een normale hoogte lukt dit best, mijn fiesta uit 82 heeft er ook geen moeite mee maar ik wel omdat ie maar 12"wieltjes heeft en dat stuitert toch wel

Geplaatst: 26.03.2012 - 20:43
door B-lennium
De velgen zijn 12" , dat zegt toch niets over de omtrek van de band?

Geplaatst: 26.03.2012 - 22:21
door RHS
B-lennium schreef:De velgen zijn 12" , dat zegt toch niets over de omtrek van de band?
Ik heb hier een 144 en een 245 naast elkaar staan en de eerste heeft grotere wielen en staat gewoon hoger op de poten. Omdat ze hier alleen met de originele bandenmaten mogen rijden (geen /70 of /60) is er een rechtstreeks verband met de velgmaat. Natuurlijk kun je er iets heel anders onder zetten, maar dan zijn algemene opmerkingen over een gegeven model uiteraard niet meer van toepassing.

RHS

Geplaatst: 27.03.2012 - 15:09
door Dirk86
er staat bij mij in de buurt een volgens mij redelijk 145.
Denken jullie dat dit wat is?
De jongen die me helpt met sleutelen zegt dat ik het risico loop dat het blok vast loopt. Als dat zo is, wat voor blok moet er dan in en naar welk kostenplaatje moet ik dan kijken?

gemaild met de goede man. Hij zegt dat er geen las werk aan zit. Goed nieuws. Het intrieur heeft wat werk nodig en is niet helemaal netjes meer, ook goed nieuws want als ik en fiets onder de modder zitten is het wat minder vervelend als alles wat smerig word.

wat denken jullie?

http://autos.trovit.nl/index.php/cod.fr ... r_id.1/t.1

Geplaatst: 27.03.2012 - 15:22
door Iroll
Daar zit een B20 motor in. Deze motor is niet veel meer vanwege de overdruk. Dat betekend dat de motor nog maar weinig compressie heeft en op zijn eind loopt. Als je op marktplaats onder Volvo B20 zoekt staan er een paar hele leuke motoren te koop. Vervangen van het blok is lekker recht toe recht aan. Wel even kijken of hij goed schakeld en of er een overdrive op zit en of die het ook doet. Een OD is een electrische 5e versnelling, erg prettig op de snelweg en voor het verbruik. Zo'n bak heet een M41 terwijl zonder OD het een M40 bak is.

Geplaatst: 27.03.2012 - 17:01
door Ziko
Er wordt geschreven over een 5-bak met mechanische telleraandrijving, dus ik neem dan men dan met aangepast koppelingshuis een M47 heeft gemonteerd?

Geplaatst: 27.03.2012 - 17:56
door Dirk86
klopt, hij mailde me dat er idd dat er een m47 in hing, hij verwees me door naar de site van oude volvo.

Hij mailde me ook dat het blok waarschijnlijk vevangen moet worden. Dit kan ik neit zelf. een vriend van me gelukkig wel. Nou hoor ik hier regelmatig de term B21 voorbij komen, dat blok schijnt oer sterk te zijn en hangt meestal in de 200 serie? Past dit makkelijk in de 145?
Dit zijn wel zaken die me aan het twijfelen brengen. Eigenlijk wil ik gewoon lekker rond cruizen in een oude volvo.

Geplaatst: 27.03.2012 - 18:15
door Iroll
De B20 is een oer en oersterk en uiterst betrouwbaar blok. Praktisch bomproef en ook nog eens relatief goedkoop en goed te tunen. Ik zou altijd voor een B20 boven een B21 kiezen. En met een B21 ga je weer allerlei problemen krijgen die je moet oplossen met inbouwen, en dat kost geld. En het is wat vermogen betreft nauwelijks sterker als een B20.
Koop een goed B20 blok en samen met die M47 heb je een gouden combo.

Geplaatst: 27.03.2012 - 23:45
door zwientie
hey iroll

jij hebt het over een b20 blok die heb ik ook maar je hebt het over tunen wat kun je hier aan tunen dan ???

mvg rik

Geplaatst: 28.03.2012 - 10:26
door Iroll
Voor tunen geldt altijd hoe diep is je portemonnee en wat kan je zelf doen! Zonder echt extreem te gaan kan je redelijk makkelijk 140 a 150 pk uit het blok halen. Voor meer moet je aan turbo's of blowers gaan denken en blok opboren en versterken voor meer inhoud. Behoorlijk ingrijpend dus.
Spaghetti uitlaatspr.stuk of die van een late B20 monteren, dubbele carb's of megasquirt injectie erop, uiteraard met bijpassende nokkenas, grotere inlaatkleppen of een B20E kop erop zetten eventueel flowen etc. Hier en hier kan je zien wat er zoal mogelijk is. De ophanging moet dan natuurlijk ook aangepast worden wil je dat vermogen ook veilig kunnen gebruiken. Goede schokbrekers (Koni of Bilstein) en PU rubbers zijn dan wel een must. En niet te vergeten moeten de remmen ook 100% zijn.